Däckstryck 17" radial slicks

MIne101
6 mars 2011 · 123 Inlägg

Hejsan. Tänkte kolla om det är nån som har koll på vad man ska köra med för tryck på ett ungefär i radial slicks på 225/45-17?
Har blivit rekommenderad att pröva mig fram, men tänkte kolla på om nån vet typ nå bra tryck att börja på?
För antar att man inte ska köra med 2,5-3bar som man gör i vanliga däck, och 0.6bar lr vad de typ är man kör med i vanliga slicks känns ju väldigt lågt när det är radialer med så låg profil...
Tacksam för alla tips smile

KHRacing
6 mars 2011 ·

Vad är ett Radialslicks´?

MIne101
6 mars 2011 · 123 Inlägg

Dom kallar dom väl för D.O.T slicks i USA...
De är väl ett slicks fast som är mer stabilare, mer som ett vanligt däck vad jag förstått det som...
INte riktigt lika mjukt och svampigt

KHRacing
6 mars 2011 ·

Oki så du menar inte ett Semislicks / Rädäck alltså ?

allt beror på hur mkt du vill slita på däcken

martinsson hade 2bar i sina på mantorp för att spara på dem
annars 0,5 typ e min gissning

MIne101
6 mars 2011 · 123 Inlägg

Nej, de är drag-slicks, fast med hårdare väggar typ... Uppbyggda som radial-däck...
Slitaget är väl inte hela världen, är greppet jag är ute efter...
För vet att man brukar ju köra med så jätte låga tryck i vanliga slicks, men dom vrider ju sig och ändrar storlek hit och dit oxå, tror inte dessa beter sig riktigt på samma vis...

schnauz
6 mars 2011 · 1 758 Inlägg

Tror tyvärr att det bästa svaret är att du får prova dig fram.
Svårt att ge ett utgångsvärde eftersom det t.ex. beror mycket på bilens vikt, chassisättning och så vidare. Börja på t.ex. 1,5 bar och testa hur det känns. Sen testar du med 1,0 och 2,0 för att se åt vilket håll du ska gå. Öka/minska med 0,5 bar intervall tills det blir sämre, sen börjar du finlira med typ 0,1 bar intervall.
Tidsödande och jobbigt, men det är så man får göra.
När man kör dragracing "på riktigt" blir det väldigt mycket labba. Olika underlag ger olika grepp som kräver olika chassiinställningar, som kräver olika däcktryck för att ge bäst fäste. Temperatur spelar också ganska stor roll! Så det är labba och testa som gäller.

MIne101
7 mars 2011 · 123 Inlägg

OKej, tack så mkt smile

Emilius Avstängd
10 mars 2011 · 1 714 Inlägg

Värt att tänka på är när man kör med så låga tryck i mjuka däck på en framhjulsdriven bil är det något sjuhelvetes krångligt att hålla bilen i en rak linje när du släpper gasen, var försiktig säger jag bara.

MIne101
10 mars 2011 · 123 Inlägg

Emilius skrev:
Värt att tänka på är när man kör med så låga tryck i mjuka däck på en framhjulsdriven bil är det något sjuhelvetes krångligt att hålla bilen i en rak linje när du släpper gasen, var försiktig säger jag bara.

Okej :S
Väldigt bra att veta smile Inget jag hört talas om innan tongue
Tackar så mkt big_smile

Emilius Avstängd
11 mars 2011 · 1 714 Inlägg

Det är lugnt. Vet inte riktigt orsaken utan det får man läsa på,
men har nånting att göra med gravitation och tyngden av bilen och g-kraft osv.

Slicks expanderar ju och blir som fulla med luft när man kör med dem, men när man släpper gasen så säckar dem ihop.

På en bakhjulsdriven bil kan bakänden bli lite sladdrig, kolla på dem snabbaste bilarna i dragracing,
pro mod, top fuel osv, när bromsskärmarna fälls ut så sladdar ibland bakänden till en snabbis.
Men detta är ändå hanterbart då man kan styra upp med framhjulen.

På en framhjulsdriven bil är det dem styrande hjulen som blir sladdriga och det säger sig självt att det är inte lika enkelt att styra.

Dock så har du dragradials vilket innebär att du har kord i dina däck antar jag?
Då är dem stabilare än pås-slicks men ändå långt ifrån gatdäck.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
11 mars 2011 · 2 307 Inlägg

Om det e strippen åka så tippar jag på väldigt lite luft max 1 kg. Om du skall ut å köra streetrace å fortfarande vill ha den körbar så bör du nog inte gå under det iaf.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
MIne101
11 mars 2011 · 123 Inlägg

Emilius skrev:
Det är lugnt. Vet inte riktigt orsaken utan det får man läsa på,
men har nånting att göra med gravitation och tyngden av bilen och g-kraft osv.

Slicks expanderar ju och blir som fulla med luft när man kör med dem, men när man släpper gasen så säckar dem ihop.

På en bakhjulsdriven bil kan bakänden bli lite sladdrig, kolla på dem snabbaste bilarna i dragracing,
pro mod, top fuel osv, när bromsskärmarna fälls ut så sladdar ibland bakänden till en snabbis.
Men detta är ändå hanterbart då man kan styra upp med framhjulen.

På en framhjulsdriven bil är det dem styrande hjulen som blir sladdriga och det säger sig självt att det är inte lika enkelt att styra.

Dock så har du dragradials vilket innebär att du har kord i dina däck antar jag?
Då är dem stabilare än pås-slicks men ändå långt ifrån gatdäck.

Precis min tanke, bör ju inte bli lika kännbart då dessa ska vara stabilare än vanliga slicks...
Får helt enkelt pröva och känna efter innan de blir körning på allvar smile

MIne101
11 mars 2011 · 123 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Om det e strippen åka så tippar jag på väldigt lite luft max 1 kg. Om du skall ut å köra streetrace å fortfarande vill ha den körbar så bör du nog inte gå under det iaf.

Okej, nej tanken är väl att ha dem på strippen... Inte så kul att köra kalla skulle jag gissa på, sen slits dom nog rätt bra oxå tongue

NIzmO Ollikkala Racing
12 mars 2011 · 1 724 Inlägg

Dessa säckar inte ihop som vanliga drag slicks! det är det som är hela vitsen med radial slicks som jag förstått det. Att söka lite på t.ex Mickey Thompson (även om det inte är såna) borde ge en fingervisning på lämpligt däcktryck.

Vet att jag sökte lite om det för nått halvår sen och hittade men hittade inte nu när jag sökte tyvärr.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Emilius Avstängd
12 mars 2011 · 1 714 Inlägg

Jag har en guide i en gammal bilsport, ska kolla om jag hittar den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang