7375
Sök

Avhjälpa spårighet på något sätt?? Audi A4 Avant S-line B6 Quattro

690 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Satte på sommardäcken i förrgår och hade helt glömt hur det känns med dom bredare sommardäcken jämnfört mot vinterdäcken...

Jag har 235/45/17 på sommardäcken och det spårar ju en del... känner av minsta lutning i vägen...
Inte så farligt när man har motorvägsfart, men under det så är det en intressant resa om man inte är uppmärksam på ratten...

Finns det något man kan göra för att minska spårigheten?
Fälgarna är balanserade och däcken helt nya GoodYear Eagel F1 Assy med 2.8 bar i...
Hjulinställningarna ska vara ok....

Finns det något man kan göra? tex ändra ET? ställa om hjulinställningarna? Toe in/out? vinkel?

Tacksam för svar
Mvh
Lars

Administratör
2 994 Inlägg
17 april 2010
Givetvis kan hjulinställningarna påverka men jag har märkt att V mönstrade däck är mindre spårkänsliga än asymetriska. Jag har alltid kört på V mönstrade däck men i år kör jag på conti sportcontact2 asymetriska och bilen gör lite som den vill ibland känns det som....

En kopp av den svarta såsen...

690 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
haha ja skoja inte... Är ju van att kunna köra utan att knappt behöva hålla i ratten när man haft vinterdäcken på :-P

Accelererade upp på en påfart till motorvägen i morse och det höll på att sluta i räcket vid sidan om...
Själva rattrörelserna har också blivit betydligt mycket känsligare... minsta lilla ger effekt på framdäcken... Ratten är ju styvare men mycket känsligare ... Bra på vissa sätt... mindre bra på andra :-)
Senast redigerat av AEN (17 april 2010)

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
17 april 2010
Mönstret kan göra en hel del som sagt. Vad är det för bredd och ET på fälgarna jämfört med org?
Den enklaste du kan testa är att slå i ett par hekto luft till och se om den känns lugnare, brukar kunna bli lite mindre brytig då.
Sen kan det vara vanesak bara, med vinterdäck kan man ju vingla lite med ratten utan det händer nåt för dom är så mjuka.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

690 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Original är 205-55-16 med ett ET på 42
Sommarfälgarna är 235-45-17 och ET 35

HAr ju 2.8bar i  nu... tror du det blir bättre om jag slänger i tex 3bar? hoppas bara det inte blir fööör stötigt

Absolut så är det ju en viss vana... Vinterdäcken har ju inte alls samma respons som sommardäcken...
Men måste se lustigt ut när man mer eller mindre vinglar över vägbanan när det blir ojämnt underlag :-P Får se hur lång tid det tar innan polisen stoppar en för misstänkt rattfylla :-P

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
17 april 2010
AEN skrev:
Ingen aning vad det är för ET men original är bredden 205 och sommarfälgarna är 235

HAr ju 2.8bar i  nu... tror du det blir bättre om jag slänger i tex 3bar? hoppas bara det inte blir fööör stötigt

Det är ju bredden på fälgen och ET som är mest intressant i sammanhanget.

Du kan ju prova med 3 bar och se om det blir nån skillnad bara. Blir det bättre då så känns det som att det är mönstret på däcken som gör spårigheten.

690 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Hittade
Original är 205-55-16 med ett ET på 42.       Fälg i sig 7*16
Sommardäcken är 235-45-17 och ET 35.    Fälg i sig 8*17

DäckaKrängare / Hjulinställare
7 Inlägg
17 april 2010
du fel storlek på dina däck, det ska vara 225/45 17..
plus att det blir alltid spårigt när du är uppe på 225 och över speciellt på dom här sketna vägarna i sverige

690 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Fel och fel... Det som Audi rekommenderar i både bok och på lappen vid dörren (med lufttryck) är 205or och 215 på 16" och 235 på 17" fälg

Sen kan man ju dividera om vad som är bäst.. tror 235 är standard på S4 (samma kaross)

Eller menar du att 235 är fel på 8x17 fälg? (inte själva bilen alltså) 
Good Year rekommernderar ju 8x17 fälg på just detta däck läste jag tidigare

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
17 april 2010
AEN skrev:
Hittade
Original är 205-55-16 med ett ET på 42.       Fälg i sig 7*16
Sommardäcken är 235-45-17 och ET 35.    Fälg i sig 8*17

Ytterkanten på fälgen hamnar ju isf nästan 20 mm längre ut, så det är klart att det känns lite.

Jag körde 8,5x18" ET35 på min B5:a och tyckte inte den var speciellt spårkänslig, då hade jag Dunlop SportMaxx.
När jag sen hade 8x18" ET40 med Kuhmo blev den hopplöst spårig, trodde alla hjul stod fel. Men blev ingen skillnad alls med 4-hjulsinställning så nog kan däcken göra sitt till...

690 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Jo absolut...
jag kan inte ändra ET speciellt mycket.. då hamnar fälgen utanför skärmen och går ej igenom besiktning...
hmm... kanske bara får ta och leva med problemet...
Mest tror jag det är en himla ovana, men det vore kul om det gick att göra något åt det som inte innefattar nya fälgar och däck..

690 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Ska skicka in den på 4 hjulsjustering nästa vecka... även om det inte är problemet så är det bra att ställa in den då och då ändå...
Surt att det ska kosta en 1000:- bara :-(

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 april 2010
Mindre luft! prova 2.5 i stället.. ger förmodligen även bättre grepp (även fast mindre luft kan ge en svajigare känsla så ger det oftast mycket mera grep)

Förmycket luft gör att däcket blir "balong" format.. och ger ett spårigt betende.

Hjulinställning skadar aldrig heller.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök