evilaudio skrev:
zrken skrev:
Vad var tanken med att bygga en sådan lång smal port? Varför inte försöka närma sig en fyrkant? Jag tänker på friktionen gentemot väggarna blir ju avsevärt mkt större om man väljer en sådan här utformning?
eftersom arean på porten ska vara den samma vilken form den än har så blir ju "friktionsytan" den samma.
Nu tar du fel! Du menar kankse att AVSTÄMNINGEN förblir den samma oavsett portarea, det är jag med på. Arean hänger däremot inte lika enkelt ihop med OMKRETSEN, vilket styr luftfriktionen...
För att belysa effekten på portväggsarea utformningen har jag satt ihop ett exempel på ca 1000cm^2, ungefär vad som rekomenderas till en SoloX18 av jenkarna..
En cirkels omkrets beräknas med O=2*pi*r.
Arean av cirkeln är: A=pi*r^2
En kvadrat har omkrets: O=4*sida
Med arean: A=b*h
En rektangulär port har omkretsen: O=2*basen + 2*höjd.
Med arean: A=basen*h.
Som cirkel:
Först behöver vi radien:
1000=3,14*r^2 vilket ger r=17,84.
Omkretsen = 2*3,14*17,84 = 112cm
Som fyrkant:
Först behöver vi längden på en sida:
sqrt(1000) = 31.62. Dvs varje sida är 31.62cm.
Omkretsen = 31.62*4 = 126,49cm.
Som rektangel:
För att belysa "extremfallet" med att bara välja 2 centimeter bred port, men lång:
En sida: 1000/2 = 500cm.
Omkretesn: 500*2+2*2 = 1004cm.
Således har vi nästan 8 gånger mer "portvägg" att låta luften gnida sig emot, vilket förstås bromsar hastigheten. Det är banne mig mer än man kan tro!
Mvh Surk