Luftfjädring bak på pontiac bonnevile från 89

Minda92
17 september 2010 · 344 Inlägg

på min pontiac bonnevile så funkar inte luftfjädring bak vad kan det va för fel ?

Kavli Motborgare
18 september 2010 · 1 099 Inlägg

Trasig bälg
Trasig kompressor
Trasigt relä till kompressorn
Trasig nivågivare
Trasig säkring till kompressorn
Trasigt ventilpaket
Avsaknad av styrström till ventilpaket
Trasigt styrdon mellan nivågivare och ventilpaket.

Ta reda på om kompressorn startar och hur långt luften kommer. Kommer den till ventilpaketet, men inte längre, så är det antigen nivågivare, eller ventilpaketet. Kommer det luft fram till bälgarna utan att trycket ökar, så har du en punka.

Det är bara ut och få lite mer kött på benet. Känner ej till hur det funkar exakt på en Bonneville, fast det är inte så många olika sätt att bygga det på.

-- K

Senast redigerat av Kavli (18 september 2010)

Minda92
19 september 2010 · 344 Inlägg

kompressor brukar starta men det händer ingenting endå och jag vet inte vilka saker som är med för kunna lyfta och hittar inga bilder häller på nättet

Kavli Motborgare
20 september 2010 · 1 099 Inlägg

Kolla hur långt luften kommer då. Det sitter väl en slang från komressorn som går in i ett ventilblock. Kolla om det kommer luft fram till ventilblocket och sen även om luften tar sig vidare.

-- K

Minda92
20 september 2010 · 344 Inlägg

jag tror kompressor är trassig för den läger av efter 5 sekunder typ

Senast redigerat av Minda92 (20 september 2010)

Kavli Motborgare
20 september 2010 · 1 099 Inlägg

5 sek var kort tid, ja. Normalt skall kompressorn stänga av efter en viss tid även om en bälg är trasig, så att den inte står och tuggar tills korna kommer hem. Det kan vara fel på styrdonet, eller nån trycksensor. Man får kolla lite mer på ett systemschema först. Tyvärr har jag inget sånt för din bil.

-- K

Minda92
20 september 2010 · 344 Inlägg

vet du vart styrdonet sitter? smile

Kavli Motborgare
20 september 2010 · 1 099 Inlägg

Borde väl sitta i kofferten, nånstans. Om det då inte är ett helmekaniskt ventilpaket.
Försökte googla lite, fast utan nåt bra resultat.

Om du har tillgång till tryckluft, så kan du ju försöka trycka i luft där kompressorn trycker in. Går med ett vanlilgt blåsmunstycke. Sen ser du om bilen lyfter på arschlet. Den skall nå normal ride height och sen skall ventilpaketet blockera för mera luft.

Ofta är felet en kombination av läckande bälgar och en trasig kompressor. Kompressorn blir kass pga. den får jobba övertid när bälgarna läcker. En luftkompressor skall normalt ha en aktiv duty-cycle på 1/3. Mao. skall den jobba en tredel av tiden och vila under två tredelar av tiden. Andra problem kan vara om det kommer vatten in i systemet om det inte är lufttork eller bubbelflaska med sprit till systemet. Sen får man frostsprängning och sen är det kört.

-- K

Minda92
20 september 2010 · 344 Inlägg

har blåst i kompressorn men händer inget endå

Kavli Motborgare
20 september 2010 · 1 099 Inlägg

Minda92 skrev:
har blåst i kompressorn men händer inget endå

Ok. Bara för att klarificera: Du blåste in i systemet istället för kompressorn. (och inte in i kompressorn)

Du hade tändningen på, så att styrdonet var aktiverat?

Hörde du att det pös nånstans? Kopplingar, bälgar eller fläns mellan bälg och sätet? --Eller var det helt
jävla stumt?

I det senare fallet är det då ventilblocket som inte öppnar för luften fram mot bälgarna.

Ser du var slangen från kompressorn går in nånstans? Det är ventilblocket. Det borde gå minst en luftledning vidare, eventuellt två, om det är separat tryckreglering för höger och vänster sida.

-- K

Minda92
21 september 2010 · 344 Inlägg

det finns små ledningar där jag kan se är från kompresor och lite under men sen ser man inge mer sen ser man bak när man tar av hjul bak

Kavli Motborgare
21 september 2010 · 1 099 Inlägg

Ja, det gäller att följa plastledningarna. Det är där luften åker. Oftast matt vita, halvtransparenta, fast finns även i andra kulörer.

-- K

Minda92
21 september 2010 · 344 Inlägg

det fans under inredning med tjock plast rund slang som är skärd på mitten och där fanns det massa sladdar menar du där jag ska titta?

Kavli Motborgare
21 september 2010 · 1 099 Inlägg

Japp! :-) Försök att följa luftens väg från kompressorn.

-- K

Minda92
21 september 2010 · 344 Inlägg

skulle inte tro att kan va hål på ledningar men bra kola endå smile

Kavli Motborgare
21 september 2010 · 1 099 Inlägg

Minda92 skrev:
skulle inte tro att kan va hål på ledningar men bra kola endå smile

Jag tror heller inte det är är hål på ledningarna. Det är snarare frågan om var det tar stopp nånstans. Och jag misstänker att det är i ett ventilblock. Följer du luftledningen från kompressorn, så hittar du ventilblocket. Sen kan man felsöka därifrån.

-- K

Minda92
22 september 2010 · 344 Inlägg

synd att det finns inga bilder så att man kan lite lättare förstå smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang