4008
Sök

Bakaxel vovlo 740 -91

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
Tjabba. någon som vet vad det är för bakaxel man ska ha på en volvo 740 års 91?

är det en 1031 eller vad kan det vara ? tänkte så hastighetsmätaren funkar som den ska sen wink

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

SÄNK MER!
389 Inlägg
10 december 2010
1031 är ju utväxlingen, ska finnas en betäckning på din bakaxel där utväxlingen står smile

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
okej! står den på kåpan då eller vart står det någonstans?smile

1 758 Inlägg
10 december 2010
1031 är inte utväxlingen...
Ska sitta en lapp på ena drivaxelröret där det står vad det är för utväxling. Rätt vanligt att lappen är oläslig, men det är ju bara att hissa upp bakänden och snurra ett varv på kardan eller hjul.
Hastighetsmätargivaren beror på vad det sitter för mätarhus i bilen, så det är det man får gå efter!

SÄNK MER!
389 Inlägg
10 december 2010
schnauz skrev:
1031 är inte utväxlingen...
Ska sitta en lapp på ena drivaxelröret där det står vad det är för utväxling. Rätt vanligt att lappen är oläslig, men det är ju bara att hissa upp bakänden och snurra ett varv på kardan eller hjul.
Hastighetsmätargivaren beror på vad det sitter för mätarhus i bilen, så det är det man får gå efter!

nu när du säger det så måste jag erkänna att jag tänkte helt fel där yikes smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 december 2010
Vad det är för utväxling behöver du inte bry dig om!

Det du behöver bry dig om är om du ska ha ABS axel eller inte

Och hur många kugg det är på kransen på diffen, som hastighetsmätaren läser på. De 740 efter -88 tror jag är lika fram till slutet förutom ABS/ ej ABS skillnader...

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
okej okej, ja jag har ju abs iallafall.. så får kolla allt såntdär smile

Fri fart för ett fritt folk!
15 034 Inlägg
10 december 2010
så länge du håller dig mellan 88b-98 kan du välja vilken axel du vill självklart skiljer utväxlingen lite mellan olika modeller

1031 är axeln troligen är det 3.54 eller 3.73
står på axelröret oftast sitter lappen kvar men är väldigt skitig och det brukar gå att skrapa av skiten lite försiktigt

1041 axeln från 940 fungerar fin fint oxå
då har man slungdiff som fungerar upp till 30-40km/h

Kör fort så hinner inget hända...

761 Inlägg
10 december 2010
Bensinskallen skrev:

Och hur många kugg det är på kransen på diffen, som hastighetsmätaren läser på. De 740 efter -88 tror jag är lika fram till slutet förutom ABS/ ej ABS skillnader...

Nja, det är ganska stor skillnad på 4.1 och 3.54 så det är bäst att kolla vad man väljer.

Är du säker på att det skiler på abs/ej abs? jag har bara sett 2 olika modeller på tandkrans, om det är som du säger så måste det finnas 3 olika?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 december 2010
dannnej skrev:
Bensinskallen skrev:

Nja, det är ganska stor skillnad på 4.1 och 3.54 så det är bäst att kolla vad man väljer.

Är du säker på att det skiler på abs/ej abs? jag har bara sett 2 olika modeller på tandkrans, om det är som du säger så måste det finnas 3 olika?

Om man har abs på bilen bör man väl ha en axel med abs givare i alla fall? Inte riktigt fattat hur det där fungerar, men tror abs och hastighetsmätaren får samma signal förvisso men ja, någon som vet exakt får svara på det wink

761 Inlägg
10 december 2010
Jag har abs på min bil, och det går på samma givare, och jag har bytt axlar lite hur helst, och dessutom flyttat över kransen osv.

Jag är 99% säker på att det bara finns 2 modeller, däremot så är det svårt att säga exak årsmodeller då det var en övergång mellan 88-90. Men 90 och nyare så kan jag garanter att det är samma på alla 740/940

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
okej! för jag har bytt bakaxel förut, för att vara exakt så är det två ggr tongue men på två olika bilar, och jag har lyckats fått så den visar fel hastighet. jag har fått så den visar 30kmh när jag ligger i ca 100-110kmh,  den ena va på 945an, men den förstod jag vad felet va på, hade en automat bakaxel på den, men den andra, det va samma årsmodell på bilarna vi böt på, båda va manuella,  men det enda vi gjorde va att byta kåpa till bakaxeln, kan det ha något att göra med saken ? tog till en 945a Turbo istället, för min kåpa var sönderrostad. ;D

Fri fart för ett fritt folk!
15 034 Inlägg
11 december 2010
det kvittar vilken bakaxel du tar så länge det är mellan 88b-98
hastighetsmätaren ska alltid visa rätt oavsätt
då den inte mätare före utväxlingen utan utgånde utväxling vilket är samma alltså hastigheten på hjulen inte på ingånde axel i bakaxeln eller på växelådan

en gammal 240 visar fel om man har fel bakaxel
men samma sec vajern försvann försvann det problemet

så det måste blivit något knas på vägen=fel axlar alltså axlar från 84-88a

Kör fort så hinner inget hända...

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
okej smile tack det va till stor hjälp big_smile

Sök