4018
Sök

Styrled. Hur vet jag om den är dålig?

1 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Hej
Har en Ford Galaxy 2.3 -97. Idag när jag hade bilen upphissad så upptäckte jag att där är lite glapp i båda framhjulen och kunde då vicka dom fram och tillbaka i sidled. När min far tog tag i yttre styrleden och pressade den nedåt så försvann glappet. Tyder detta på att det är yttre styrled som är dålig, eller kan det vara något annat? Vickar jag uppåt och neråt så känns det helt stumt.

Orsaken jag kollade var att jag har ett "klonkande" ljud i framvagnen när jag kör över ojämn mark, och jag hoppas verkligen då att ifall det är styrlederna som är kassa att det då är dom som orsakar det "klonkande" ljudet, för mer pul med bilen just nu har jag varken råd eller lust med sad

Har en stundande besiktning och vill gärna få igenom bilen utan ombesiktning så alla svar tas tacksamt emot smile

Mvh
Senast redigerat av MindBreaker (30 oktober 2010)

930 Inlägg
30 oktober 2010
Ja, om du ser att leden glappar så är den glapp. Tänk på att leden på andra sidan bilen säkerligen har gått lika långt också. Brukar vara smart att byta på båda sidor samtidigt.
Tänk på att få framvagnen justerad efter ledbytet.

Mats

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 oktober 2010
Felsökning;Styrled

Hissa upp bilen på den sida du misstänker glapp.
Ta händerna och sätt dom klockan 3 och 9 på hjulet
Försök nu vicka på hjulet ifrån sida till sida. Kan du det, ja, då är det dags för nya leder smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök