Jo, i stort sett alla dagens bilar är konstruerade för ett övertryck i kylsystemet då motorn blir varm. Tryckets storlek bestäms av en ventil oftast i locket på expansionskärlet. Där finns också en ventil som släpper in luft när motorn kallnar, annars skulle det suga ihop slangar o kylare. Så om inte systemet är tätt i övrigt kommer motorn att koka.
Jämför gärna med mormors tryckkokare. Kokar potatisen på 5 minuter därför att vatten kokar vid högre temperatur än 100 grader vid motsvarande högre tryck. O andra sidan kokar vatten vid ca 80 grader på Mount Everest, för där är lufttrycket lågt. Celsius bestämde att vatten kokar vid 100 grader. Detta vid havets nivå och vid medellufttryck. Vatten kokar vid hundra grader är alltså en generell obestämd uppfattning som duger i de flesta fall för oss som lever livet ut nära havet.
Helt normalt kokar motorn om kylsystemet har en läcka.
Byt det som är trasigt och kolla alla slangklämmor är dragna och kylare, vattenpump e t c inte har läckor. Syns bäst när motorn är varm och det blir ett övertryck, då pressas kylvätska ut. Använd alltid ett original lock till expansionskärlet.
Dagens motorer har tunt gjutgods och det blir på vissa ställen väldigt hett, mer än 100 grader. T ex i toppen kring avgasventilerna. Detta leder till att vattnet kokar där om inte systemet är trycksatt.
Senast redigerat av Meaganeowner (28 december 2012)