4361
Sök

Vibrerar om ratten

BE*CE
419 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
Hej nu e det så att min Volvo V70 awd har börjat vibrera rätt mkt i ratten och jag undrar vad det kan vara, låter illa om jag åker i en rondell lite fort eller svänger fort(klonkar typ men inte som det gjorde på min gammla audi och saab när drivknuten va slut på dom)

-har kollat bussningar osv på högersida(trodde det va något dåligt på den sidan)
-höger framhjul är rätt så slitet(kan det ha något med det att göra?)
-har sökt på forumet och läst att det kanske kan vara drivknuten, hur kollar jag det?
-kollade hjullagrena för ett tag sen och då var dom inte dåliga i fram
-har skeva skivor om det kan ha något med det att göra
-känns som att fälgarna ska lossna men dom sitter inte löst

MVH Niclas
Senast redigerat av Tyskenracing (6 juli 2010)

Volvo R racing

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
6 juli 2010
Tappat balansvikt på fälg ?
Skeva skivor ? (blir det värre vid bromsning ?)
Sned drivaxel (men så hårt har du väll inte kört *garv*)

BE*CE
419 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
kan ha tappat vikter
jo vet att mina skivor e skeva men ska det kunna ha något med det att göra??
ne kör inte så hårt vill ju ha kvar min fungerande awd tongue

Volvo R racing

1 562 Inlägg
6 juli 2010
slitna däck kan ge vissa vibrationer.

5 089 Inlägg
6 juli 2010
ÅK in till en däckverkstad och kolla balansen. men är däcket sneslitet kan det ha tappat sin ovalitet. och är det bara slitet på ett däck så skulle jag tippa på att det är glapp på inre styrstaget. Ganska vanligt på dessa bilar smile

\Lindgren

1 562 Inlägg
6 juli 2010
centreringsring som saknas om du har sådana

BE*CE
419 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
okej ska åka förbi vianor imorgon och kolla om dom kan ta in min bil
men det är bara höger däck som är slitet, men inte spec snätt men ska kolla den inre styrstaget

Volvo R racing

BE*CE
419 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
mange: ne ha inte sånna men det har inte vibrerat spec mkt innan

Volvo R racing

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
6 juli 2010
Man ser iaf rätt raskt att en balansvikt lossnat på "limrutan" som blir kvar. Bara kika.
SKeva skivor är ju inte bra heller, lägg några kronor på att byta där så slipper man ev. nedslag på bilprovning. Skeva skivor kan ge väldigt roliga effekter. Körde min gamla saab 9k's skivor väldigt skeva och det vibrerade FRISKT i framvagnen. Bytte och det var borta.

Och balansering av hjul är inte så dyrt föresten, om däcken är nått att ha fortfarande så rulla till närmaste däckkrängare å balansera.

FLindgren sa en bra grej också, glappt styrstag ! lyft i fram å vicka å känn efter smile

1 562 Inlägg
6 juli 2010
Tyskenracing skrev:
mange: ne ha inte sånna men det har inte vibrerat spec mkt innan

jajamän tänkte på möjligheten bara. lätt hänt å tappa en sådan om man haft lös ngt hjul.

BE*CE
419 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
wadde: dom va slarviga där dom la om däck så dom tog inte bort allt tyvär men ska kolla med dom, ska även byta skivor så fort som möjligt
och kolla om inre styrstag glappar

Volvo R racing

BE*CE
419 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
men hur kollar jag om det inre styrstaget e dåligt?
Senast redigerat av Tyskenracing (6 juli 2010)

Volvo R racing

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
6 juli 2010
Jo det är rätt enkelt. Eller ja du får använda lite känsla för att känna efter om det är yttre eller inre leden på styrstaget som är dåligt.

Lyft bilen i fram
Sätt dig och vicka på båda sidorna i "svängriktningen" för hjulen, om du förstår vad jag menar.
Låt rattlås vara igång eller nån kompis hålla ratten stilla, så känner du rätt snart om det glappar där.
Ska inte glappa nånting ALLS om det är bra. Tänk på att hjulagret kanske är lite glappt, men du använder fingerkänslan och ögonen för att se vart eventuellt glapp är nånstans.

BE*CE
419 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
okej ska kolla det tack för svarena

MVH Niclas

Volvo R racing

Sök