Dåså, då har man lite mat i magen.. Det blev visst en lång dag ändå..
Fast i mitt garage var jag bara nån timme eller så, kikade på lite grejer, gjorde en sista lite filning. Sen lekte jag med en insugsventil.
Gjorde en backcut på den och undercut på skaftet, rundade kant på insidan och slipade in den lite lätt mot ett säte i en annan topp.
Därefter packade jag ihop topplock, ventiler, en insug och en avgas, knaster och fjäderbrickor. Åkte upp till Kungälv o hälsade på PPR-Micke. Han ringde mig nämligen imorse o sa till mig att komma över med topp för flödestest! Väldigt spännande.. hade jag filat en mirakeltopp? Eller mer sannolikt filat den till fördärvelse? Skulle den flöda bättre eller sämre än original??
Laddad med snus så monterade Micke upp toppen i bänken, värmde lite lera, på med hörselkåpor.. Sen fullt ös, 2, 4, 6, 8, 10, 12mm lyft. Alla mätningar är gjorda på 25" vattenpelare.
Vill passa på att tacka Micke för att han tog ett par timmar av värdefull garagetid och flödade åt mig, så nu har man en liten susning om vad man har gjort iaf. Micke får väl skriva själv vad han tyckte, men jag är nöjd iaf.
Så här flödade det, 25", utan insug med lera runt kanten. Vid detta test har INGET gjorts med ventilsätet.
![http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1146_zps4223b4ef.jpg]()
I teorin räcker flödet alltså till 125hk på 12mm lyft (4x129x0,243) Men man får räkna med förluster på vägen.