3563
Sök

"Slitsade bromsskivor med sportbelägg, Volvo" från Vparts, är de bra?

711 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Hej,

Kikade runt lite på nätet då jag funderar på att byta bromsar (eller snarare få de bytta roll) till farsans Volvo (den som finns i mina bilar).
Jag såg då en komplett sats hos Vparts när jag surfade lite:
http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvod … volvo.html

Slitsade bromsskivor med sportbelägg till Volvo. Ja, det låter ju bra. Men är det bra kvalitet på dessa grejer? Ferodo tillverkar beläggen, men ingen uppgift om tillverkare på skivorna. Inte hört talas om Ferodo, men en Googlesökning leder mig till deras hemsida som talar om att de är numero f'ing uno inom bromsbelägg - föga förvånande tongue

Fördelar med slitsade skivor?

Vparts vill ha 4195kr för sportbromssatsen - men då ska man lägga till bromsbackar som tydligen enkelt ramlar av vid byte av bromskivorna bak, så plus 175kr från Skruvat. Om jag inte ska ha sportläge på parkeringsbromsen förstås? wink

Om vi skiter i att ha sportbromsar och kör OEM, så letar jag mig in på Skruvat.se, de har ju nämligen bra bildelar till skruvade priser.
Ett komplett sats från Skruvat.se (4 skivor, ett set belägg (4 belägg) och ett set bromsbackar (2 bromsbackar) skulle landa på 2295kr.

Som sista alternativt är att låta mecken göra allt: totalt byte hos lokala mecken skulle gå på 6 tusen (arbete + material (o moms inkluderat också))

Vad tycker ni man ska välja?
Kanske overkill med sportbromsar (med tanke på att den är så slö lol), men bra bromsar är bra att ha!

Tacksam för svar
Jonathan
Senast redigerat av thelaughingmadman (31 augusti 2010)

84 Inlägg
31 augusti 2010
Har bromsar runt om på min v70 från skruvat, Funkar fint till "normal" körning, blir lite ledsna när dom blir för varma bara  tongue Tänk bara på att du måste köpa skrikplattor separat, vet inte om skruvat säljer sånna, för annars låter det illa smile

711 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Skrikplattor?

Tack för bra svar, att de blir trötta sker mest vid aktiv körning gissar jag?

508 Inlägg
31 augusti 2010
köp r-broms det har jag, du sitter i rutan då du bromsar

1 948 Inlägg
31 augusti 2010
Ferodo gör bra bromsar, ivarjefall väldigt prisvärda. Slitsade skivor har du enbart för att värmen ska ledas bort mer effektivt, dvs du har ingen vinst av slitsade skivor i vardagstrafiken, snarare tvärtom.

Hur kvaliteten är på deras skivor har jag inte den blekaste om, står ju inte ens vad det är för tillverkare, men gissar på att det inte är det absolute billigaste skiten med tanke på att bromsbeläggen inte är det. Och priset var det ju verkligen inget fel på, ungefär vad jag betalar för en framskiva hmm

711 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Hmm... Känns då kanske lite overkill med slitsade skivor och en komplett sportbromssats, då bilen inte används till mer än vardagskörning.

Men kör skruvat.se med OEM-kvalitet, som Mekonomen (vilket de i alla fall säger att de gör)? Dvs, samma kvalitet som originaldelar, men lägre pris, pga avsaknad av märkets egna stämpel (om det nu klassar OEM).

Mekonomen tar 673kr för en bromsskiva fram och 317kr för en bromsskiva bak.
Ett helt set bromsskivor skulle då kosta:

673kr*2+317kr*2=1980kr

Sen ska det vara belägg, som kostar fram 404kr eller 701kr beroende på fabrikat och bak kostar 213kr respektive 313kr.

Låt oss räkna på det övre priset (då Mekonomen säger bromsbeläggsats gissar jag på att det är två belägg):
1980kr+701kr+313kr=2994kr

Sen skulle det vara bromsbackar på det också.
Så, Skruvat är hittills billigast, sen kommer Mekonomen, sen kommer Vparts och sist men inte minst mecken, som kör med Volvo Original, men där ingår arbetet (och momsen), som skulle kosta 6000kr fram o bak, som jag tidigare nämnde.

Vad tycker ni man ska köra på?
Som sagt, vardagskörning, den körs av farsan för det mesta, fram och tillbaka till jobbet, och jag tar den på bilträffar samt en del längre trippar på helger. Så ingen banbil, utan vardagskörning.

Tacksam för svar

Och tack för alla svar hittills smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 augusti 2010
Slitsade/borrade skivor har man för att leda bort "bromsgaserna" som bildas. En annan positiv bieffekt är att slitsningen "fräschar upp beläggen", men de slits fortare...Kylningen förbättras ytterst marginellt av slitsning, om alls. Kylningen kan förbättras genom att skivorna har annan design på "vanes:en", dvs ventilationsutrymmet mellan skivhalvorna, eller genom att man styr luft mot ok/skiva via kanaler från fronten. Jag kör med slitsade skivor o ordentliga ok (356mm runt om, 8 resp 6 kolvsok) o märker markant skillnad på bromsarna jämfört med original (315 resp 300mm). Slitsningen för lite oväsen om man trampar till hårdare, hörs mest om man har rutan nere...Bilen i fråga är inte en Volvo. Vill du ha bättre bett så satsa på vanliga skivor, eller möjligen slitsade, inte hålborrade. Köp sedan riktiga belägg, tex Redstuff, gör en hel del med värmetåliga belägg...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

huh?
10 427 Inlägg
1 september 2010
Tror det kvittar vad du köper, kan ju säkert lika gärna köpa bromsskivor på Biltema
och belägg på Volvo.
Satsen som Vparts säljer är nog väldigt lika den som "alla" andra stylingfirmor säljer,
så det går nog att pressa priset något om man jämför lite.

Volvos egna bromsskivor är tillverkade i Kina nuförtiden för övrigt wink "Nice2know"

Sök