Ford Focus går ojämt, behöver hjälp.

unibet
26 december 2012 ·

• Bilmodell
Ford focus
1.6Liters motor.

• Årsmodell
2001
• Miltal
26.000
• Modifikationer på bilen
Helt original

• Hur yttrar sig felet?
Går ojämt oavsett varvtal, känns som att den går på 3 cylindrar.
Men den går för bra för att enbart vara 3 cylindrar, som att den inte riktigt tänder utan den skakar/hackar o det puffar ur avgassystemet.

Motorlampan har även tänds, och blinkar ibland.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet uppkom bara sådär vid normal körning och felet är permanent nu.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Har kollat gnistan på tändstiften, och tyckte att några lös mer gult än blått.
Tycker tändstiften ser väldigt dåliga ut och det kanske hjälper att köpa nya ?

Jag har putsat rent tändstiften och gnott med sandpapper och slagit ihop dom lite med blattmått, men det blev ingen skillnad.

Ska köpa nya imorgon och prova.

Kom med tips och idéer.

Mvh

http://i50.tinypic.com/mh386r.jpg

Senast redigerat av unibet (26 december 2012)

anton_mjor
26 december 2012 · 133 Inlägg

De stiften ser ganska slut ut. Byt.
Annars kolla andra tänddelar, har du fördelare eller coil on plug?
Generell service, luftfilter osv?

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
unibet
26 december 2012 ·

Ja det får bli nya stift imorgon.

Har inte servat bilen på länge så det är väl dags nu antar jag hur heller hur.
Vet inte om det är fördelare eller coil on plug, är ju som långa stavar man trycker ner i tändstiften, men inga kontakter på dom.

Slänger upp ett videoklipp på hur den låter så får ni se.

View My Video

NIzmO Ollikkala Racing
26 december 2012 · 1 724 Inlägg

Lägger en kvalificerad gissning på tändspole, ganska vanligt att dom går på dessa motorer.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
unibet
26 december 2012 ·

Jo, jag har också läst det på lite forum.
Men jag byter stift imorgon och hjälper det inte så får nån bilfirma felsöka den, tändkablarna går direkt till tändspolen på dom här va ?

En svart fyrkantig box där det står motorcraft.

robbinT
26 december 2012 · 341 Inlägg

Det ser ju ut som att du har haft massa vatten i tändstifthålet med tanke på hur stiften ser ut? i med nya stift och tändkablar till att börja med, gör man motortvätt på en sån motor måste du plocka ur tändkablarna och blåsa rent från vatten. Annars är det även väldigt vanligt att tändspolen ger upp och går då på 3 burkar.

unibet
26 december 2012 ·

Jaduu. stiften såg inte så fina ut, det kan jag medge..
Jag har dock aldrig motortvättat den, det är om nån tidigare ägare och gått lös me slangen.

Vill egentligen inte lämna iväg den till en verkstad då jag vill ta reda på problemet själv och slippa onödiga konstnader. hehe.

Men jag har inte felsökningsdator men det kanske är något man skulle införskaffa sig för framtida bruk.

unibet
26 december 2012 ·

Har kollat lite på felkodsläsare på Biltema, är det något att ha ?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … RO-151363/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-151362/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … AG-151361/


Jag håller mig mest till bilar som Volvo,Ford,Peugeot och Saab.
Den som är högst upp, kan den läsa av de märkena som jag har föreslagit ?

Senast redigerat av unibet (26 december 2012)

robbinT
27 december 2012 · 341 Inlägg

Du behöver ingen dator för att felsöka den där. Ryck upp en tändkabel i taget och se vilken cylinder den inte går på. Kolla om du har gnista på den cylindern, om inte mät upp kabeln annars byt tändspole. Har du gnista plockar du spridarna och kollar dom. I värsta fall får du göra ett komptest men det är ytterst ovanligt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2012 · 13 749 Inlägg

gissar oxå på att rosten är problemet.

varit med om det på en volvo jag hade den släckte dock bara gnistan under hårdare belastning

men den mängden rost undrar man hur kablarna ser ut invändigt smile

stiftet längst till vänster har nog dålig förbräning då det börjat bytta matrial på det stiftet

och andra stiftet från höger är TOK slut då man ser slitaget på bild är det riktigt illa.


så kablar och stift innan det  är någon mening att fortsätta felsökningen


kör bilen varm och ur med stiften när den svalnat och ta kort på dom sen..
dom nya stiften

förutsatt att den fortsätter gå dåligt smile

Senast redigerat av Growe (27 december 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
unibet
27 december 2012 ·

Stoppade i nya Ngk-r men det blev ingen skillnad.
Får felsöka vidare. smile

Kan slänga upp nya bilder på dom nya stiften sen.

Senast redigerat av unibet (27 december 2012)

unibet
27 december 2012 ·

Kollade gnistan igen på dom nya stiften och 2st lyser mer gult än blått så det är väl tändspolen som strular.
Har handlat en felkodsläsare som jag ska hämta ut imorgon också, ska bli riktigt kul o pröva vad den går för.

Legwind
27 december 2012 · 925 Inlägg

unibet skrev:
Kollade gnistan igen på dom nya stiften och 2st lyser mer gult än blått så det är väl tändspolen som strular.
Har handlat en felkodsläsare som jag ska hämta ut imorgon också, ska bli riktigt kul o pröva vad den går för.

du behöver ingen dator för detta... kolla om det är sprickor i tändspolen.. ser du små sprickor i plasten är de felet.. om du har misständningar... vanligt fel på 1.6 motorerna... 

Mvh

Ford tekniker

Ken

Feel The Difference
unibet
27 december 2012 ·

Jag får slå en blick på tändspolen imorgon, men en felsökningsdator blir det endå.
Har alltid velat köpa en och det kan ju vara bra att ha.

forfoc
30 december 2012 · 1 Inlägg

Har exakt samma problem med min focus. Löste tändspolen problemet?

unibet
30 december 2012 ·

Ja det var de, kom fram till att det var tändspolen och satte dit en ny.
Problemet löste sig och alla tändstift skickar en fin blå gnista nu. smile

Legwind
1 januari 2013 · 925 Inlägg

unibet skrev:
Ja det var de, kom fram till att det var tändspolen och satte dit en ny.
Problemet löste sig och alla tändstift skickar en fin blå gnista nu. smile

Nämen hade jag rätt wink Skönt att de löste sig.. väldigt vanligt på 1.6 duratec

Feel The Difference
Legwind
1 januari 2013 · 925 Inlägg

forfoc skrev:
Har exakt samma problem med min focus. Löste tändspolen problemet?

du ser små sprickor i tändspolen...

Feel The Difference
piccazzo
1 januari 2013 · 40 Inlägg

kan ju även tillägga att det inte alls behöver vara småsprickor för att den skall vara trasig.. har samma bil/motor och hade samma problem, efter att ha kollat gnistan på alla cylindrar å såg att en var död, bytte jag tändspolen (som såg ut som ny, men var trasig endå)

Legwind
1 januari 2013 · 925 Inlägg

piccazzo skrev:
kan ju även tillägga att det inte alls behöver vara småsprickor för att den skall vara trasig.. har samma bil/motor och hade samma problem, efter att ha kollat gnistan på alla cylindrar å såg att en var död, bytte jag tändspolen (som såg ut som ny, men var trasig endå)

Jaoo så sant smile

Feel The Difference
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang