5021
Sök

Växellåda strular vid (kall-)start

3 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
Tjenixen.

Någon här som kanske kan hjälpa mig med lite tips.

Vi har en gammal Opel Astra från 93 automat.

När bilen är kall och man startar och lägger i D så blinkar S-lampan på panelen och den får knappt något driv alls. Man tar sig framåt segt å går knappt att gasa.  Lägger man i backen till en början så blir det inget driv bakåt alls. Låter man den stå å bli lite varmare innan man drar iväg så är det inga problem.

Vintern är hemsk men sommaren funkar det utan större problem. Någon som har några tips?
Finns iaf tillräckligt med växellådsolja då det var första tanken men ni kanske har några andra tips?

smile

1 948 Inlägg
31 augusti 2010
verkstad - mitt tips

3 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
haft den inne på en midre verkstad redan men de kunde inte säga på rak arm vad det var...

å vi har redan 2 andra bilar så vi är inte beroende av den. Men ändå surt...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 september 2010
Fluscha lådan altså byt oljan första du bör göra. Om det finns filter på lådan som du kan byta utan att riva hela lådan e ju det en ide med...  Annars kan väll knappast bilen vara värd å laga om vi börjar snacka lådbyte

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

3 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
hehe precis... finns inte en chans att jag skulle börja lägga ner några större pengar på den...

Det e tjejens bil som numer mest står i garaget å tar upp plats... men hade ju inte vart helt fel om man fick iordning den för en liten slant.

tack för tipset...får börja med det å se om det funkar... annars får det nog va...

Sök