4996
Sök

Konstigt ljud från vänster fram

2 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Tjena, ny här på forumet big_smile

Jag har ett problem med min Renault megane -97 som rullat cirkus 16000 mil.
Efter att jag bytte till sommardäcken i förra veckan så dök det upp ett konstigt ljud från vänster fram,
vet inte hur jag ska beskriva ljudet men det låter ungefär som ett vibrerande resonansljud, antog att det var hjullagret det var fel på och åkte till OKQ8 och deras gör det själv hall.
Hissade upp bilen och började känna efter glapp och oljud, ingenting :S
Har kollat så att alla bultar är samma längd och så att inte bromsskölden ligger på.

Ljudet kommer i precis 60 km/h och ökar med farten, nu till det konstiga, det låter inte i låga farter, det slutar direkt minsta lilla jag svänger till höger även i höga farter te.x vid filbyte på motorvägen.
Fälgen är lite varm också efter en stunds körning bör jag nog lägga till.

Har provat att skifta vänster fram däck till höger osv. Men ljudet är kvar.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Evildan
16 april 2011
Tippar på hjullagret trots din undersökning, kan vara gånget trots att det inte glappar, hade precis samma problem på min Kangoo, käntes inte något tokigt när jag kände efter eller snurrade på det tomma navet, svårt dock att lyckas snurra navet upp i den hastigheten då ljudet uppstår wink.
Dom är turligt nog lätta att byta hjullager på.
mvh D.

2 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Tackar för svaret,
Behövs det en press som på andra bilar för megane också eller?
Och vad är det som behöver plockas ner?wink

Evildan
16 april 2011
Martin1985 skrev:
Tackar för svaret,
Behövs det en press som på andra bilar för megane också eller?
Och vad är det som behöver plockas ner?wink

Antar att Megane är konstruerad på liknande vis som Kangoo så lagret behöver pressas.
Jag började med att lossa centrummuttern i navet innan jag ens hissade upp bilen då dessa har en förmåga att sitta skapligt fast.
Bort med hjulet.
Tog bort oket och bromsskivan hängde oket i en ståltråd och lossade abs-givaren (som jag hade sönder då den fastnat i hålet)
Lossade nedre länkarmen från fjäderbenet och sen uppe i tornet sedan bara bära bort hela fjäderbenet till pressen och vålda på.

Finns ett pressverktyg på Feltema som du kan pressa lagret på plats utan och plocka bort hela fjäderbenet, en kompis med bilverkstad har ett liknande och det funkar prima tycker jag (bytte andra sidan i hans verkstad när det visade sig att även det andra lagret var slut)

Sök