5361
Sök

Saab og900 -87, problem med att däck tar i skärmkant.

614 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Hej

Har haft problem sen jag köpte bilen med att bakvagnen slår däcket när man tex kör på ett fartgupp..

Enligt förre ägaren så var det stötdämparna som var dåliga.. bytte dessa.. ingen skillnad.. drog då slutsatsen att det måste vara fjädrarna som är dåliga... eller att bilen var sänkt med fel eller för mycket sänkfjädrar.. gick upp till speedparts och köpte helt nya Kilen fjädrar som enligt speedparts ska sänka 25mm..

Montera på dessa idag.. (dock bara ena sidan för gav upp SEN) och fortfarande är bilen precis lika låg och kommer antaligen (har ej provkört en) slå i däcket igen då jag inte kan se eller känna någon skillnad från tidigare..

Bilen är en Saab 900 T16 års 87 med 88ans bromsar..

Falken däck 195er som enligt vägverket dessa bilar har orginal. 15 tums fälgar.  inte speciellt höga däck mer en normalt..

VA FAN KAN VARA FEL? Varör blir han så jävla låg i röven?  VAD KAN VARA FEL?

I fronten inga problem.

SNÄLLA hjälp ,mig med detta KOLLA MIN PROFIL FÖR BILDER!

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

845 Inlägg
13 september 2010
vad har du för profil på däcken?

614 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:

a det är ju det jag fan inte kommer ihåg nu.. men ifall vad jag skulle säga "normal stora däck"

Kan va om jag inte minns helt fel 195/R15/65.. men som sagt kommer inte ihåg dom sista siffrorna
Senast redigerat av rybbe (13 september 2010)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

845 Inlägg
13 september 2010
Gå ut å läs på däcken. 195 XX R15. Det är XX talet jag vill veta big_smile

614 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:
Gå ut å läs på däcken. 195 XX R15. Det är XX talet jag vill veta big_smile

Aa jo förstår det.. problemet är dock att bilen står inte hemma hos mig..

845 Inlägg
13 september 2010
Annars 2 saker. Däcken ser stora ut tycker jag när jag ser på bilderna, så jag skulle tippa på 2 saker.
1. Förstora däck, alltså för hög profil på gummit
2. Din bil kan inte ha sänk fjädrar

845 Inlägg
13 september 2010
rybbe skrev:
Jimpiz skrev:

a det är ju det jag fan inte kommer ihåg nu.. men ifall vad jag skulle säga "normal stora däck"

Kan va om jag inte minns helt fel 195/R15/65.. men som sagt kommer inte ihåg dom sista siffrorna

Du ska ha 55 eller max 60 om man kollar på bythjul. Kan vara det som är felet.

4 767 Inlägg
13 september 2010
Du har fel storlek på däcken, det som sitter på nu passar på saab 9000, men således inte på og900.

Sen är det väl ändå skärmkanten som däcket slår emot, och inte bakaxeln? wink

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

614 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:
Annars 2 saker. Däcken ser stora ut tycker jag när jag ser på bilderna, så jag skulle tippa på 2 saker.
1. Förstora däck, alltså för hög profil på gummit
2. Din bil kan inte ha sänk fjädrar

Jo tanken har slagit mig med.. men alltså jag är inte jätte påläst när det gäller däck men fan jag tycker endå inte dom är så gigantiska.. sen visst det skulle ju kunna vara så att bilen inte kan ha sänkfjädrar men å andra sidan så vet jag måste som har det på sina 900 plus att jag tror ju inte speedparts skulle sälja fjädrarna om dom inte fungerade att ha på bilen:D

4 767 Inlägg
13 september 2010
Redigerade din rubrik också, vänligen läs igenom reglerna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

614 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Erick skrev:
Du har fel storlek på däcken, det som sitter på nu passar på saab 9000, men således inte på og900.

Sen är det väl ändå skärmkanten som däcket slår emot, och inte bakaxeln? wink

aa precis som du säger så slår den imot skärmkantens yttre sida..  okey att det var saab 9000 fälgar visste jag ej.. men det kan ju naturligtvis vara en faktor som gör att det inte fungerar..  men VET du att 4 bults 9000 fälgar inte fungerar ihop med 900 og?

687 Inlägg
13 september 2010
Kan du inte klämma in gummimellanlägg i  fjädern så den inte fjädrar lika mycket?

4 767 Inlägg
13 september 2010
Fälgarna funkar, men du har fel dimension på däcken.

4 767 Inlägg
13 september 2010
volvo_Tobias skrev:
Kan du inte klämma in gummimellanlägg i  fjädern så den inte fjädrar lika mycket?

Nej nej gör för helv.. inte det. Det äventyrar vägegenskaperna till det negativa. Bättre att åtgärna grundproblemet.

614 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Erick skrev:

aa det kan mycket väl vara så... men det borde väl i såna fall bero på att som sagt däcket är för "högt"? inte att dom är för breda?.. nu är ju inte 195er någon jättebrädd men

687 Inlägg
13 september 2010
Erick skrev:
volvo_Tobias skrev:

Nej nej gör för helv.. inte det. Det äventyrar vägegenskaperna till det negativa. Bättre att åtgärna grundproblemet.

Jaja, kanske inte det bästa men inte värre än kapade fjädrar som alla volvoraggare åker runt med.

614 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Erick skrev:
volvo_Tobias skrev:

HAHA nej nej tack för förslaget men en sån "tattarlösning tänker jag inte göra:D

4 767 Inlägg
13 september 2010
rybbe skrev:
Erick skrev:

aa det kan mycket väl vara så... men det borde väl i såna fall bero på att som sagt däcket är för "högt"? inte att dom är för breda?.. nu är ju inte 195er någon jättebrädd men

9000-fälgar har ett annat ET än vad som sitter optimalt på og900, så de hamnar ett par mm "för långt ut" till att börja med.

Sen har dina däck för hög profil som det heter, så de bygger för mkt på höjden eller hur man ska förklara det.

Det går att få in 205 i bredd utan att det tar i någonting alls på en sänkt og900, men det förutsätter att ET på fälgarna är rätt.

Det hade jag på min gamla og900 http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=21339

614 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Erick skrev:
rybbe skrev:
Erick skrev:

9000-fälgar har ett annat ET än vad som sitter optimalt på og900, så de hamnar ett par mm "för långt ut" till att börja med.

Sen har dina däck för hög profil som det heter, så de bygger för mkt på höjden eller hur man ska förklara det.

Det går att få in 205 i bredd utan att det tar i någonting alls på en sänkt og900, men det förutsätter att ET på fälgarna är rätt.

Det hade jag på min gamla og900 http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=21339

Okey så igentligen så borde jag fixa mig 4 nya däck och 4 nya "riktiga 900 fälgar igentligen då!"

4 767 Inlägg
13 september 2010
Det är helt klart den bästa lösningen ja. smile

Sök