7146
Sök

Saab 9000 1992 kopplingen vill strular

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
har en saab 9000 ( ej turbo) 2,0l motor, och kopplingsslangen är förlängd med 2 m (  nypressat hydralslang) men resten av kopplingsdelarna ä originala , och innan jag tog isär den så funkade kopplingen utan problem , och nu när jag har fått ihop hela systemet igen så får jag INGET motstånd i pedalen , jag fyllde på oljan , pumpade på pedalen tills de kom ut vid motorn luftventil och sedan stängde ventilen , MEN FORTFARANDE inget motstånd i pedalen, testade at dra en vacum från luftnippeln vid motorn för att dra ut eventuella luftbubblor, hjälpte inte. sedan luftade jag den på gamla hedliga sättet med att pumpa släppa ut oljan, stänga nippeln pumpa släppa ut , stänga osv, , fortfarande inget motstånd i pedalen ... ( testade med fingret vid cylindern vid pedalen där kom de tryck och drag när man pumpade)
( BEHÖVER SNABBA SVAR!!)

svaret , jag byggde en special behållare för kopplingsolja för kopplingen, den var 100 metall, och kunde tåla upp till 10+ bar  , så när jag ska lufta kopplingen så fyller jag upp behållaren med olja , kopplar en KOMPRESSOR till den och PRESSAR in olja i systemet och luftar den ifall de behövs..
( PS , SE TILL ATT SLANGARNA SITTER FAST HÅRT!!!!, min kom loss när jag luftade och hela verkstan blev sprejad med olja!!!)
Senast redigerat av offfroad (19 maj 2010)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Hemmainstruktör
641 Inlägg
17 maj 2010
Kan vara ett helvete å lufta dom ibland.
Brukar ta en flaska med bromsvätska, göra ett hål i korken, trä en slang genom korken som passar på luftnipplen, öppna luftnipplen, föra på slangen från flaskan (efter att ha vänt flaskan up och ner så att det inte är luft i slang), trycka på flaskan tills det bubblar till i kärlet.
Fel väg å lufta egentligen men brukar gå bättre än den vägen som det e tänkt å göras.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

595 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Pukadjuret skrev:
Kan vara ett helvete å lufta dom ibland.
Brukar ta en flaska med bromsvätska, göra ett hål i korken, trä en slang genom korken som passar på luftnipplen, öppna luftnipplen, föra på slangen från flaskan (efter att ha vänt flaskan up och ner så att det inte är luft i slang), trycka på flaskan tills det bubblar till i kärlet.
Fel väg å lufta egentligen men brukar gå bättre än den vägen som det e tänkt å göras.

haha intresant ide ,ska testa den , ( min kopplingsslang e mycket längre så kanske detta är en bättre sätt)

(någån dag senare) jag testade den ideen men de kom inget ut ur pedaländen så ska testa att PRESSA med upp til 10 bars tryck in olja vid pedalen med en specialbehållare
Senast redigerat av offfroad (18 maj 2010)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

888 Inlägg
17 maj 2010
varför inte köra med original slang?

Mvh

595 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
varför inte köra med original slang?

Mvh

förarplatsen är FRAMFÖR motorn och pedalen är minst  2 m framför motorn ( istället för 50cm bakom motorn, som är original)

5 710 Inlägg
18 maj 2010
Värt att nämna är oxo att original behållaren (om du kör med den) har olika fack.
Kopplingsfacket är extremt litet och kan bli tomt fast att behållaren ser fylld ut.
När man luftar koppling skall behållaren vara FULL....dvs upp till kanten. Jag luftar alltid med "luftman", en sådan man ansluter på behållaren och till ett däck så man får tryck i burken.
Med den och att att ha koll på nivån och fylla ofta brukar det inte vara några problem.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

845 Inlägg
18 maj 2010
Vad är det för olja du använder?.Vad jag vet ska det inte vara någon olja i dom, utan en vätska. Oljan smörjer, det gör inte vätskan

595 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:
Vad är det för olja du använder?.Vad jag vet ska det inte vara någon olja i dom, utan en vätska. Oljan smörjer, det gör inte vätskan

vanlig bromsolja som de ska vara eller?

595 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Värt att nämna är oxo att original behållaren (om du kör med den) har olika fack.
Kopplingsfacket är extremt litet och kan bli tomt fast att behållaren ser fylld ut.
När man luftar koppling skall behållaren vara FULL....dvs upp till kanten. Jag luftar alltid med "luftman", en sådan man ansluter på behållaren och till ett däck så man får tryck i burken.
Med den och att att ha koll på nivån och fylla ofta brukar det inte vara några problem.

mvh Jonas

jag började bli trött på att försöka lufta den so jag svetsade en liten behållare ( circa 2 dl stor ) neråt går de till kopplingspedalen och uppe kan man koppla till en kompressor så jag kan pressa in luftfriolja i systemet med 10 bars tryck ( DE SKA GÅ!!!)

Sök