1763
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
541 615 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
1 702 Inlägg
14 januari 2013
#361
Du kör på lite mer orginalstuket med säten för du kommer väl inte falla för grupptrycket och montera sportstolar:))
För då behöver du ju bur att fästa 5 punktsbältet:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#362
Hade gärna haft såna här fast svarta fram big_smile o bur med, men det är lite otymplgt att ta sig till baksätet då..

http://i.ebayimg.com/t/OMP-Donington-Bucket-Seat-Classic-Historic-Brown-/00/s/NTAwWDUwMA==/$T2eC16JHJGwE9n)ySeWGBQ(PiIK4pw~~60_12.JPG


1 702 Inlägg
14 januari 2013
#363
Ahh lite bucketseat över dom. Det hade funkat bra ihop, men en skruvbur ifall du vill köra lite bana och sen ut med den och in med barnstolen igen:))

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#364
Bucket seat ja, finns såna billiga på ebay såg jag nu också... typiskt.. då blev man ju inte mindre sugen.. haha.

Jag vet inte.. jag har lite svårt för skruvburar av nån anledning.. vet inte riktigt varför. Men jag har lovat mig själv att detta projekt INTE ska spåra ur för mkt big_smile


154 Inlägg
14 januari 2013
#365
När du talade om att du skulle ha en bes motor, och en 'goare' motor på lite över 100hk , så trodde jag inte du skulle göra det såhär seriöst smile

203 Inlägg
14 januari 2013
#366
Här är en länk till TMI som har modellanpassade sportstolar för Bubbla 1958-1964 och även för nyare modeller

http://www.evwparts.com/TMIBeetleSeatUpholstery.asp

Riktigt snygga men vet tyvärr inte priset : )

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#367
Bimiss skrev:
När du talade om att du skulle ha en bes motor, och en 'goare' motor på lite över 100hk , så trodde jag inte du skulle göra det såhär seriöst smile

Besiktningsmotorn tänker jag inte göra nåt med.. bara ta bort värmekamrarna för de är ändå ruttna.

Eftersom jag ändå inte kan trycka ihop motorn snabbare så kan jag lika gärna leka lite med topparna under tiden.. Så lär man sig lite också. Hade varit betydligt lättare att bara köpa nya 044:or o hinka dit, men de kostar runt 3000:- st.

Sen är det ju alltid kul att göra det lite seriöst iaf. Dock skulle jag kunna göra det bra mkt seriösare, dela blocket, arborra och stoppa i nya lager, annan kam, strokad motviktsvev, större cylindrar, osv osv osv..

Niknar skrev:
Här är en länk till TMI som har modellanpassade sportstolar för Bubbla 1958-1964 och även för nyare modeller

http://www.evwparts.com/TMIBeetleSeatUpholstery.asp

Riktigt snygga men vet tyvärr inte priset : )

Tackar, jag har sett några olika återförsäljare av TMI inredning, snygga ja. Priset varierar nog, men runt 2-2500:- för alla säten.


53 Inlägg
15 januari 2013
#368
Tjena! har läst hela projektet nu 2tim 15min + kaffe. Måste säga att det är väldig intressant att läsa allt. prem lagd! keep up the good work:D


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#369
Hallå Ovredsson!

Tack, kul att höra smile jag ska göra mitt bästa för att fortsätta uppdatera och dokumentera.

Nu blev jag med kaffesugen hehe


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#371
you bet!

snart kommer en kul uppdatering, ska bara käka smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#372
Dåså, då har man lite mat i magen.. Det blev visst en lång dag ändå..

Fast i mitt garage var jag bara nån timme eller så, kikade på lite grejer, gjorde en sista lite filning. Sen lekte jag med en insugsventil.

Gjorde en backcut på den och undercut på skaftet, rundade kant på insidan och slipade in den lite lätt mot ett säte i en annan topp.

Därefter packade jag ihop topplock, ventiler, en insug och en avgas, knaster och fjäderbrickor. Åkte upp till Kungälv o hälsade på PPR-Micke. Han ringde mig nämligen imorse o sa till mig att komma över med topp för flödestest! Väldigt spännande.. hade jag filat en mirakeltopp? Eller mer sannolikt filat den till fördärvelse? Skulle den flöda bättre eller sämre än original??

Laddad med snus så monterade Micke upp toppen i bänken, värmde lite lera, på med hörselkåpor.. Sen fullt ös, 2, 4, 6, 8, 10, 12mm lyft. Alla mätningar är gjorda på 25" vattenpelare.

Vill passa på att tacka Micke för att han tog ett par timmar av värdefull garagetid och flödade åt mig, så nu har man en liten susning om vad man har gjort iaf. Micke får väl skriva själv vad han tyckte, men jag är nöjd iaf.

Så här flödade det, 25", utan insug med lera runt kanten. Vid detta test har INGET gjorts med ventilsätet.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1146_zps4223b4ef.jpg

I teorin räcker flödet alltså till 125hk på 12mm lyft (4x129x0,243) Men man får räkna med förluster på vägen.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (15 januari 2013)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#374
Tackar! Tycker det är helt ok för en originaltopp med 35,5mm ventil och 85,5 borr. Sen ska ju ventilsätet fixas o där finns mer flöde att hämta smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 januari 2013
#375
Vackert, Peter smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#376
Tackar Mats! Skönt att man inte gjort bort sig gällande filandet, när man postat så mkt bilder o så, haha.

Ska bli spännande att se om lite plast, frästa säten och bearbetat insug ger nåt mer smile


490 Inlägg
16 januari 2013
#377
Vad flödar org, då man har nått att jämföra med?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#378
Jag vet faktiskt inte riktigt om jag ska vara ärlig. Men jag håller på att forska i det så ska vi snart veta smile

Blir spännande att se i vilket fall sen vad man får med fixade ventilsäten, testa med plastad port och filade insug!

Klämmer den ur 100+ hk så blir jag väldigt glad!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#379
Så här ser det ut i en orörd topp, visserligen en med gjutnummer 311. Det skiljer lite, det är ju såna du har Robban. 043:orna är något bättre utgångsobjekt.

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0766.jpg
                   Original                                          Mina portade
Flödet på  2mm är 32,8cfm                                2mm är 36,19
                 4mm är 61,6cfm                              4mm är 72,7
                 6mm är 83,8cfm                              6mm är 91,18
                 8mm är 89,0cfm                              8mm är 108,57
               10mm är 93.1cfm                             10mm är 122,61
               12mm är 97,2cfm                             12mm är 129,83

Förutom flödet i sig är den stora skillnaden att den är i princip helt död efter 6mm lyft med en ökningg på ynka 13,4cfm till 12mm. Tittar man på mina i nuläget ökar flödet mellan 6-12mm med 38,65cm. De ger alltså 7,38cfm mer på 6mm och 32,63cfm mer på 12mm.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (16 januari 2013)


490 Inlägg
16 januari 2013
#380
Det där är rena grekiskan för mig!
Men det roliga är att se skillnaden!
Bra jobbat?
Vad sa Micke?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!


Sök