4115
Sök

B21et svänghjul/lamell/tryckplatta till B230f????

154 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej. min koppling på min b230f/m47 är riktigt dålig.. Jag har inte pengar till att köpa nya grejer. Jag har en b21et motor komplett ligganes hemma. Då undrar jag om Kittet på B21et motorn passar på b230f motorn med en m47 låda. På b21an har det suttit m46 har jag för mig... jag vill då flytta över svänghjulet lamell och tryckplattan till b230 motorn då jag har hör att b21ans sväng väger mycket mindre så det skall vara en fördel?

ÄR detta genomförbart? Passar grejerna ?

Trimma lungt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 oktober 2010
#2
vad är det för bil motorn ska sitta i ?????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

154 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#3
det ska väl inte spela någon roll ? men det är en 245a wink

Trimma lungt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 oktober 2010
#4
Volvo_Trimm skrev:
det ska väl inte spela någon roll ? men det är en 245a wink

jo det spelar roll då man vill veta vad som triggar tändningen .
har du en vevaxelgivare kan du inte byta svänghjul , då du behöver trigger punkterna på svänhjulet,

om du inte vevaxelgivare  så passar det och du kommer att få igång den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
9 oktober 2010
#5
Vilken årsmodell är det på b21:an? Beroende på hur gammal den är så är det grova splines eller fina splines på lamellen. Är det findelat, 20 eller va det är, så passar det mot m47:an.

Och sen som turboforssen sa, har du en b230f yngre än -88 så har du lh2.4, alltså svänghjulsgivare och behöver då ett speciellt svänghjul. Är motorn äldre funkar det ändå.

Glöm inte att köpa nya skruvar, m10 12.9 20mm gänga. Det ska vara med sexkantsskalle MEN det kan gå med insex ( insex är mycket enklare att få tag på ). Ja har testat att mäta och ja tror det är ca 15mm frirum för skallen, och en m10 insexskalle är inte mer än 10, men jag föreslår att du kontrollmäter ändå.

Varför ska du ha nya skruvar? Dom tål bara att dras en gång. Jag testade att återanvända skruvarna en gång och det gick ordentligt åt helvete wink Gör rent kontaktytorna noga också.


154 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#6
jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.

Trimma lungt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 oktober 2010
#7
Volvo_Trimm skrev:
jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.

va ???? b21 har ingen hallgivare
på b230 som satt i äldre 240 så sitter det hallgivare i fördelaren.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

154 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#8
jag har löst allt nu, Fast jag får inte motorn till att starta... svänghjulet sitter rätt, tändningen är rätt, gnista på stiften, han får bensin, kamaxlen står rätt.... vad kan vara fel ?

Trimma lungt!

154 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#9
turboforssen skrev:
Volvo_Trimm skrev:
jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.

va ???? b21 har ingen hallgivare
på b230 som satt i äldre 240 så sitter det hallgivare i fördelaren.

Lessen, jag menade vevaxelgivare.

Trimma lungt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 oktober 2010
#10
Volvo_Trimm skrev:
jag har löst allt nu, Fast jag får inte motorn till att starta... svänghjulet sitter rätt, tändningen är rätt, gnista på stiften, han får bensin, kamaxlen står rätt.... vad kan vara fel ?

har du vevaxelgivare eller inte ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

154 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#11
turboforssen skrev:
Volvo_Trimm skrev:
jag har löst allt nu, Fast jag får inte motorn till att starta... svänghjulet sitter rätt, tändningen är rätt, gnista på stiften, han får bensin, kamaxlen står rätt.... vad kan vara fel ?

har du vevaxelgivare eller inte ???

jo jag har vevaxelgivare på överkant i blocket, Men efter som den får gnista så fungerar den ? eller ?

Trimma lungt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 oktober 2010
#12
Volvo_Trimm skrev:
turboforssen skrev:
Volvo_Trimm skrev:
jag har löst allt nu, Fast jag får inte motorn till att starta... svänghjulet sitter rätt, tändningen är rätt, gnista på stiften, han får bensin, kamaxlen står rätt.... vad kan vara fel ?

har du vevaxelgivare eller inte ???

jo jag har vevaxelgivare på överkant i blocket, Men efter som den får gnista så fungerar den ? eller ?

är du 100 på att du satte svänhjulet rätt ??? den ska sitta med markering till vänster mot startmotorn i nollat läge .
sitter den inte så så kommer den inte att starta

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

154 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#13
turboforssen skrev:
Volvo_Trimm skrev:
turboforssen skrev:

har du vevaxelgivare eller inte ???

jo jag har vevaxelgivare på överkant i blocket, Men efter som den får gnista så fungerar den ? eller ?

är du 100 på att du satte svänhjulet rätt ??? den ska sitta med markering till vänster mot startmotorn i nollat läge .
sitter den inte så så kommer den inte att starta

vänta lite nu här... Jag har det svänghjulet med håligheter bakom kuggarna, det finns ett ställe där det "fattas" två hål. Jag grundinställde motorn och satte svänghjulet med "icke" håligheten rakt upp mot vevaxelgivaren.
Har jag gjort fel nu ?

Trimma lungt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 oktober 2010
#14
Volvo_Trimm skrev:
turboforssen skrev:
Volvo_Trimm skrev:

jo jag har vevaxelgivare på överkant i blocket, Men efter som den får gnista så fungerar den ? eller ?

är du 100 på att du satte svänhjulet rätt ??? den ska sitta med markering till vänster mot startmotorn i nollat läge .
sitter den inte så så kommer den inte att starta

vänta lite nu här... Jag har det svänghjulet med håligheter bakom kuggarna, det finns ett ställe där det "fattas" två hål. Jag grundinställde motorn och satte svänghjulet med "icke" håligheten rakt upp mot vevaxelgivaren.
Har jag gjort fel nu ?

japp du har gjort fel då . du ska sätta den markeringen mot startmotorn.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

154 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#15
turboforssen skrev:
Volvo_Trimm skrev:
turboforssen skrev:

är du 100 på att du satte svänhjulet rätt ??? den ska sitta med markering till vänster mot startmotorn i nollat läge .
sitter den inte så så kommer den inte att starta

vänta lite nu här... Jag har det svänghjulet med håligheter bakom kuggarna, det finns ett ställe där det "fattas" två hål. Jag grundinställde motorn och satte svänghjulet med "icke" håligheten rakt upp mot vevaxelgivaren.
Har jag gjort fel nu ?

japp du har gjort fel då . du ska sätta den markeringen mot startmotorn.

Kan jag inte bara göra så att jag flyttar på fördelaren istället för att flytta på svänghjulet ?

Trimma lungt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 oktober 2010
#16
Volvo_Trimm skrev:
turboforssen skrev:
Volvo_Trimm skrev:

vänta lite nu här... Jag har det svänghjulet med håligheter bakom kuggarna, det finns ett ställe där det "fattas" två hål. Jag grundinställde motorn och satte svänghjulet med "icke" håligheten rakt upp mot vevaxelgivaren.
Har jag gjort fel nu ?

japp du har gjort fel då . du ska sätta den markeringen mot startmotorn.

Kan jag inte bara göra så att jag flyttar på fördelaren istället för att flytta på svänghjulet ?

kan kan du väl men det kommer nog bli  ett helvete att få till det bra .

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

154 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#17
turboforssen skrev:
Volvo_Trimm skrev:
turboforssen skrev:

japp du har gjort fel då . du ska sätta den markeringen mot startmotorn.

Kan jag inte bara göra så att jag flyttar på fördelaren istället för att flytta på svänghjulet ?

kan kan du väl men det kommer nog bli  ett helvete att få till det bra .

jaja då e de bara o riva ner att igen, 5 gånger på tre dagar har jag gjort de nu... sad

Trimma lungt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 oktober 2010
#18
Volvo_Trimm skrev:
turboforssen skrev:
Volvo_Trimm skrev:

Kan jag inte bara göra så att jag flyttar på fördelaren istället för att flytta på svänghjulet ?

kan kan du väl men det kommer nog bli  ett helvete att få till det bra .

jaja då e de bara o riva ner att igen, 5 gånger på tre dagar har jag gjort de nu... sad

ha ha ha nice:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 oktober 2010
#19
Volvo_Trimm skrev:
jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.

4 gånger? Samma bultar? 70 Nm varje gång?

Man kan återanvända bultarna en gång, om man drar 60Nm. Är ju helt upp till dig men bli inte helt överraskad när det skramlar till som fan om du tynger lite extra på gasfoten wink


154 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#20
Bensinskallen skrev:
Volvo_Trimm skrev:
jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.

4 gånger? Samma bultar? 70 Nm varje gång?

Man kan återanvända bultarna en gång, om man drar 60Nm. Är ju helt upp till dig men bli inte helt överraskad när det skramlar till som fan om du tynger lite extra på gasfoten wink

han går på fullgas hela tiden;)

Trimma lungt!


Sök