Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 518 320 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Hehe, det är lugnt smile Men gamla v8:or har ju också stötstänger.. Istället för överliggande kamaxel sitter den inne vid veven i blocket, precis som volvo rödblock.

Nu kom jag just hem från garaget.. varit där ett jefla tag i dag.. tror jag åkte vid 11:30 och har bara handlat mat på vägen hem.

-MATS- VWetgirig hobbymekare
11 januari 2013 · 1 917 Inlägg

At your service:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b1e5bc84735924945bac8c4b814d6825.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-eee08d617d5631c46e5f79ba9e2c9fc8.jpg

Mallar till inredning Bubbla 1956-64 smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Sweet! Ta med dem på söndag så fixar vi nya fräscha skivor! smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Vad tror ni om denna? En på var sida.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0739_zpsd0e323fa.jpg

Nåväl.. jag började med att kika lite på hur man skulle montera in 3-punktsbälten i bubblan.. Jag visste att de är 3punkts för -68 och nyare.. Men det skulle finnas hål att fästa i även på tidigare.. Dock fanns inte hålen nere vid golvet på min bubbla.. om de aldrig funnits där eller om det är för att plåten bytts ut vet jag inte.

Så jag fick dra dit en egen lösning med rejält vinkeljärn i golvet, en bult och plattjärn under. Sitter iaf stadigt som attan. Men nu nästa problem. I tunneln sitter inre bältesinfästningen och hålet är gängat.. bara det att det är stort som fan.. Så jag behöver en adaptermutter 26mm (har jag för mig) utvändigt och m10 eller m12 invändigt, detta för att kunna fästa den 3:e punkten.
Tyvärr blev det inga bilder på bältet idag.. var lite less på det och orkade inte pausa för att ta kort. Det kommer kort på det framöver.

Adapterpluggar är iaf beställda från paruzzi.com

Så ett par bilder från portningsjobbet jag åstadkommit då.. återstår att se om det ger nåt, haha OBSERVERA, det är inte färdigt än, framförallt inte avgassidan.

Förbränningsrum
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0732_zps344e3ec5.jpg

Insugskanaler
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0734_zpsbacb81af.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0735_zps847c3cf0.jpg

Råkade missa lite samt ta denna bilden snett, men jag har fått dem hyffsat lika iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0736_zps31896318.jpg

Som sagt.. inte ens insugskanalerna är riktigt färdiga. Jag ska kontrollmäta lite mer och rätta till eventuella skillnader, sen ska avgassidan göras klart. Efter det är det bara en topp till att göra likadan, haha!

Just ja. Ja, jag är medveten om att det är en del sprickor i topparna.. vilket är extremt vanligt, men det är inga problem om de inte går ner under sätesringarna.. Denna upplagan av motorn är ju lågbudget smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Efter lite rådfrågning så har jag kommit fram till följande.

35,5mm insugsventil
10-11mm lyft
=
30% lyft i förhållande till ventilstorlek
=
90% kanal av ventilstorlek
=
31,9mm minsta area vid ventilsäte

Sen hade det ju varit trevligt att få med så många som möjligt av följande vinklar.. Men det beror ju på hur många fräsar det finns också..

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Namnloumls_zpsb279ac04.jpg

Senast redigerat av Peter_Eriksson (12 januari 2013)

Skruvar till det
14 januari 2013 · 1 702 Inlägg

Det ser bra ut med portningen, dekaler ja varför inte så länge det inte blir lika många som på golfen så passar det nog bra.

Varför "kellerassel"??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Tackar Mr. T smile

Portningen är snart kla i ena toppen smile ska plastas lite också på långsidan tänkte jag.

Googla kellerassel så förstår du

Skruvar till det
14 januari 2013 · 1 702 Inlägg

Grååååsuggan var det ja!!!!

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Fast funderar på att byta det till Bestmann..  Om man googlar mitt regnr så får man upp ett tyskt gammalt stridsflyg smile

O då borde man sätta flygvapnet på sidan och kompressor på motorn, hehe

K-pisten o hakkorset får man nog stå över..

Senast redigerat av Peter_Eriksson (14 januari 2013)

Skruvar till det
14 januari 2013 · 1 702 Inlägg

Jag tror jag har sett en krigsinspirerad bubbla nånstans redan, kanske här på garaget kommer inte ihåg.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Ja, det finns säkert flera krigsinspirerade bilar. Speciellt kamogröna med svenska flygvapnet på. Men inte just temat som var kul, utan att regnumret faktiskt är ett namn på ett stridsflyg.

Finns en annan bubbla som heter the president, som har JFK i regnumret smile

Skruvar till det
14 januari 2013 · 1 702 Inlägg

Och en annan bubbla med tema Metallica den är så läcker.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Tokkens bubbla är fräsch! Han skulle starta ett nytt bubblaprojekt har jag för mig att han skrev.

