1904
Sök

Byta drivknutsdamask på skoda Felicia

72 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#1
Behöver byta drivknutsdamask på en Skoda Felicia.
Hur gör man, är det svårt ?
Ngn som provat den delbara damasken som t.ex Biltema säljer ?

Tacksam för relevanta svar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 april 2011
#2
Enkelt...Lossa "mittenbulten" så du kan skjuta ut drivknute/drivaxeln.Man kan kanske behöva lossa de 3?? bultarna som håller den nedre spindeln för att kunna vinkla ut fjäderbenet så pass mycket att man kan få ur drivaxeln så att säg, så är det i vart fall på Passat 88-96 på förarsidan, på passagerarsidan skall det gå utan att lossa spindeln. Hur det ser ut på din Felicia vet jag ej men det brukar man se.När drivaxlens "hjulände" väl är loss är det bara att demontera knuten, observera hur distanser/brickor mm sitter. Tryck sedan på den nya damsken på axeln, komletteringsfetta knuten. Tryck dit knuten o sätt dit damasken. Sedan är det bara att sätta tillbaka drivaxelns "hjulände", klart.

Med rätt verktyg tar detta ca 45min på en Passat, ett enkelt jobb. En genväg kan vara en modellanpassad delbar damask, kan även tänkas att Biltemas universal-variant funkar. Jag skull dock monterat en originaldamask.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 april 2011
#3
dawwe skrev:
Enkelt...Lossa "mittenbulten" så du kan skjuta ut drivknute/drivaxeln.Man kan kanske behöva lossa de 3?? bultarna som håller den nedre spindeln för att kunna vinkla ut fjäderbenet så pass mycket att man kan få ur drivaxeln så att säg, så är det i vart fall på Passat 88-96 på förarsidan, på passagerarsidan skall det gå utan att lossa spindeln. Hur det ser ut på din Felicia vet jag ej men det brukar man se.När drivaxlens "hjulände" väl är loss är det bara att demontera knuten, observera hur distanser/brickor mm sitter. Tryck sedan på den nya damsken på axeln, komletteringsfetta knuten. Tryck dit knuten o sätt dit damasken. Sedan är det bara att sätta tillbaka drivaxelns "hjulände", klart.

Med rätt verktyg tar detta ca 45min på en Passat, ett enkelt jobb. En genväg kan vara en modellanpassad delbar damask, kan även tänkas att Biltemas universal-variant funkar. Jag skull dock monterat en originaldamask.

Borde väl funka att släppa styrleden för att kunna vrida såpass  så man får ut knuten?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 april 2011
#4
Te_wik: På Passat lossar man nedre spindeln (gäller bara förarsidan!) o tar loss den ur bärarmen, är enkelt att få loss den, lite knepigare att få tillbaka den, man kan få trixa lite innan man får allt på plats men det är inga större problem. Sen vet jag som sagt inte om konstruktionen är likadan på Felicia...
Senast redigerat av dawwe (27 april 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 april 2011
#5
dawwe skrev:
Te_wik: På Passat lossar man nedre spindeln (gäller bara förarsidan!) o tar loss den ur bärarmen, är enkelt att få loss den, lite knepigare att få tillbaka den, man kan få trixa lite innan man får allt på plats men det är inga större problem. Sen vet jag som sagt inte om konstruktionen är likadan på Felicia...

Men om det nu är så j*vligt att man måste lossa spindelleden så är det väl ändå bättre att lossa den större genomgående skruven i själva spindelleden än de tre från länkarmen som dessutom är nitade om det inte är bytt.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 april 2011
#6
Fördelen men delbara damasker är ju att du slipper demontera och lossa knuten, bara släppa klämmorna klippa av den gamla damasken och rengöra så gott du kan. Sen är det bara att sätta ihop den delbara, fylla med fett och klämma fast det. Du behöver bara hissa upp bilen och lossa hjulet (egentligen inte ens det men blir lättare då.)

Men är din damask helt trasig ,alltså hål i så rekommenderar jag att lossa knuten så du kan rengöra den ordentligt, finns risk att det finns grus, salt, vägdamm, vatten osv i den och då håller den inte länge.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 april 2011
#7
Te_wik: Fel! Att lossa den större genomgående bulten är värre...Dels är den svårare att lossa, dessutom kan man få jobba en hel del med dels att få ut bulten o även att sära på grejerna, för att inte tala om risken att skade själva spindeln om allt sitter ihop "bra, jag vet för jag har bytt länkarmar mm på min bil...De tre undre är lätta att lossa, bultarna gängas in i ett o samma bleck alla 3...Skulle man dra av en bult så är det ingen fara då man får loss grejerna utan större bekymmer. Detta förfarande-sätt är inget som jag själv hittat på utan det är detta sätt som rekommenderas av specialiserade VW-sajter...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 april 2011
#8
dawwe skrev:
Te_wik: Fel! Att lossa den större genomgående bulten är värre...Dels är den svårare att lossa, dessutom kan man få jobba en hel del med dels att få ut bulten o även att sära på grejerna, för att inte tala om risken att skade själva spindeln om allt sitter ihop "bra, jag vet för jag har bytt länkarmar mm på min bil...De tre undre är lätta att lossa, bultarna gängas in i ett o samma bleck alla 3...Skulle man dra av en bult så är det ingen fara då man får loss grejerna utan större bekymmer. Detta förfarande-sätt är inget som jag själv hittat på utan det är detta sätt som rekommenderas av specialiserade VW-sajter...

Saken är bara den att det inte sitter sådana tre bultar som du pratar om på alla bilar, vet inte specifikt hur det är med Felician men på Skoda Pickup sitter det nitat, finns inte en chans att du får lös dom då.

Sitter det med bult och mutter som du beskriver det så håller jag med, då är det lättare.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 april 2011
#9
Te_wik:Skrev i mitt första inlägg att jag inte vet hur det ser ut på Felicia...Letade upp en bild på en länkarm till Felicia o på den ser det ut som att spindelleden sitter med någon form av nit eller "vagnsbult". Är det nitat så får man ju borra snällt, sitter det däremot en mutter på undersidan så är saken bra mycket enklare. Vi kan ju va överens om en sak: Damaskbyte är enkelt:)

http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/Artbild/08-72083.jpg
Senast redigerat av dawwe (28 april 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 april 2011
#10
Precis så menar jag. Tråkig lösning på dom tyvärr. Antingen borra eller slipa bort ena skallen och slå ut nitarna.

Ja, det är inga problem att göra så länge man vet hur man gör, haha smile




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 april 2011
#11
Te_wik: Det lustiga är att man kan köpa spindelleden löst, hur tänkte de man att man skulle få tillbaka den? Bultar+muttrar borde vara det enda sättet, så det borde följa med sådana till en ny spindelled

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 april 2011
#12
dawwe skrev:
Te_wik: Det lustiga är att man kan köpa spindelleden löst, hur tänkte de man att man skulle få tillbaka den? Bultar+muttrar borde vara det enda sättet, så det borde följa med sådana till en ny spindelled

Jepp. det följer med bultar och låsmuttrar.



MVh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök