4100
Sök

B21et svänghjul/lamell/tryckplatta till B230f????

154 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
nu har jag flyttat på svänghjulet igen och den startade på första försöket

Trimma lungt!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 oktober 2010
Ja, somsagt, bli inte för överraskad om det smäller till ^^

Ja hade säkert bara otur, och ja slarvade säkert med att torka rent veven och svänghjulet innan.

415 Inlägg
11 oktober 2010
Volvo_Trimm skrev:
Bensinskallen skrev:
Volvo_Trimm skrev:
jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.

4 gånger? Samma bultar? 70 Nm varje gång?

Man kan återanvända bultarna en gång, om man drar 60Nm. Är ju helt upp till dig men bli inte helt överraskad när det skramlar till som fan om du tynger lite extra på gasfoten wink

han går på fullgas hela tiden;)

Då skall man definitivt byta skruvar, annars får du va snabb och lyfta fötterna när svänghjulet kommer flygandes...

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

154 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Ja, somsagt, bli inte för överraskad om det smäller till ^^

Ja hade säkert bara otur, och ja slarvade säkert med att torka rent veven och svänghjulet innan.

ja jag vet inte, men jag är inte så noga. jag tänket byta hela drivpaketet efter vintern så bara den håller tills snön har smält efter vintern så e jag nöjd wink Gör de ras innan så börjar jag bygga på den i vinter,

Trimma lungt!

415 Inlägg
11 oktober 2010
Det är en skillnad på max hundra spänn, jag hade lätt lagt den kostnaden på att slippa oroa mig för att bil någon dm kortare men alla gör väl som de vill...

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

1 813 Inlägg
12 oktober 2010
På en standardmotor går det utmärkt att återanvända bultarna, helt andra påfrestningar när det gäller trimmade/turbomotorer. Ett standard svänghjul gör inte så stor skada, värre med ett lättat svänghjul som i sig självt går sönder, det blir en sprängkraft som heter duga.
Kostnaden är kanske inte så hög, men hysterin kring att byta bultar överallt går lite till överdrift...

154 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
jag instämmer över att tjatet om bultarna är liite på draget, sen kan jag förstå att de som har råkat ut för det på egen hand självklart alltid byter bultarna för att det inte ska hända igen,. Förvisso så vill inte jag heller att det ska hända när jag sitter och gasar bilen, Men jag lägger inte pengar på en gammal bil som bara ska hålla i två månader, året ut. därefter får vi se vad som händer med bilen.

Nu är i allafall allting löst, Bilen går klockrent och bultarna verkar sitta änsålänge.

Trimma lungt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2010
jag bytte aldrig bultarna på polarens motor när jag byggde den och han har ca 300hk  ( + sinter som greppar bra) och den har körts bra hårt förra säsongen, och det har hållt
dok så tror jag dom bara är återanvända en gång

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

154 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
jag bytte aldrig bultarna på polarens motor när jag byggde den och han har ca 300hk  ( + sinter som greppar bra) och den har körts bra hårt förra säsongen, och det har hållt

Jag har ju dragit åt mina några flera gånger men som är bara använda två gånger under "gående " period för motorn, eller hur man nu ska säga. Du fattar vad jag menar.

Trimma lungt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2010
Volvo_Trimm skrev:
turboforssen skrev:

Jag har ju dragit åt mina några flera gånger men som är bara använda två gånger under "gående " period för motorn, eller hur man nu ska säga. Du fattar vad jag menar.

men som sagt på en bra trimmad motor bör man ju inte återanvända dom mer än en gång.
men tror inte att en original sug motor knäcker dom bultarna så lätt.
dok så får kan ju kolla skicket på dom så att dom inte är för sträckta eller skadade på nått sätt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

154 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
jaoo men jag kör orginal motor.... NU ska ja åka av o besa Min fiesta wink

Trimma lungt!

Sök