Dock är jag lite småallergisk mot motivlackering.. hur snyggt gjort det än är.

primeramannen
14 januari 2013 · 907 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Tokkens bubbla är fräsch! Han skulle starta ett nytt bubblaprojekt har jag för mig att han skrev.

Han HAR startat nytt bubbla projekt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p3547046

Dodge Dart "Darten" (1965)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Kul, jag var inne o la en kommentar så får man ju uppdateringar om vad som händer där med smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Dåså blir det en liten uppdateringsrapport igen

Det blev några timmar idag, närmare bestämt 12.30 - 18.30

Började med att göra färdigt bältena, eller ja nästan färdigt.. Jag väntar bara på adapterbultarna till fästena i tunneln. Att dra en bult rakt igenom går inte för då skulle den ta i växelstången.

Men det ser helt ok ut, utom att sätesklädseln ser ut som skit... Den ska bytas tillsammans med dörrsidor framöver. Gött med 3punktsbälten iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0743_zpsf7b76808.jpg

Här även en mall jag gjorde innan till det vinklade fästen man behöver för att få plats med rullen framför baksätet.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1145_zps7283aa76.jpg

-MATS- var förbi garaget igår och hämtade sitt ar-borrade block, o han hade med sig skivor till mallar för nya dörrsidor
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1144_zps3205bbd3.jpg

Testmonterade vevhusventilationsburk samt tändspole på fläktkåpan för att se att skruvhål fungerar innan jag gör ett nytt försök att lacka den. Skräpfoto blev det.. glömde av blixten..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1140_zpsf7e7f89d.jpg

Sen tejpade jag lite för att se hur jag ska ta ur inspektionsluckor i motorrummet, ser detta ok ut eller är det nåt man ska akta på andra sidan? Kunde inte se nåt själv..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1139_zps53f8a298.jpg

Putsade vidare och tog sen några bilder på toppen som jag har portat. Den är fortfarande inte färdig, men nu börjar det iaf likna nåt. Avgassidan är det en del kvar på, insugssidan lite plastning etc, sen ska alla ventilsäten fräsas. Sen ska den andra göras likadan, haha yaaay

Båda kanaler
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1132_zpsc7747908.jpg

Högra
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1131_zps8d86a75b.jpg

Vänstra
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1127_zps61937285.jpg

Förbränningsrum 1
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1122_zps69024fb6.jpg

Förbränningsrum 2
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1121_zps91f33291.jpg

Båda förbränningsrummen, toppen skall planas en hel del sen.. lär väl göra urtag i kolvar om man ska ha 1,25:1 vippor också.. Det visar sig
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1120_zps75bd92ff.jpg

Det var väl egentligen allt som hände idag..

Senast redigerat av Peter_Eriksson (14 januari 2013)

-MATS- VWetgirig hobbymekare
14 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
-MATS- var förbi garaget igår och hämtade sitt ar-borrade block, o han hade med sig skivor till mallar för nya dörrsidor

Tack för hjälpen - och tack för att jag och Andreas fick kika förbi smile

Peter_Eriksson skrev:
Sen tejpade jag lite för att se hur jag ska ta ur inspektionsluckor i motorrummet, ser detta ok ut eller är det nåt man ska akta på andra sidan? Kunde inte se nåt själv..

Det ska inte finnas något hinder så som du måttat ut hålet smile

Peter_Eriksson skrev:
Putsade vidare och tog sen några bilder på toppen som jag har portat. Den är fortfarande inte färdig, men nu börjar det iaf likna nåt. Avgassidan är det en del kvar på, insugssidan lite plastning etc, sen ska alla ventilsäten fräsas. Sen ska den andra göras likadan, haha yaaay

Såg mycket bra ut när vi kollade igår cool

Imponerande tempo du håller just nu tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Cool beans smile

Man får ju passa på nu innan leverans av barn så att säga smile Men sen har jag ganska mkt fritid som det ser ut nu med o kul är det dessutom, ja då blir det lite gjort iaf.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (14 januari 2013)

Skruvar till det
14 januari 2013 · 1 702 Inlägg

Flitens låga brinner här hos dig det märks, det är väl kul att få tillverka så mycket saker själv. Du skulle ha jobbat lite med ett CADprogram så hade du bara lämnat in din grej till mekanisk verkstad för lite kaffepengar.
Då hade du säkerligen specialtillverkat på löpande band.
Sitter det inga bälten orginal eller bara ett band över magen??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Jag vetefan om så många fräser grejer för kaffepengar längre.. När jag frågat på ett par ställen så säger de bara att de vill ha betalt för att ens ta i grejerna.. Men det skulle vara kul med lite egna grejer smile

ORIGINAL kom bälten först senare, men det finns fästpunkter från -62, i denna satt tvåpunktsbälten när jag köpte den. Från axeln ner mot mittunneln, utan rullar givetvis.. haha

Så nu är det lite behändigare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang