3180
Sök

SAAB 9000 2,3 -94, demontera slavcylinder

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
Nu är det så att jag ska få pappas SAAB 9000, och slavcylindern är kass på den!

Blev rekommenderad att köpa speedparts renoveringssats och reparera cylindern, vilket jag tänkt göra!

Men mina frågor är:
1: Ungefär hur ska jag gå till väga vid renoveringen av den? Har nämligen aldrig testat innan.
2: Enklast sätt att montera av cylindern? Behöver jag verkligen riva ner hela lådan, eller finns det något annat smidigare sätt?

Alla tips och idéer mottages med tacksamhet!
/Marcus

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Och för dom som undrar så är det reparationssatsen med art.nr 51.4561 på speedparts jag menar!

3 295 Inlägg
29 juli 2010
bara att riva ner lådan. finns inget annat alternativ.

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Okej. Aja, då får jag bita i det sura äpplet och göra det.

Har du tips om hur jag fixar slaven? Har aldrig försökt mig på det innan, och blev rekommenderad en reparationssats istället för att lägga 1500kr på en ny

Snål gnällspik
402 Inlägg
29 juli 2010
Är det slavcylindern till kopplingen du menar? Den sitter ju vid pedalerna inne i kupén och är lätt att komma åt. Är den den så är min erfarenhet att repsatsen inte håller, det är lika bra att köpa en ny cylinder.  Slangen som går till slavcylindern ska man gärna också byta även om et inte är krav, den släpper nämligen bitar.
Senast redigerat av perzy (29 juli 2010)

Volvo S80 2,9.

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
perzy skrev:
Är det slavcylindern till kopplingen du menar? Den sitter ju vid pedalerna inne i kupén och är lätt att komma åt. Är den den så är min erfarenhet att repsatsen inte håller, det är lika bra att köpa en ny cylinder.  Slangen som går till slavcylindern ska man gärna också byta även om et inte är krav, den släpper nämligen bitar.

Okej, kostar dock inte mycket att ge en repsats en chans!

Och jag har nog rört ihop det lite då (blir lätt förvirrad), för det låter typ slafsigt eller vad man ska säga i lådan när man trycker ner kopplingen, och då blir det genast uttrampningslagret jag kanske borde kolla upp?

Hemmainstruktör
641 Inlägg
29 juli 2010
perzy skrev:

Huvudcylindern sitter i pedalstället, slavcylindern sitter i lådan.

Renovera slaven är ganska lätt när man väll fått ner lådan, ba plocka isär och rengöra hela med stålull eller liknande, byta ut o-ringarna och smörja in allt med rätt fett innan man monterar ihop igen den.
Oljud borde dock inte komma från slaven utan tryckplattan eller uttrampningslagret som orsakar det är vanligare orsaker.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Pukadjuret skrev:
perzy skrev:

Huvudcylindern sitter i pedalstället, slavcylindern sitter i lådan.

Renovera slaven är ganska lätt när man väll fått ner lådan, ba plocka isär och rengöra hela med stålull eller liknande, byta ut o-ringarna och smörja in allt med rätt fett innan man monterar ihop igen den.
Oljud borde dock inte komma från slaven utan tryckplattan eller uttrampningslagret som orsakar det är vanligare orsaker.

OKej, då får jag helt enkelt bara ta det lugnt och ha koll på vilka delar som är var då när jag renoverar!

Och det är inte oljud på det sättet, utan det låter som att man trycker ihop en fuktig trasa när man trycker ner kopplingen. Så tror starkt på att det är slaven som läcker!

Men då blir det att försöka riva lådan en dag och få loss slaven då och renovera den!

3 295 Inlägg
29 juli 2010
ett tips är att renovera huvudcylindern samtidigt så har du det problemet ur världen oxå, brukar ge upp ungefär samtidigt.

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Huvudcylindern är precis fixad!

Sök