Finns det NÅGOT sätt montera 5*114,3 fälgar på min w124?

Skylin3 Jobbig person
10 maj 2011 · 66 Inlägg

Hejsan, har hittat ett par riktigt fina SLR fälgar men dom har bultcirkeln 5*114,3 och jag har 5*112 på min mercedes, och jag undrar om någon vet någonting om excentriska bultar med lös kona/huvud om det är möjligt, skulle vara tacksam för svar så snabbt som möjligt smile

Lita på mig, jag ljuger
Audi A4 Avant "1.9Tdi" (2004)
Rber
10 maj 2011 · 109 Inlägg

Jag har tvingat på ett par 114,3 på en A4 med 112. Det var eftermarknadsfälgar med ganska så gott om plats i bulthålen. Funkade utan problem med bultar med flytande kona.

Viktigast är att fälgarna blir helt centrerade på navet innan du drar åt.

Edit: Kanske lät lite konstigt med "gott om plats i bulthålen", det jag menade var att det fanns gott om plats för bulten skulle kunna dra sig åt "rätt håll"

Senast redigerat av Rber (10 maj 2011)

Skylin3 Jobbig person
10 maj 2011 · 66 Inlägg

Det är Ruskigt likt Lorinser RS8 fälgarna, vet inte om det är orginal mb eller eftermarknadskopior, du råkar inte veta vart jag hittar rätt bultar till just det? smile
Tack för så snabbt svar btw^

Lita på mig, jag ljuger
Audi A4 Avant "1.9Tdi" (2004)
Rber
10 maj 2011 · 109 Inlägg

I princip alla VAG-bilar har M14x1,5, så du vill alltså ha flytande sådana. Lite lurigt att hitta, jag sökte runt länge. Däckfirman som jag jobbar bredvid hade en komplett uppsättning liggandes...

Kolla upp vad det är för storlek på bulthålen på fälgarna som du är sugen på, stor chans att det är M12, och då blir det ju genast lite jobbigare eftersom du måste ha M14 i ditt nav...

Grundstrom Nismo
10 maj 2011 · 758 Inlägg

Spacer som omvandlar till 5.114,3??

Rber
10 maj 2011 · 109 Inlägg

Inte en chans, spacern skulle bli 2cm tjock, - om det ens hade gått att göra en spacer som ändrar så lite.

Skylin3 Jobbig person
10 maj 2011 · 66 Inlägg

Konstig historia med dom där fälgarna, ägaren skulle ha dom till sin audi och det står 5/112 på fälgarna men han tog dom till en däckfirma och dom "konstaterade" att det var 5/114,3 på fälgarna som var urborrat för det var 10bult på dom och 5/112 gick inte borra ut nu så det är därför han säljer dom

http://i54.tinypic.com/a3ghu8.jpg

Det är sådana fälgarna för övrigt

Lita på mig, jag ljuger
Audi A4 Avant "1.9Tdi" (2004)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
10 maj 2011 · 1 152 Inlägg

De där ÄR 5x112!! Hur har firman tagit mått?
Om de nu förmodan skulle vara 5x114,3 så kan du göra följande: antingen köpa bultar med rörligt kon som nån skrev eller så bygger du spacers (20mm) från manton. Sedan så måste du ha rätt nav eller centrerings ringar för att den ska sitta 100%
Jag gissar på att navhålet är antingen 57.1 eller 66.6
Om det stämmer så ÄR fälgen 5x112 prova på bilen så ska du se att jag har rätt!! Dessa fälgar är replica på lorinser aka SLR och tillverkas endast i 5x112 allt annat vore idioti (tror inte ett företag gör replica fälgar till mb med passning för jappsare smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
KHRacing
11 maj 2011 ·

PITSTOP skrev:
De där ÄR 5x112!! Hur har firman tagit mått?
Om de nu förmodan skulle vara 5x114,3 så kan du göra följande: antingen köpa bultar med rörligt kon som nån skrev eller så bygger du spacers (20mm) från manton. Sedan så måste du ha rätt nav eller centrerings ringar för att den ska sitta 100%
Jag gissar på att navhålet är antingen 57.1 eller 66.6
Om det stämmer så ÄR fälgen 5x112 prova på bilen så ska du se att jag har rätt!! Dessa fälgar är replica på lorinser aka SLR och tillverkas endast i 5x112 allt annat vore idioti (tror inte ett företag gör replica fälgar till mb med passning för jappsare smile

men snälla, läs vad ts skriver innan du yttrar dig !

Skylin3 skrev:
.....men han tog dom till en däckfirma och dom "konstaterade" att det var 5/114,3 på fälgarna som var urborrat för det var 10bult på dom.....

DrKamikaze Allmänt efterbliven
11 maj 2011 · 542 Inlägg

KHRacing skrev:

PITSTOP skrev:
De där ÄR 5x112!! Hur har firman tagit mått?
Om de nu förmodan skulle vara 5x114,3 så kan du göra följande: antingen köpa bultar med rörligt kon som nån skrev eller så bygger du spacers (20mm) från manton. Sedan så måste du ha rätt nav eller centrerings ringar för att den ska sitta 100%
Jag gissar på att navhålet är antingen 57.1 eller 66.6
Om det stämmer så ÄR fälgen 5x112 prova på bilen så ska du se att jag har rätt!! Dessa fälgar är replica på lorinser aka SLR och tillverkas endast i 5x112 allt annat vore idioti (tror inte ett företag gör replica fälgar till mb med passning för jappsare smile

men snälla, läs vad ts skriver innan du yttrar dig !

Skylin3 skrev:
.....men han tog dom till en däckfirma och dom "konstaterade" att det var 5/114,3 på fälgarna som var urborrat för det var 10bult på dom.....

Men snälla läs vad personen skriver innan DU yttrar dig.
Jag kan göra en tolkning åt dig om det underlättar: Pitstop ifrågasätter hur mätningen gått till
Notera även att TS skriver "konstaterade" vilket gör att man kan misstänka att mätningen/kontrollen kanske inte gick helt riktigt till.

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang