4856
Sök

Slår i ratten på volvo 740?

1 679 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Bytte belägg på bilen och sen fick den stå över natten.
Sen när jag tog den till jobbet dagen efter så slog det / vibrerade starkt när jag svängde med bilen.

undrar vad fan det är som kan ha hänt?

För jag hissade ju bara upp den och bytte belägg sen ner med den igen och bilen fick en stortvätt.
Riktigt skumt enligt mig, man känner även av vibrationerna när bilen står still och när man svänger fram och tillbaka när bilen är igång.

Nån som har några bra gissningar?
Senast redigerat av JimmyAndersson (14 maj 2010)

plattsättare!
804 Inlägg
14 maj 2010
har du tittat oljenivån till styrservon?

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

1 679 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Blomsterberg skrev:
har du tittat oljenivån till styrservon?

kollade den här på jobbet, den var full, röd och fin smile

plattsättare!
804 Inlägg
14 maj 2010
Jag hade liknande fel på min 740 jag hade en gång och då var det servon som hade gått men det behöver ju inte vara det felet på din. Det känndes som det hackade och vibrerade när man svängde. Det är samma tendens åt bägge håll?

Medlem
www.pro-racing.se

1 679 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Blomsterberg skrev:
Jag hade liknande fel på min 740 jag hade en gång och då var det servon som hade gått men det behöver ju inte vara det felet på din. Det känndes som det hackade och vibrerade när man svängde. Det är samma tendens åt bägge håll?

kan den bara gå sönder så pang utan att ha kört den?, det stog ju under natten bara.

Japp det är åt båda hållena.
Hur kollar jag om den är pajj då?

plattsättare!
804 Inlägg
14 maj 2010
Det är lustigt när allt pajar bara pang bom på bilar. Du kan bara inte gjort så enkelt fel annars att du har glömt att efterdra bultarna på fälgarna? Annars kan det vara obalans i framvagnen känns inte som det kan vara något annat. Det var lite skillnad för mig för min olja försvan till servon men din var ju full så det är nog inte det förmodligen!

Medlem
www.pro-racing.se

1 679 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Blomsterberg skrev:
Det är lustigt när allt pajar bara pang bom på bilar. Du kan bara inte gjort så enkelt fel annars att du har glömt att efterdra bultarna på fälgarna? Annars kan det vara obalans i framvagnen känns inte som det kan vara något annat. Det var lite skillnad för mig för min olja försvan till servon men din var ju full så det är nog inte det förmodligen!

Skumt är det, får hissa upp den efter jobbet och titta, och fälgarna sitter fast, kollade det när jag kom till jobbet om jag kunde ha varit så klantig att jag inte hade satt fast fälgarna, men dom satt så det är det inte smile

plattsättare!
804 Inlägg
14 maj 2010
hoppas det inte är något allvarligt bara smile lycka till

Medlem
www.pro-racing.se

429 Inlägg
14 maj 2010
Du har fått in luft i oljan till servostyrningen, kan bli så när man hissar upp bilen och vrider på hjulen.
Öppna locket på servoljebehållern och vrid ratten till max åt båda hållen några gånger med lite högre motorvarv. När det slutar hacka i ratten så är det klart...

1 679 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
jonas 740 skrev:
Du har fått in luft i oljan till servostyrningen, kan bli så när man hissar upp bilen och vrider på hjulen.
Öppna locket på servoljebehållern och vrid ratten till max åt båda hållen några gånger med lite högre motorvarv. När det slutar hacka i ratten så är det klart...

Dettta är min gissning också, men så det är bara så enkelt?
För det känns som det skulle vara nåt värre eller nåt än det?
men helt klart värt att pröva, tycker du jag ska göra det, när jag står still eller ska jag lixom köra och göra det?
Har en väldigt stor asfaltsyta nån kilometer bort smile

429 Inlägg
14 maj 2010
JimmyAndersson skrev:
jonas 740 skrev:

men helt klart värt att pröva, tycker du jag ska göra det, när jag står still eller ska jag lixom köra och göra det?

Ja är rätt säker på att det är så enkelt.
Det räcker du står still och gör det och håll motorn på 2-2500 och vrid på ratten fram o tillbaka till max.
Hjälper inte det så höj varvtalet och håll ratten längre på max så man hör hur pumpen arbeter/skriker sen tillbaka andra sidan o gör lika dant.

1 679 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
jonas 740 skrev:
JimmyAndersson skrev:
jonas 740 skrev:

Ja är rätt säker på att det är så enkelt.
Det räcker du står still och gör det och håll motorn på 2-2500 och vrid på ratten fram o tillbaka till max.
Hjälper inte det så höj varvtalet och håll ratten längre på max så man hör hur pumpen arbeter/skriker sen tillbaka andra sidan o gör lika dant.

Okej, tack så mycket, blir till att pröva det då:)
Återkommer med svar smile

1 915 Inlägg
15 maj 2010
Luft i servon.

Om min 945a är upphissad fram och jag vrider hjulen lite, så blir det luft i systemet och får samma symptom som du har. Men försvinner efter jag svänger fullt åt båda hållen några gånger.

JimmyAndersson skrev:
Bytte belägg på bilen och sen fick den stå över natten.
Sen när jag tog den till jobbet dagen efter så slog det / vibrerade starkt när jag svängde med bilen.

undrar vad fan det är som kan ha hänt?

För jag hissade ju bara upp den och bytte belägg sen ner med den igen och bilen fick en stortvätt.
Riktigt skumt enligt mig, man känner även av vibrationerna när bilen står still och när man svänger fram och tillbaka när bilen är igång.

Nån som har några bra gissningar?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 679 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Jag luftade systemet igår, och  nu är problemet borta smile
Tack så mycket smile

Sök