5470
Sök

Bromsproblem.. vet ej om jag vågar köra bilen?

329 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Körde hem från jobbet som vanligt, och precis när jag svängde in på uppfarten och skulle stanna så gick bromspedalen i botten och jag hade mycket liten eller ingen bromsverkan.. Fick snabbt dragit i handbromsen som tur var, annars hade jag nog åkt rakt in i baken på min andra bil som också står där.... 
Provade sen när bilen fortfarande var igång och stod still att bromsa, och pedalen blev normal igen och verkade bromsa som den skall.

När jag gick ur bilen hittade jag en varm stålbit i samma storlek som bromsklossen liggandes på marken och där ska den ju inte vara...... smile

Frågan är om jag vågar köra bilen?? Har 4 mil till jobbet och där finns även verkstaden.. Kan mer lossna, eller kan skivan förstöras osv?

Tacksam för svar.. smile

Gäller min S60

Offroad Racing
3 123 Inlägg
4 maj 2010
Låter som att ett eller flera bromsbelägg har gått sönder. (själva friktionsmaterialet har lossnat från "monteringsplattan") Skulle inte köra en meter för om så är fallet så dels kan kolven hoppa ur oket (fast det borde den redan ha gjort eftersom du har bromsat) och annars kan kolven gå emot bromsskivan när du bromsar eftersom nåt belägg förmodligen är borta... Du kan alltså förstöra både bromsok och skiva.

Edit: börja med att skruva av det hjul där du hittade järnbiten o kolla hur det ser ut med bromsdetaljerna.
Senast redigerat av henke_99 (4 maj 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

329 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
låter som det är som du beskriver, när jag kollade och jämförde så såg det ut som en platta lossnat från den ena belägget...

Sök