4355
Sök

Vad händer med två delar som fastnat ihop i ett elektrolysbad?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Hallå! Jag vet att det finns fler trådar om elektrolysbad. Detta gäller dock en specifik fråga.

Snabbt om elektrolysbad för den som inte vet:
genom att tillsätta likström till en lösning av vatten och målarsoda/kaustiksoda och leda minuspolen till det man vill renovera och pluspolen till det man offrar, kan man ta bort all rost från tex ett bromsok.

Jag ska nu göra detta på gliddelen i ett flytande ok, eftersom man inte får med dessa (då de "inte går sönder" enl. mekonomen).

Problemet är bara att styrpinnen fastnat (rostat) på den ena, den går inte att dra ut, inte att slå ut, inte att vrida ut.

Vad kommer hända om jag stoppar dessa i ett elektolysbad?

1. Badet löser upp rosten och fett så att styrpinnen lossnar

2. Elektrolysprocessen gör att dessa delar, som är i nära kontakt med varandra, fastnar ihop ännu mer

3. Inget av 1 eller 2, men vad?

/Peter

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 maj 2010
Jag ser inte problematiken riktigt, antar att vi pratar om modellen med en metalltapp som går in i sadeln/okhållaren?
1. Mycket tveksamt att det kommer göra så mycket nytta i detta fall sad
2. Nej, det blir inte värre sålänge du inte ansluter anod och katod till varsin av delarna som sitter fast, blir mindre bra då... Dock så kan man lägga i flera saker i samma balja bara ingen av dem har kontakt med offeranoden smile Teoretiskt sett funkar det att avrosta så som du säger men tror inte vattnet kommer in emellan sad
3. Om skiten bara rostat fast i sadeln så är det värme som gäller, induktionsvärmare eller gas-svets. Gasol är för barn och kärringar i detta fall. Värm så skiten glöder runt tappen (värm inte tappen) sen våldar man med handslägga och sen gör du ett nytt försök att vrida loss den!

Våld, Vilja, Värme smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Precis, det är ett glidok vi pratar om. Nej, jag hade inte räknat med att elektrolysbadet skulle hjälpa mig att få loss styrpinnen (metalltappen). Hade ändå tänkt köra dem i badet för att de ska bli lika fina som oken. Inte kul att sätta helt nya ok på ett par rostiga hållare. Jag har inte kopplat ihop anod och katod nej haha.

Använde en stor plastbalja, katoder är de två okhållarna fram, ihoptvinnade sladdar till minus på batteriet, anod är två bromsskivor på varsin sida om okhållarna, kopplat till plus.

Vad som händer med styrpinnen återstår att se. Värme vet jag att det brukar funka, dessvärre bor jag i lägenhet och 60mil från far min. Där hade det inte varit nån match, men här utan verkstad, svets eller ordentliga verktyg..

Grejerna ligger i badet nu iaf och det puttrar på fint smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 086 Inlägg
8 maj 2010
Jag hade ju använt gasbrännaren

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Blir nog att göra så om den inte lossnar imorn. Vill ju inte banka för mkt på den heller. Jobbigt att deformera en del som inte säljs på varken biltema, mekonomen eller meca, o inte kul att behöva plocka ett nytt rostigt as på skroten heller.

Fri fart för ett fritt folk!
15 030 Inlägg
8 maj 2010
jag skulle borra ett hål mitt i mot och slå ut delen och sen svetsa eller dra i en skruv där du borrade smile

har gjort så några gånger när jag inte fått isär det

märkligt att dom inte säljer det som reservdelar
finns jhu till tex 740/940 att köpa då¨dessa alltid fastnar

Kör fort så hinner inget hända...

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Ingen i Göteborg som har gassvets som jag kan komma förbi o låna lite? Börjar bli desperat nu.. Behöver ha bilen snart och kan inget göra förrän den jävla styrpinnen är väck!.. sad Ev pelarborr, don och hammare.. men då behövs lägga en svets för hålet..

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Styrpinnen är LÖÖÖS!! Skulle ändå till mekonomen o skaffa nya styrpinnar, chansade o tog med mig gliddelen, var en vänlig mekaniker där som värmde loss den åt mig, så man får tacka mekonomen i sisjön!

Äntligen nåt som går min väg med denna bromsrenovering!

En bild på en badad del innan styrpinnen kom loss:
http://i40.tinypic.com/2dh8v46.jpg

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Då det är kallt och fuktigt ute slängde jag in de lackade delarna i ugnen på 50 grader, bra temp eller ska man höja mer?

http://i44.tinypic.com/oa268z.jpg
Senast redigerat av mrpete (8 maj 2010)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2010
Det blev min nummer 3 tills slut då tongue Modellen med att försöka knacka ut den suger i min mening, mycket jobbig metod!
En minut med värme o sen brukar man kunna vrida loss det bara smile

12 086 Inlägg
9 maj 2010
mrpete skrev:
Då det är kallt och fuktigt ute slängde jag in de lackade delarna i ugnen på 50 grader, bra temp eller ska man höja mer?

http://i44.tinypic.com/oa268z.jpg

Är de värmebeständig färg är 50 för lågt, jag brukar värma på tills de ryker smile
Det brukar stå mellan 2-3 hundra grader på burken.

PS.. alltså inte i ungen du har i köket o lagar mat i tongue

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
9 maj 2010
Jag målar med hammarlack. och låter det luft torka. tror inte du behöver högre värmen än 50.

Och om det nu är värmebeständig färg så får du väll åka och bromsa lite så blir bromsarna varma och färgen härdar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Jajemän, värme var det som gällde, hade ändå inte tillgång till borr och svets, så det var iofs första alternativet smile Sen var det ju inte dumt att snubben på mekonomen gjorde det gratis åt mig smile

bumpe skrev:
Det blev min nummer 3 tills slut då tongue Modellen med att försöka knacka ut den suger i min mening, mycket jobbig metod!
En minut med värme o sen brukar man kunna vrida loss det bara smile

Japmax skrev:
Är de värmebeständig färg är 50 för lågt, jag brukar värma på tills de ryker smile
Det brukar stå mellan 2-3 hundra grader på burken.

PS.. alltså inte i ungen du har i köket o lagar mat i tongue

Japp, bromsoksfärg är det, värmebeständig. Egentligen hade jag inte tänkt härda färgen, utan jag ville bara inte att den skulle va ute på balkongen när det var fuktigt och kallt ute.

Ska bara fylla på lite mer bromsvätska så ska jag ut o nita lite, hehe

Apropå det, vilka bromsvätskor går att blanda? Jag vet inte vilken tidigare ägare har hällt i. Får hoppas att han inte hällt i nåt silikonbaserat skit. Bilen är en peugeot 405 med abs. 5.1 har jag fattat ska vara bra, men om de går att blanda vet jag inte..

Nån som vet?

Sök