6572
Sök

Hällde bromsvätska i styrservobehållaren

2 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
trött som jag var blev det helfel.
Jag hade indikation på panelen att bromsvätskan var låg på min Volvo V70, 2002:a.
Bromsvätska hade jag hemma, men trött som jag var hällde jag i fel behållare.
Upptäckte det när jag satte på locket igen.

Nu undrar jag om någon vet vad som kan hända. Jag överväger att låta bilen stå och lämna den på service så de får tömma ur all vätska i styrservot.

Tacksam för svar

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 augusti 2010
köp en del servo olja ta av den slange från behålaren som går från styrväxeln (altså inte den som går till pumpen)  samla upp vätskan som kommer ur slangen starta bilen å kör tills det inte kommer mer (va snabb med å stänga av motorn så du inte skadar pumpen) Fyll på med ny servoolja i behållaren å upprepa tills du känner dig nöjd borde räcka med att köra igenom 1-2 liter.

Å tänk på att använda rätt olja den gröna volvo oljan.

Å varför skulle du fylla på bromsvätska föresten OM det varnar för att bromsvätskan e låg så e det en orsak till det antingen så e dina bromsbelägg/skivor slitna eller så har du ett läckage någonstans.

Efterfyll aldrig bromsvätska säger jag iaf inte utan å va helt säker på att det e bra med klossar å absolut inte finns nått läckage

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

2 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
tackar hjärtligast för att du engagerar dig i mitt problem. Aha, ok bra tips! Och vad gäller bromsarna/ nåt läckage verkar det inte vara. Ska absolut kolla beläggen osv (schysst ordspråk du har föresten).
Hur snabbt är snabb när det gäller att va snabb med å stänga av motorn inna pumpen kan skadas?

Smålänning
7 887 Inlägg
26 augusti 2010
matss007 skrev:
tackar hjärtligast för att du engagerar dig i mitt problem. Aha, ok bra tips! Och vad gäller bromsarna/ nåt läckage verkar det inte vara. Ska absolut kolla beläggen osv (schysst ordspråk du har föresten).
Hur snabbt är snabb när det gäller att va snabb med å stänga av motorn inna pumpen kan skadas?

Några sekunder... Kan börja ta skada om du kör mycklet längre än 30 sek ungefär... Så sikta på 10-15 max.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 augusti 2010
matss007 skrev:

Skulle väll snarare säga med en gång så det e ju fint å ha hjälp av nån när du gör detta

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök