För fet blandning bank 1 SAAB 9-5 00a

andreas1
8 oktober 2011 · 1 020 Inlägg

svärfar har gått o köpt en 9-5a 00a.
Efter 5 mil tändes chek engine,felkod lambda förvärmning def.
Lambdan byttes mot en beg fungerande..
Då dök nästa kod upp för fet blandning bank 1.
Har bytat lmm,beg fungerande
Gasspjäll beg fungerande
nytt luftfilter,bensinfilter,tändstift, ngk platina alla vacumslangar.

Hittade ett häfte i bilen om att den är trimmad saabs egna om jag fattat det rätt
Innehåller röda spridare box tändstift och ett emblem för kåpan som det står 2,0 turbo.
Bilen har enl papper varit hos saab o nollat koder för gasspjäll o bytt en box..
BIlen är något svårstartad kall går oroligt på tomgång ibland dålig ork på högre varv o sätter i sig en del olja,även missljud i bränslepumpen finns...
Märkte även att motorlampan ej slocknar förrän bilen startar, min 01a slocknar lampan när abslampan slocknar innan bilen startar

Nu är orken o ideerna slut på vad som är fel
Någon som har ideer?? kan det vara så att saab satt i en orginalbox och att den ej lirar med spridarna?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Dawnofhonda
8 oktober 2011 · 587 Inlägg

andreas1 skrev:
svärfar har gått o köpt en 9-5a 00a.
Efter 5 mil tändes chek engine,felkod lambda förvärmning def.
Lambdan byttes mot en beg fungerande..
Då dök nästa kod upp för fet blandning bank 1.
Har bytat lmm,beg fungerande
Gasspjäll beg fungerande
nytt luftfilter,bensinfilter,tändstift, ngk platina alla vacumslangar.

Hittade ett häfte i bilen om att den är trimmad saabs egna om jag fattat det rätt
Innehåller röda spridare box tändstift och ett emblem för kåpan som det står 2,0 turbo.
Bilen har enl papper varit hos saab o nollat koder för gasspjäll o bytt en box..
BIlen är något svårstartad kall går oroligt på tomgång ibland dålig ork på högre varv o sätter i sig en del olja,även missljud i bränslepumpen finns...
Märkte även att motorlampan ej slocknar förrän bilen startar, min 01a slocknar lampan när abslampan slocknar innan bilen startar

Nu är orken o ideerna slut på vad som är fel
Någon som har ideer?? kan det vara så att saab satt i en orginalbox och att den ej lirar med spridarna?

SAAB hade stora motor problem mellan 97-01 på 9-5:an
men på din beskriving med att den drar olja å är svår startad och har orolig tomgång så har bilen varit trimmad å nu är den slut körd.
det enda rådet i det här läget är att byta ut den annars får du renovera hela motorn

andreas1
8 oktober 2011 · 1 020 Inlägg

Är fullt medveten om saabs problem och vanliga felen som finns..dom problemen hängde med upp till 05
detta fel som kommer upp har med luft bränslestyrningen att göra inte att motorn är slut för det.
Problemet med röken är troligtvis gt17 agg som inte mår så bra detta fel är oavsett om det är nisse 93 år eller en finnig 18 åring som kör bilarna så kommer detta...
Bilen kan likaväl trimmats för o få ner bränslet då det inte är ett värstingtrim direkt.
Svårstartad är den pga något blir fel i bränsle luften den är sotig i avgasröret= felinställd motor
Det jobbiga är att lampan tänds efter 10-15 mil sjukt drygt att byta en sak köra dom milen o fortsätta..
o tänker inte lura pånågon en kass bil så den ska lagas

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
saab_power_900
2 juli 2013 · 184 Inlägg

Felet var ?

andreas1
5 juli 2013 · 1 020 Inlägg

Ingen aning. Gav upp o sålde bilen.blev för dyrt att byta ut massa

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Bimiss
5 juli 2013 · 154 Inlägg

Låter som dåligt bränsletryck, det hade jag kollat. Har du 'saab_power_900' liknande problem?

saab_power_900
7 juli 2013 · 184 Inlägg

Kolla min tråd så  . För långa spridar tider. Eventuellt uppdaterad programm vara kan lösa de men man vet ju inte om de kan bero på något annat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang