3769
Sök

Stum Bromspedal Saab 9000 2,3T -93 italien import (Nytt servo utan TCS)

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Hejsan ! Köpte mig en Saab 9000 2,3T -93 chippad av nordic. bilen ifråga är en italien import, bilen har TCS, egenligt tidigare ägare så började pedalen att bli hårdare och hårdare, och nu tvärstum. man får trampa HÅRT för att få lite bromsverkan.

Mina misstankar ligger i bromsklockan eller trasigt membran. Fick med en begagnad bromsservo komplett

Lampor som lyser är TCS lampan, ABS lampan, Bromslampan (!).

Bara att byta denna och vara glad kanske ? Eller skall man prova annat innan.
Har bytt alla relän och säkringar och ingen framgång.

Edit 1:Alright !

Om man ser till omständigheterna var detta en enkel procedur om man bortser från en bråkande bromsslang.

Till min aktuella fråga, direkt under den runda bollformade saken som jag antar är ackumulatorn, Är det ABS pumpen som sitter där ?

Bild: http://www.geting.se/viewimage/image/25 … G_0346.jpg

Edit: finns det ett sätt att prova att pumpen går ? Mata den med 12Volt direkt på kontaktstycken (2pin)

Edit 2: rovade på den "nya" enheten, slog gnistor när jag satte på ström. Men inget ljud.
provade sedan på den gamla, då slog de inte gnister ens.

Vet inte riktigt vad jag ska tro, skall man hålla kvar strömmen längre ?

Edit 3:Happ monterade nya enheten, drog dit slangar och diverse.. fyllde på oljda över min. Startade, TCS CTRL samt ANTI LOCK lös, men inte bromslampa (!). kanske var glappkontakt, smorde upp allt med elektronikolja och satte tillbaka, då lös allt som innan igen.. Fått defekt servo igen ... ? Eller stannar felkoderna kvar ?

Börjar bli lite trött på detta.

Allt detta är saxat från min tråd på STCS Forumet.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=287185

Har Bytt alla Relän och säkringar till både TCS samt ABS.

Edit4: Nu har jag ett fungerande servo, av samma modell osv, men UTAN TCS. Kan man smäcka i detta och bara ta bort lampan för TCS CTRL ? För Jag har hellre ABS och fungerande bromsar än antispinn. Och ett servo med TCS är omöjligt att få tag på typ.
Senast redigerat av Bobzilajnen (23 juli 2010)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 juli 2010
kan det inte vara tcs'n som bråkar då?? har ju varit många fle med denna tcs...

181 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
kan det inte vara tcs'n som bråkar då?? har ju varit många fle med denna tcs...

TCSen skall ju inte påverka ANTI LOCK lampan, Samt bromslampan(!). Hade de bara varit TCSen hade TCS CTRL lyst bara.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 juli 2010
nu hör du alltså inte att den bygger något tryck i bromssystemet? när du vrider på tändningen. Och pedalen är stumm. Kolla alla givare så de är hela!

181 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
nu hör du alltså inte att den bygger något tryck i bromssystemet? när du vrider på tändningen. Och pedalen är stumm. Kolla alla givare så de är hela!

Med förra servot vart det knäpptyst när man satt i kupen, Nu med detta servo hör jag att det surrar till i ungefär 1-2 sek ibland för att sen bli tyst, det är inte magnetventilen som surrar iallafall.

Värt att tillägga är att jag kan få ner pedalen mer med detta servot än förra.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 juli 2010
är det tryck på skivorna, eller kan bilen rulla? lufta alla bromsar igen och testa. Starta även bilen o se om det ger någon skillnad

181 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
är det tryck på skivorna, eller kan bilen rulla? lufta alla bromsar igen och testa. Starta även bilen o se om det ger någon skillnad

Kan bromsa, men det är ju inte mycket, man får kämpa lite men det beror ju på luft i systemet också.
Har även gjort som de står på behållarn att pumpa 25 ggr hårt för att fylla accumulatorn.

Gör det skillnad att lufta för ABS Systemet ? Kan den tända pga luft i systemet ?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 juli 2010
det kan vara luft där sensorn sitter eller något sånt kanske, vad vet jag, men jag skulle lufta systemet en gång till och fylla på med mer vätska o dra igenom alla ledningar lite så kanske det kan försvinna, testa även och byta bromsstyrenheten! den kan ha gått sönder eller felar

181 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
det kan vara luft där sensorn sitter eller något sånt kanske, vad vet jag, men jag skulle lufta systemet en gång till och fylla på med mer vätska o dra igenom alla ledningar lite så kanske det kan försvinna, testa även och byta bromsstyrenheten! den kan ha gått sönder eller felar

Har provat att byta ABS boxen. ingen förändring

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 juli 2010
lufta skiten igen, kan hjälpa

155 Inlägg
22 juli 2010
Släpp inte tanken på att det kan vara TCS skiten som krånglar ännu. Jag lovar, det där jävla TCS skiten kan ge felkoder precis vart som helst på bilen ungefär.
När vi höll på med polarens och felsökte fick vi de mest underliga felkoder. ISAT:en visade fel på ABS:en fast det var ETS styrdonet som var trasigt.

181 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
snaku skrev:
Släpp inte tanken på att det kan vara TCS skiten som krånglar ännu. Jag lovar, det där jävla TCS skiten kan ge felkoder precis vart som helst på bilen ungefär.
När vi höll på med polarens och felsökte fick vi de mest underliga felkoder. ISAT:en visade fel på ABS:en fast det var ETS styrdonet som var trasigt.

Provade att byta ETS styrdonet med, samma skit. Har nu hållt handen under ABS pumpen, inte ett liv i denna heller.

Känns kul att skruva av det igen.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 juli 2010
precis det jag tänkte på, tcs kan säga va fan som hälst ju tongue

181 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
Fick Tech2 instoppat i bilen, Allt fungerar förutom ABS pumpen. Bara att byta igen då .. suck

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 juli 2010
typiskt! lycka till med bytet IGEN tongue

181 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
typiskt! lycka till med bytet IGEN tongue

Ja riktigt typiskt hmm. Men det går ju snabbare och snabbare för varje gång roll cool
Senast redigerat av Bobzilajnen (23 juli 2010)

181 Inlägg
Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 juli 2010
Tror det ska räcka och ta loss TCS säkringen så ska ditt problem vara löst, och lampan om du inte vill att den ska lysa smile Borde finnas en tråd om de på STCS!

181 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
Tror det ska räcka och ta loss TCS säkringen så ska ditt problem vara löst, och lampan om du inte vill att den ska lysa smile Borde finnas en tråd om de på STCS!

Vart sitter TCS säkringen ? har letat som tusan efter den. Eller är jag blind ? lol

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 juli 2010
har läst lite mer om det där, du får ta o byta spjällhuset till ett vanligt och sedan gifta in det hos saab, så kommer det funka prima, sedan får du ta och rycka säkringen som borde sitta på torpedväggen på vänstersida ifrån föraren sett smile Dock är det ett jävla meck o koppla ur TCS fullständigt vad jag har läst på stcs tongue

Sök