2903
Sök

Gnisslande Vento-94

18 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Hej hopp! är ägare av en 94as VW vento som gnisslar som satan i bakvagnen... Gnisslet i bilen startar from det att jag börjar rulla och tills dess att jag står still. Vid inbromsningar blir det ännu jävligare. Förslag på åtg?
Senast redigerat av Johan_90 (16 maj 2010)

1 915 Inlägg
16 maj 2010
Bakbromsar som är helt slut ?
Sitter trummor bak, ta isär och gör rent, byt bromsbackarna vid behov.

Kolla även hjullagren bak, så de är i bra skick, byt ut om det behövs. Enkelt att göra när ändå bromstrumman är lös.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

18 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Tack för svaret! Har idag bytt bromsklossar på vänsterbakhjul. Men jag har svårt att tro att det skulle bero på bromsarna eftersom det gnisslar även när jag inte bromsar, men det kan ju iofs vara det:)big_smile

446 Inlägg
17 maj 2010
blev trummorna varma när du körde? isf låg en broms på och då gnisslar det mer än gärna tongue

1 915 Inlägg
17 maj 2010
Bromsar byter man på båda sidor samtidigt, annars blir det ojämn bromsverkan.
Hur såg de gamla bromsarna ut ?

Är bromsarna slut så brukar det ofta låta lite och blir värre när man bromsar.
Var hjullagret i bra skick ?
Lät det när du snurrade på hjulet ?

Johan_90 skrev:
Tack för svaret! Har idag bytt bromsklossar på vänsterbakhjul. Men jag har svårt att tro att det skulle bero på bromsarna eftersom det gnisslar även när jag inte bromsar, men det kan ju iofs vara det:)big_smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

18 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Hej!" Jadu enligt min proferssionella bedömning (lolbig_smilewink ) så var inte bromsklossarna dåliga överhuvudtaget smile Visst lite småslitna men definitivt inte slut. Hjullagret såg ut att vara i bra skick iaf, och nej det gnisslade inte när jag snurrade på hjulet:)

Sök