Volvo 740 GL -88a - Bränsleläckage

st4hl Das Auto
14 oktober 2012 · 455 Inlägg

Tja! Besiktigade min vinterbil i Fredags i hopp om att den skulle gå igenom med blanka papper, men icke sa nicke.
Fick självfallet en tvåa på bensinläckage och ojämna bromsar bak.

Den har absolut inte läckt bensin förut, så jag blev jävligt förvånad när den stod på deras lyft och bara forsade bensin under bilen. Det läckte alltså vid bensinpumpen, i korgen där bensinpump och bränslefilter är ihopkopplade.

Fick tag på en ny korg, med både pump och filter som jag skruvade dit och det funkar klockrent, förutom att den nu läcker EXTREMT LITE vid utgången på filtret, där soppaledningen sedan går vidare till motorn. Böt aldrig kopparpackningen som sitter där, så det är väl ganska lätt löst genom att bara byta den.

Nu till min fråga:
Bilen är ganska svårtstartad efter detta bytet med pumpar hit och dit. Kan denna minimala läcka påverka att den är lite segstartad i början pga att den tappar tryck? Förut var det ju värre då det forsade under bilen efter besiktningen, men nu hoppar den igång lika snabbt som den dör, och sen kan jag starta den utan nåt krångel.

Tycker inte att denna minimala läcka som jag har nu, (det bubblar otroligt lite vid kopplingen på filtret och orsakar inte ens en droppe) kan påverka så jävla mycket.

Vad tror ni? Är det pga denna lilla läcka eller kan det vara något annat? Kan det krångla ett tag efter lite pill med soppasystemet pga luft i systemet? smile Ja, jag har soppa. Full tank!

Senast redigerat av st4hl (14 oktober 2012)

Bjornn
14 oktober 2012 · 749 Inlägg

Jepp kan va nåt annat, bytte du filtret det kan va fullt med skit? Sitter en bränslepump i tanken också.
Men om de va bättre innan så kan den "nya" pumpen me va dålig.
Beg delar är oftast samma skick som det man hade, men det kanske inte gått sönder än bara.

st4hl Das Auto
14 oktober 2012 · 455 Inlägg

Ska inte ha vart nåt problem med bilen jag tog grejerna ifrån. En kompis bil som rasade i förrgår av okänd anledning. Grejerna såg relativt fräscha ut också, satt även nya slangklämmor.

joel-h
15 oktober 2012 · 31 Inlägg

Oj, låter som ett krångligt problem.. Aldrig roligt med läckage av olika slag. Jag pratade med en kille på Volvo-verkstad tidigare idag, och han trodde de kunde vara något med kardanaxeln, så prova att helt enkelt haka av kardan.. Funkar de inte då så vet jag ärligt inte vad det kan vara. hmm

st4hl Das Auto
15 oktober 2012 · 455 Inlägg

joel-h skrev:
Oj, låter som ett krångligt problem.. Aldrig roligt med läckage av olika slag. Jag pratade med en kille på Volvo-verkstad tidigare idag, och han trodde de kunde vara något med kardanaxeln, så prova att helt enkelt haka av kardan.. Funkar de inte då så vet jag ärligt inte vad det kan vara. hmm

Tack för ett bra tips. Drar upp till garaget imorn och hakar av kardan så får vi se om den startar och går bättre efter det.

joel-h
15 oktober 2012 · 31 Inlägg

st4hl skrev:

joel-h skrev:
Oj, låter som ett krångligt problem.. Aldrig roligt med läckage av olika slag. Jag pratade med en kille på Volvo-verkstad tidigare idag, och han trodde de kunde vara något med kardanaxeln, så prova att helt enkelt haka av kardan.. Funkar de inte då så vet jag ärligt inte vad det kan vara. hmm

Tack för ett bra tips. Drar upp till garaget imorn och hakar av kardan så får vi se om den startar och går bättre efter det.

Så lite så, kan även vara andra saker som spelar in. Har du brandsläckare i bilen? Isf ta ut den. E.v nyckelringar på bilnycklarna kan även de störa bensinpumpen i startskedet.

Bara kul att kunna hjälpa till!

WhySoSerious Sa du sten?
7 januari 2013 · 189 Inlägg

Hahahah vad i helvete?

Saab 9000 "Bark" (1995)
Ford Mondeo TDCi "Titanium Edition" (2008)
Volkswagen Golf 3 Variant "Zleeper" (1997)
st4hl Das Auto
7 januari 2013 · 455 Inlägg

WhySoSerious skrev:
Hahahah vad i helvete?

Hhahaha, jag och polaren som driver lite.

WhySoSerious Sa du sten?
7 januari 2013 · 189 Inlägg

st4hl skrev:

WhySoSerious skrev:
Hahahah vad i helvete?

Hhahaha, jag och polaren som driver lite.

hahaha okey ah tänkte väl smile

st4hl Das Auto
7 januari 2013 · 455 Inlägg

WhySoSerious skrev:

st4hl skrev:

WhySoSerious skrev:
Hahahah vad i helvete?

Hhahaha, jag och polaren som driver lite.

hahaha okey ah tänkte väl smile

Hahahhaa!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang