Tja det kanske funkar med ett järnspett, om man vet var man ska bruka det.
Det kan vara som så att kuggkransen som sitter runt svänhjulet lossnat eller att en enda kugge gått sönder på den. Givetvis kan det vara fel i själva startmotorn.
När du vrider på startnyckeln till startläge kopplas en spänning via den lilla klena kabeln in i startmotorns startrelä, även kallad solenoid. Solenoiden har två viktiga funktioner. Koppla spänning från batteriet, via krova kabeln på pluspolen, till själva startmotorn. När detta sker ska även ett drev på starmotorns axel, kallas ibland bendixdrev, slungas in i kontakt - ingrepp med den tantande kuggkransen runt svänghulet.
Startspärren i larmet är inkopplat på den klena kabeln från tändningslåset till startreläet, och tydligen funkar det som dets ska.
Lossa först minuspolen på batteriet. Skruva sedan dän startmotorn. Kolla startkransen. Hoppas den sitter fast på svänghjulet och att den är hel, alla kuggar på plats. Dra runt motorn med en hylsa på vevaxeln för att kolla.
Är den deffekt på något sätt eller har lossnat, blir det till att riva ned växellådan mm.
Men det kan ju vara starmotorn.