6677
Sök

Bytt ok, belägg, skivor, handbromswire, avluftat 4ggr, men ändå dåligt tryck i bromsen

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Hallå!

Nu har jag lite problem med min peugeot 405gtx -95.

Bilen har abs och skivor runtom.

Jag har alltså bytt skivor, belägg, ok, handbromswire, jag har avluftat bromsarna 4ggr, inkl en gång har mekaniker gjort det.

Det som händer är att jag får upp lite tryck efter jag pumpat ett par ggr, sen sjunker pedalen till botten.

I mina öron låter det som läckage nånstans eftersom jag får tryck och pedalen sen sjunker.. Hade det bara varit luft i systemet borde trycket ändå kvarstå när jag pumpat upp det.

Hur låter detta i era öron? huvudbromscylinder, packning paj? Hörde att det är vanligt att den pajar då man trycker pedalen i botten när man avluftar. Då pedalen inte går i botten vid normalanvändande bildas en kant, när man sen avluftar och trycker pedalen i botten så trycker man förbi kanten och packningen pajar..

kan det vara något sånt som hänt? Eller kan det vara kassa bromsslangar? De ska nog ändå bytas imorn för att utesluta det.

Var hittar man nya packningar till bromscylinder? Eller är det så illa att en ny cylinder behövs? Har besiktning om två veckor så jag vill få detta fixat så fort som möjligt..

tack på förhand / Peter

1 043 Inlägg
31 maj 2010
Jag skulle gissa på huvudcylindern, när du har pumpat upp tryck sjunker pedalen även om du inte släpper den imellan?

4 001 Inlägg
31 maj 2010
om det inte är luft (vilket det inte borde vara) så är det nog huvudbromscylindern.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Ja precis, den sjunker ganska snabbt om man håller kvar med det lilla tryck man lyckats få upp.

norpan1 skrev:
Jag skulle gissa på huvudcylindern, när du har pumpat upp tryck sjunker pedalen även om du inte släpper den imellan?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Men är det helt ny huvudbromscylinder som gäller eller går det att fixa befintlig med ny packning?

Nya slangar runtom blir det iaf för att utesluta dessa.

Var vänder man sig?

4 001 Inlägg
31 maj 2010
Meca, Mekonomen, Autoexperten eller dylikt har utbytescylindrar alt. nya, jag skulle inte ge mig på att renovera en gammal, jag har gjort det 1 gång och misslyckades och så farligt dyra är dom oftast inte och bromsarna är ju relativt viktiga

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

plankan
31 maj 2010
Ett inte helt ovanligt fenomen när det gäller 405

Lite tips kan du hitta på denna sidan:

http://www.peugeot-sport-club.com/forum … ta+bromsar wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
tackar, jo jag vet. är medlem på peugeot forumet och har läst de flesta trådar om bromsar där. Har vridit och vänt oken när jag avluftat.

Problemet är att trycket är dålit även när man avluftar så borde det ändå va ganska bra sprutt, men bromsvätskan fjuttrinner ut efter att luften är borta.. får lixom inte upp nåt tryck där heller.. så det hela låter mkt som ett läckage.. jag får byta slangar och kolla meca efter en huvudbromscylinder. på mekonomen är de dyra som satan.

plankan skrev:
Ett inte helt ovanligt fenomen när det gäller 405

Lite tips kan du hitta på denna sidan:

http://www.peugeot-sport-club.com/forum … ta+bromsar wink

Sök