4852
Sök

Problem med broms på Celica

370 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har ett problem med min Toyota Celica GTI -90

Ibland när man kör (fortare än 70) så börjar det dunka från vänstra bakhjulet, och hela bakvagnen skakar. Men det försvinner när man saktar ner. Om man stannar och känner på bromsskivan så är den väldigt varm.

Jag har inga modifikationer på bromsarna, bara 17" fälgar.

Vad kan problemet vara?

MVH

43 Inlägg
1 augusti 2010
Tjenare!

Hade samma problem på min celica från 86 för drygt 2 månader sen.
Började vibrera väldigt mycket precis där vid 70 och skakade väldigt mycket från bakvagn. och mest från vänster bak. när man saktade ner så fortsatte de ända tills man stannade.

Jag tog lös vänstra bromsoket och skulle fina till bromskolven som givetvis hade rostat en bit på överdelen och det gjorde så att kolven inte kunde fara tillbaka hela vägen så bromsen låg på.

Efter jag gjort det och skruvade tillbaka allt gick bilen skitfint  tills några dagara då började skiten vibrera från samma hjul. Då vart jag less och gasa upp den till ca 120kmh och väntade på en storsatans smäll för då har man en bra anledning att börja renovera bakvagn, sen gjorde jag väldigt hårda inbromsningar och då gick det otroligt nog över och har inte vibrerat på drygt 1.5 månader!

Så rekomenderar dig att ta lös bromsarna och smörj och se om det går till sig. Blev först orolig att det var bakhjulslagret som hade börjat fara men då brukar det ju leva s"tan.

Hoppas svaret hjälpte dig och lycka till!

370 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Det låter som samma problem, jag ska prova att smörja bromsen!

Tack smile

Sök