maco skrev:
Utan att kunna särskiljt mycket om varken bilar eller konstruktion så har jag detta att säga om saken:
Teorin bygger väl på att man skall flytta energin som lagras i svänghjulet direkt ut till hjulen. Problemet som jag ser det bör ju vara som så att svänghjulet är ju där som en energibuffert, av en anledning. Tar du bort massa från svänghjulet betyder det ju att de andra delarna inte får samma hjälp på traven när de behöver det (som t.ex. när du ska få rull på bilen). Dessutom tvivlar jag på att det ger särskiljt mycket att ta bort, låt oss säga, 500g när motorn liktförbannat måste få snurr på, låt oss säga; 40kg transmission, hjul och allt annat i drivlinan. För du hade väl inte bara tänkt att torrgasa framför korvkiosken?
Bara mina tankar och teorier, motbevisa mig gärna.
Nja vi snackar snarare om en 10kg skillnad, om inte mer. Sen måste du tänka på att det har med diametern att göra också. Varvtalet är samma i växellåda och svänghjul, men i och med att diametern är mycket större så rör sig massan i betydligt högre hastighet, och måste accelereras till mycket högre hastighet, där har du skillnaden

Vid strippkörning skulle det innebära en nackdel med ett lättare svänghjul. Ett lättare svänghjul ger fördel när du snabbt vill ha varv, och då krävs det ju att man går ner i varvtal först innan man ska gasa igen. Skulle vilja jämföra det med typ rally, banracing etc, och med motorer som varvar riktigt högt och därför behöver mindre massa.
Ska du åka rakt fram, särskilt med en turbobil, så har du en med ett tyngre svänghjul. Svänghjulet ger dig mer vrid i starten, när du helst ska ha lägre varv för att inte bara spinna och slira på kopplingen, och svänghjulet håller motorn igång i växlingarna. När du accelererar med belastning så spelar svänghjulets vikt en minimal roll, det skulle kanske förbättra accelerationen med någon procent.
Sen säger jag inte att du ska ha ett svintungt svänghjul heller, om du ska varva motorn mycket vilket du förmodligen ska, men ett skelettsvänghjul är lite väl.
Dessutom tror ja inte att det där svänghjulet du visade passar, om du har en 940 med originalsprut eftersom du måste ha triggerpunkter på svänghjulet i så fall