6602
Sök

Bromsbyte på en seat ibiza 02

4 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Jag försöker byta bromsbelägg och skivor fram på en seat ibiza 02:a. Med mycket våld lyckades jag få bort det gamla men får inte dit det nya nu. I vilken ordning ska belägg och skiva dit? Oket sitter på "glidpinnar".

5 089 Inlägg
30 maj 2010
förast skiva, sen bygeln över allting. och sedan belägg och oken å bara skruva fast det. Men har du tryckt tillbaka kolven på oket?

\Lindgren

4 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Det går ju inte att sätta skivan först för att oket ska ju skjutas på glidpinnarna. Verkar som att skivan ska träs på efter att beläggen sitter på plats?! Men i och med att man måste vinkla skivan får den inte plats.

Motborgare
1 099 Inlägg
30 maj 2010
Glidpinnarna får du ju skruva ur först.
Skivan skall alltid på först. Hur lyckas du att få bort/på plats skivan utan att skruva bort hållaren till oket då?

-- K

4 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Det går alltså att skruva ur glidpinnarna :-) Då blir det nog betydligt lättare. Kan det vara insex i pinnarna för avskuvning?

Med mycket våld fick jag ut dett yttre belägget sen vinklade jag ut skivan och sen sköt jag av oket från glidpinnarna och tog ut det sista belägget. Men det var för mycket våld för att kunna göra det vid montering.

Tack!

Motborgare
1 099 Inlägg
30 maj 2010
Ja, det brukar vara 8 mm insex. Sitter bakom plastpluppar.

-- K

4 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Lysande! Blir kanske bara en dag med lokaltrafiken då.

Sök