1498
Sök

Broms slår igenom volvo 360

3 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Körde min volvo 360 idag i ca 70-80 och skulle bromsa på landsväg för att svänga av då bromsen "slog igenom", dvs bromspedalen gick mycket längre ner än den brukar, jag hade bromsverkan men den kom mycket senare än vanligt. efter jag då svängt av till den mindre vägen provbromsade jag några gånger, ca varannan gång fungerade alls som det ska, och varannan for pedalen långt ner innan bromsen tog ordentligt. kom hem och har provkört den ett par svängar efter det, och får sämre och sämre bromsverkan varje gång. bromsen hänger även upp sig lite grann då man bromsar, tar en stund för både bromspedalen att komma upp och för bromsen att släppa.

bromsvätskan är inte för låg, och vad jag har lyckats se läcker det inte vätska någonstans heller, när jag pumpar på bromsen så rör sig vätskan i behållaren men nivån sjunker inte.

bromsklossarna fram är det ca en centimeter kvar på, och handbromsen slår inte igenom så då antar jag att bromsklossarna (trumbroms) bak inte har spruckit eller på annat sätt gått sönder heller, kan man anta detta?

anledningen till att jag inte har provat lufta bromsarna än är att jag är så misstänksam mot att det hände så plötsligt och jag samtidigt inte kan hitta några läckor, är det någon som har någon förklaring på hur luften skulle ta sig in ifall jag inte har trasiga ledningar eller för lite bromsvätska?

vad tror ni felet kan vara och vad borde jag göra?

Smålänning
7 887 Inlägg
25 oktober 2010
Din huvudcylinder vill ha pension.

Köp en renoveringssats och fixa den så är saken biff smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök