4592
Sök

Porsche 924 med SAAB motor!

2 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Har nu funderat ett bra tag på att ta min gamla porsche 924 och sätta i en saab motor i och jag har nu kommit fram till att det ska bli av nu!

En B204 kommer att sättas i.. MEN, vilken växellåda? Motorn kommer att hamna på 250-300 vilda svin.

Har hört om opellådor t.ex omega v6.. va nån som byggt om en sierra met B204 och låda från omega v6?!

Har också hört BMW lådor nämnas men skulle vilja ha lite vettig info om vilken låda som passar!!

Och gärna info om lådor som faktiskt håller!

Tack på förhand! smile

731 Inlägg
9 juni 2010
Nu är jag inte helt insatt i ämnet, men vad jag vet är bmw's ZF låda lagom till dom hästarna..

Olika
907 Inlägg
9 juni 2010
Jag antar att du är medveten om att växellådan sitter i bak på 924/944/968 ?
Om inte originallådan skulle orka med kan du ju ta en från tex 944 turbo eller 968, de bör orka med effekten och finns även med lamelldiff.

Mvh
Fredrik

2 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Men dom lådorna passar ju inte mot saabs motor..?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 juni 2010
Wiskan_Custom skrev:
Men dom lådorna passar ju inte mot saabs motor..?

Nope men när man planerar dylika op. så får man även ta med i beräkningen med att tillverka en adapter. Det e knappast plug and play mot Saabs maskiner annat än vissa Omegalådor.
http://www.lowbudgetrides.com/forum/ finns det en hel del info att hitta om Saabmaskiner i BMW, Oplar mm.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Olika
907 Inlägg
9 juni 2010
Det lär bli trångt att försöka få dit en växellåda på motorn dessutom, det får inte plats så mycket mera än sprängkåpan i "tunneln".
Innehållet i 924/944/968-växellådor ska dessutom vara det samma som i en del av Audi´s lådor så det borde gå att få i prylar från någon motorstark Audi.

Mvh
Fredrik

Sök