Handbroms volvo 740, EJ tillräcklig

skogen_racing
17 oktober 2010 · 15 Inlägg

tjenna! ska snart besikta min 740 -90 och har efter åtaliga försök inte fått nån fason på handbromsen. har letat lite här på forumet men hittar inget bra svar. jag har bytt båda wierna, smörjt upp mekanismen, bytt plåtarna som håller i backarna, nya skivor bättre begagnade fästen på bakaxeln, nya backar (biltema) och spänt wiern i bött.

backarna ligger på en aning helatiden men går att snurra på hjulet utan problem. spaken börjar ta vid femte hacket sådär å man kan dra den upp till 10 om de är så men tar inte tillräckligt! man kan fortfarande snurra hjulet med en del "manskraft". har provat med andra backar från volvo men blev ingen skillnad? även provat backarna från farsans 745a där handbromsen fungerar men utan effekt. sad har vänt mekanismen rätt och kollat på farsans bil hur de sitter å allt är precis som där.

och de finns inge "kugghjul" man kan skruva på för att spänna backarna. hmm

tack på förhand. smile MVH

allt som kan gå fel, kommer att gå fel
Volvo 745 (1990)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
17 oktober 2010 · 2 390 Inlägg

skogen_racing skrev:
tjenna! ska snart besikta min 740 -90 och har efter åtaliga försök inte fått nån fason på handbromsen. har letat lite här på forumet men hittar inget bra svar. jag har bytt båda wierna, smörjt upp mekanismen, bytt plåtarna som håller i backarna, nya skivor bättre begagnade fästen på bakaxeln, nya backar (biltema) och spänt wiern i bött.

backarna ligger på en aning helatiden men går att snurra på hjulet utan problem. spaken börjar ta vid femte hacket sådär å man kan dra den upp till 10 om de är så men tar inte tillräckligt! man kan fortfarande snurra hjulet med en del "manskraft". har provat med andra backar från volvo men blev ingen skillnad? även provat backarna från farsans 745a där handbromsen fungerar men utan effekt. sad har vänt mekanismen rätt och kollat på farsans bil hur de sitter å allt är precis som där.

och de finns inge "kugghjul" man kan skruva på för att spänna backarna. hmm

tack på förhand. smile MVH

Är fästet trasigt på bakaxeln kanske?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
skogen_racing
17 oktober 2010 · 15 Inlägg

nej allt är helt och fint hmm har inte en aning om vad jag ska ta mej till...

allt som kan gå fel, kommer att gå fel
Volvo 745 (1990)
Nico-the-kid
17 oktober 2010 · 509 Inlägg

Köp justeringar(kugghjul) som man monterar istället för den fasta länken mellan backarna så går det att få kanonbroms.

Senast redigerat av Nico-the-kid (17 oktober 2010)

skogen_racing
17 oktober 2010 · 15 Inlägg

och de ska bara va och montera de? finnas att köpa på skroten antar jag?

allt som kan gå fel, kommer att gå fel
Volvo 745 (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

100% säker på att du har rätt vajrar monterade då? Har fått för mig att de ska finnas olika utföranden.

skogen_racing
18 oktober 2010 · 15 Inlägg

jo de finns 2 olika weirar, har bytt å kollat så jag har den rätta smile

allt som kan gå fel, kommer att gå fel
Volvo 745 (1990)
skogen_racing
18 oktober 2010 · 15 Inlägg

har ju provat backar från volvo, blev inget bättre. men inget annat å göra snart sad

allt som kan gå fel, kommer att gå fel
Volvo 745 (1990)
Mr_Aspfors
18 oktober 2010 · 115 Inlägg

har du dragit åt muttern till vajern innuti bilen ?

Hermansson
18 oktober 2010 · 235 Inlägg

backarna från biltema är kända att inte ta allt för bra.. nya skivor skriver du, tvättat bort oljan som brukar vara på dom?

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

skogen_racing, Rengjorde du bromsskivorna innan montering? tongue

jalmar
18 oktober 2010 · 57 Inlägg

Jag hade samma problem med min bil, vajern spänd i bott och nya skivor och biltema belägg, nöp ingenting!

Köpte nya volvo orginalbackar och då fick jag skruva ner på justeringsskruven till sista gängen (ungefär) för att få på hjulet att snurra sen.

Prova nya orginalbackar för detta är tydligen ett vanligt problem med biltemas bromsbackar.

vet inte vad det skulle kunna vara annars

Lär av andras misstag
för du kan inte leva tillräckligt länge
för att själv hinna begå dem alla.
skogen_racing
18 oktober 2010 · 15 Inlägg

jo jag har spänt i bött inuti bilen så dom ligger på helatiden lite grann å när jag spänner så tar dom... men ej tillräckligt :s gjort rent skivorna har jag inte gjort men såg inte ut som de var nån olja i dom? men nånstans måste jag ju ha gjort fel så ska gå igenom allt en gång till och kolla smile

allt som kan gå fel, kommer att gå fel
Volvo 745 (1990)
PMPerformance
18 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

kan vara mothållen som sitter på andra sidan som har för djupa spår lägg i lite svets så hamnar backarna längre ut och då behöver du inte justera mycke

svetsdiff !!!
skogen_racing
18 oktober 2010 · 15 Inlägg

det var inte en helt dum idé smile har dock ingen svets men ska nog gå och ordna !

allt som kan gå fel, kommer att gå fel
Volvo 745 (1990)
PMPerformance
18 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

skogen_racing skrev:
det var inte en helt dum idé smile har dock ingen svets men ska nog gå och ordna !

ja de är inte mycke du behöver fylla upp nån millimeter bara gjorde så på min 940 förra året inför besikting
funka fint

svetsdiff !!!
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

skogen_racing skrev:
gjort rent skivorna har jag inte gjort men såg inte ut som de var nån olja i dom?

Kanske finns en oljefilm på skivan som ställer till det för backarna. Värt att rengöra iaf.

skogen_racing
18 oktober 2010 · 15 Inlägg

tack för alla svar smile ska gå igenom och kolla alla "tips" jag fått !

allt som kan gå fel, kommer att gå fel
Volvo 745 (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang