Hej. min koppling på min b230f/m47 är riktigt dålig.. Jag har inte pengar till att köpa nya grejer. Jag har en b21et motor komplett ligganes hemma. Då undrar jag om Kittet på B21et motorn passar på b230f motorn med en m47 låda. På b21an har det suttit m46 har jag för mig... jag vill då flytta över svänghjulet lamell och tryckplattan till b230 motorn då jag har hör att b21ans sväng väger mycket mindre så det skall vara en fördel?
det ska väl inte spela någon roll ? men det är en 245a
jo det spelar roll då man vill veta vad som triggar tändningen . har du en vevaxelgivare kan du inte byta svänghjul , då du behöver trigger punkterna på svänhjulet,
om du inte vevaxelgivare så passar det och du kommer att få igång den
Vilken årsmodell är det på b21:an? Beroende på hur gammal den är så är det grova splines eller fina splines på lamellen. Är det findelat, 20 eller va det är, så passar det mot m47:an.
Och sen som turboforssen sa, har du en b230f yngre än -88 så har du lh2.4, alltså svänghjulsgivare och behöver då ett speciellt svänghjul. Är motorn äldre funkar det ändå.
Glöm inte att köpa nya skruvar, m10 12.9 20mm gänga. Det ska vara med sexkantsskalle MEN det kan gå med insex ( insex är mycket enklare att få tag på ). Ja har testat att mäta och ja tror det är ca 15mm frirum för skallen, och en m10 insexskalle är inte mer än 10, men jag föreslår att du kontrollmäter ändå.
Varför ska du ha nya skruvar? Dom tål bara att dras en gång. Jag testade att återanvända skruvarna en gång och det gick ordentligt åt helvete Gör rent kontaktytorna noga också.
jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.
jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.
va ???? b21 har ingen hallgivare på b230 som satt i äldre 240 så sitter det hallgivare i fördelaren.
jag har löst allt nu, Fast jag får inte motorn till att starta... svänghjulet sitter rätt, tändningen är rätt, gnista på stiften, han får bensin, kamaxlen står rätt.... vad kan vara fel ?
jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.
va ???? b21 har ingen hallgivare på b230 som satt i äldre 240 så sitter det hallgivare i fördelaren.
jag har löst allt nu, Fast jag får inte motorn till att starta... svänghjulet sitter rätt, tändningen är rätt, gnista på stiften, han får bensin, kamaxlen står rätt.... vad kan vara fel ?
jag har löst allt nu, Fast jag får inte motorn till att starta... svänghjulet sitter rätt, tändningen är rätt, gnista på stiften, han får bensin, kamaxlen står rätt.... vad kan vara fel ?
har du vevaxelgivare eller inte ???
jo jag har vevaxelgivare på överkant i blocket, Men efter som den får gnista så fungerar den ? eller ?
jag har löst allt nu, Fast jag får inte motorn till att starta... svänghjulet sitter rätt, tändningen är rätt, gnista på stiften, han får bensin, kamaxlen står rätt.... vad kan vara fel ?
har du vevaxelgivare eller inte ???
jo jag har vevaxelgivare på överkant i blocket, Men efter som den får gnista så fungerar den ? eller ?
är du 100 på att du satte svänhjulet rätt ??? den ska sitta med markering till vänster mot startmotorn i nollat läge . sitter den inte så så kommer den inte att starta
jo jag har vevaxelgivare på överkant i blocket, Men efter som den får gnista så fungerar den ? eller ?
är du 100 på att du satte svänhjulet rätt ??? den ska sitta med markering till vänster mot startmotorn i nollat läge . sitter den inte så så kommer den inte att starta
vänta lite nu här... Jag har det svänghjulet med håligheter bakom kuggarna, det finns ett ställe där det "fattas" två hål. Jag grundinställde motorn och satte svänghjulet med "icke" håligheten rakt upp mot vevaxelgivaren. Har jag gjort fel nu ?
jo jag har vevaxelgivare på överkant i blocket, Men efter som den får gnista så fungerar den ? eller ?
är du 100 på att du satte svänhjulet rätt ??? den ska sitta med markering till vänster mot startmotorn i nollat läge . sitter den inte så så kommer den inte att starta
vänta lite nu här... Jag har det svänghjulet med håligheter bakom kuggarna, det finns ett ställe där det "fattas" två hål. Jag grundinställde motorn och satte svänghjulet med "icke" håligheten rakt upp mot vevaxelgivaren. Har jag gjort fel nu ?
japp du har gjort fel då . du ska sätta den markeringen mot startmotorn.
är du 100 på att du satte svänhjulet rätt ??? den ska sitta med markering till vänster mot startmotorn i nollat läge . sitter den inte så så kommer den inte att starta
vänta lite nu här... Jag har det svänghjulet med håligheter bakom kuggarna, det finns ett ställe där det "fattas" två hål. Jag grundinställde motorn och satte svänghjulet med "icke" håligheten rakt upp mot vevaxelgivaren. Har jag gjort fel nu ?
japp du har gjort fel då . du ska sätta den markeringen mot startmotorn.
Kan jag inte bara göra så att jag flyttar på fördelaren istället för att flytta på svänghjulet ?
vänta lite nu här... Jag har det svänghjulet med håligheter bakom kuggarna, det finns ett ställe där det "fattas" två hål. Jag grundinställde motorn och satte svänghjulet med "icke" håligheten rakt upp mot vevaxelgivaren. Har jag gjort fel nu ?
japp du har gjort fel då . du ska sätta den markeringen mot startmotorn.
Kan jag inte bara göra så att jag flyttar på fördelaren istället för att flytta på svänghjulet ?
kan kan du väl men det kommer nog bli ett helvete att få till det bra .
jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.
4 gånger? Samma bultar? 70 Nm varje gång?
Man kan återanvända bultarna en gång, om man drar 60Nm. Är ju helt upp till dig men bli inte helt överraskad när det skramlar till som fan om du tynger lite extra på gasfoten
jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.
4 gånger? Samma bultar? 70 Nm varje gång?
Man kan återanvända bultarna en gång, om man drar 60Nm. Är ju helt upp till dig men bli inte helt överraskad när det skramlar till som fan om du tynger lite extra på gasfoten