2811
Sök

Mitsubishi Galant GTI 4X -89, kylfläkt går oftast ej samt ojämn tomgång

3 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
Hej,

Jag har en fyrhjulsdriven Mitsubishi Galant GTI 4X.
Årsmodell: 1989.
Motortyp: 106 kW, 1997 cc.
Motorkod: 4 G 63.

Jag har två problem med bilen som kanske/kanske inte är relaterade:

1. Kylfläkten fungerar sporadiskt som bäst, jag har hört den gå igång vid något tillfälle, men det är sällan.
Under körning ligger temperaturmätaren stabilt i mitten, men vid tomgång kan den ibland stiga, utan att fläkten går igång, tills den eventuellt kokar. Kör man en sträcka innan den hinner koka så sjunker temperaturmätaren ganska snabbt till mitten igen och stannar där.
Det är inte alltid temperaturen stiger vid tomgång, men ibland.

Jag funderar på om det kan vara tempgivaren eller termostaten som är defekt, eller är jag inne på fel spår?
Vad är troligast att orsaka sådana fel?

2. För en tid sedan började bilen gå dåligt på tomgången. Inte direkt när den är kall, men så fort man kört bara några meter och sedan står på tomgång så "svajar" tomgången. Den är även relativt "slö" när man kör och ger gaspådrag. Inte jätteslö, men märkbart slöare än innan tomgången började svaja.
En kompis nämnde att det kan vara lambdasonden som är dålig, men borde inte lambdavärdena vara dåliga på besiktningen då? Senaste besiktningen gick igenom utan anmärkningar, och det var efter att tomgången börjat svaja.

Vad kan vara orsak till den ojämna tomgången?

Vore jättetacksam om någon har några idéer.

Mvh
Linus

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
27 oktober 2012
-Linus skrev:
Hej,

Jag har en fyrhjulsdriven Mitsubishi Galant GTI 4X.
Årsmodell: 1989.
Motortyp: 106 kW, 1997 cc.
Motorkod: 4 G 63.

Jag har två problem med bilen som kanske/kanske inte är relaterade:

1. Kylfläkten fungerar sporadiskt som bäst, jag har hört den gå igång vid något tillfälle, men det är sällan.
Under körning ligger temperaturmätaren stabilt i mitten, men vid tomgång kan den ibland stiga, utan att fläkten går igång, tills den eventuellt kokar. Kör man en sträcka innan den hinner koka så sjunker temperaturmätaren ganska snabbt till mitten igen och stannar där.
Det är inte alltid temperaturen stiger vid tomgång, men ibland.

Jag funderar på om det kan vara tempgivaren eller termostaten som är defekt, eller är jag inne på fel spår?
Vad är troligast att orsaka sådana fel?

2. För en tid sedan började bilen gå dåligt på tomgången. Inte direkt när den är kall, men så fort man kört bara några meter och sedan står på tomgång så "svajar" tomgången. Den är även relativt "slö" när man kör och ger gaspådrag. Inte jätteslö, men märkbart slöare än innan tomgången började svaja.
En kompis nämnde att det kan vara lambdasonden som är dålig, men borde inte lambdavärdena vara dåliga på besiktningen då? Senaste besiktningen gick igenom utan anmärkningar, och det var efter att tomgången börjat svaja.

Vad kan vara orsak till den ojämna tomgången?

Vore jättetacksam om någon har några idéer.

Mvh
Linus

Hej Linus

1. Låter som en termostat som kärvar, enkelt att åtgärda. Förklarar en del med att tempen stiger på tomgång och sjunker under körning. Ta av termostaten och kolla ev byt.
2. Tomgången kan du lätt åtgärda genom följande på dessa motorer.
A. Lossa minus pol på batteri
B. Lossa insugningsbälgen till spjällhuset
C. Rengör med ett starkare medel i spjällhuset där spjället ligger an i röret(samlas sot och bildar kant vilket TPS "Throttle positioning Sensor" Den får då ett felaktigt inställning/avkänningsläge)
D.Montera tillbaka allt, minus polen sist
E. Starta motorn och håll nu lite gas så att den inte dör på tomgång (strömlös som den nu varit skall den lära sig det nya varvtalet) Låt gå på tomgång i 2minuter
F. Du kan om "justera" tomgången genom att "stoppskruven" på gasvajern genom att skruva så att tomgången precis precis precis ändrar sig. Då skall du släppa tillbaka ½varv på skruven

Låter krångligt men enkelt och mycket vanligt på min tid som Mistubishi mekare på dessa skottsäkra bilar.

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

3 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Stort tack för tipsen Valle!
Skall försöka kolla de sakerna i veckan. Vore trevligt om det kunde lösa sig så enkelt. smile

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
23 november 2012
-Linus skrev:
Stort tack för tipsen Valle!
Skall försöka kolla de sakerna i veckan. Vore trevligt om det kunde lösa sig så enkelt. smile

Hej Linus

hur gick det? Fick du nån ordning på Mitsu:n?

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

3 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Hej Valle,

Det tog lite längre tid än planerat att fixa med detta. Är inte dagsljus så länge på vardagarna och har inget garage att vara i så fick planera om lite.. Men nu har jag i alla fall haft möjlighet att fixa och dona..

Tyvärr har inget jag testat hjälpt. hmm

När det gäller kylarfläkten (fläktarna? Det sitter två stycken bredvid varandra) så har jag testat att byta temperaturswitchen, den var billig så jag kände att det var värt att bara testa helt enkelt. Det finns alltså en termostat som sitter i kylarvätskeledningen (så vitt jag har förstått) och så finns det en temperaturswitch för fläkten som sitter skruvad ner där kylarvätskeledningen ansluts till motorn och har alltså direkt kontakt med kylarvätskan. Så vitt jag förstått så känner temperaturswitchen av vätskans temperatur och ger signal till fläkten när temperaturen är för hög.
Den har jag alltså bytt men det har inte hjälpt.
Den andra termostaten som sitter i själva kylarvätskeledningen har ingen elektrisk anslutning så vitt jag vet, så den har väl inget med fläkten att göra utan reglerar väl kylarvätskan till motorn? Den ser ut som en ventil, så min uppfattning är att den reglerar flödet av kylarvätska?

När det gäller tomgången så har jag rengjort gasspjället som du beskrev, men det har inte heller hjälpt.
Det var bara marginellt med sot där inne, typ ett tunt svart fett lager bara, ingen kant. Men som sagt, jag har rengjort så gott det går utan att montera loss hela gasspjället, men det har inte gjort någon skillnad tyvärr.

Nu vet jag inte riktigt vad nästa steg kan vara.

När det gäller fläkten funderar jag på om det kan vara motorn i fläkten som är död, men eftersom det sitter två fläktar där så vore det osannolikt att bägge motorer är döda. Borde vara något annat ändå.

När det gäller tomgången har jag ingen aning.. Kan det vara lambdan trots allt? Eller finns det ytterligare saker man kan kolla först?

Mvh
Linus

Sök