740 b230f -89 beter sig konstigt

J3NS
20 januari 2013 · 35 Inlägg

Hej.
Igår när jag var ute och sladdade så blev bilen helt plötsligt orkeslös. Det visade sig att en tändkabel hade gått av så han gick ju bara på 3 burkar.
Då tog vi en tändkabel från en annan 740 och då funkade den som vanligt en liten stund sen blev den orkeslös igen (dock inte lika slö eftersom att den går på alla 4 nu). Då bytte vi alla tändkablarna (begagnade) men samma problem kvarstår.
Den går som vanligt en liten stund men sen blir den seg som fan och det låter som att den drar tjuvluft någonstans. Den svarar lixom inte på gasen känns det som.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Senast redigerat av J3NS (20 januari 2013)

J3NS
20 januari 2013 · 35 Inlägg

Ingen som har något förslag?
Kan även tillägga att tändstift och fördelarlock + rotor är bytt 2010.

flathead_cat Bärgare
20 januari 2013 · 29 Inlägg

Skulle gissa på att din luftmassemätare gett upp. Testa med en annan ...

Enda nackdelen med Mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar.
Volvo 855R "ärren" (1995)
Pim_Pim
21 januari 2013 ·

Får du några felkoder ?

J3NS
21 januari 2013 · 35 Inlägg

flathead_cat skrev:
Skulle gissa på att din luftmassemätare gett upp. Testa med en annan ...

Den går betydligt sämre när jag kopplar ur LMM och om den är trasig så ska väl bilen gå lika dåligt när den i som den gör när den är ur. Så har jag fattat det iaf.

flathead_cat Bärgare
21 januari 2013 · 29 Inlägg

I dom flesta fall så brukar det vara så ja.

Ta en titt i fördelarlocket. Annars är ett vanligt fel att dom spricker i slangen mellan LMM å insug...

Enda nackdelen med Mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar.
Volvo 855R "ärren" (1995)
J3NS
21 januari 2013 · 35 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Får du några felkoder ?

Har aldrig läst ut felkoder på en 740 förut. Jag ska läsa på lite noggrannare hur man gör och testa det imorrn.

J3NS
21 januari 2013 · 35 Inlägg

flathead_cat skrev:
I dom flesta fall så brukar det vara så ja.

Ta en titt i fördelarlocket. Annars är ett vanligt fel att dom spricker i slangen mellan LMM å insug...

Får kolla upp det imorrn. Har endast stått i mörker i -15 med en ficklampa och försökt leta fel. Ingen vidare bra felsökning om man säger så...

Henkix
21 januari 2013 · 6 737 Inlägg

börja med o kolla felkoder wink jag tycker det låter som lambdan e kass tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
J3NS
24 januari 2013 · 35 Inlägg

Nu har jag felsökt bilen lite mer. Jag kollade felkoder den visar 1-1-1 så det finns inga felkoder iaf. När bilen går dåligt så misstänker jag att den bara går på 3 cylindrar. "felet" uppstår oftast när man gasar på lite, t.ex. om man svänger ut från en korsning sen lägger i 3an då kan han bli helt jävla orkeslös, ibland hjälper det att peta i 4an men vissa gånger har jag vart tvungen att stanna och låta den stå på tomgång sen varva lite till det slutar. Ibland måste jag starta om bilen för att den ska gå som vanligt igen (en liten stund) sen uppstår felet igen men när man väl fått upp bilen i 80-90 innan felet blir allt för allvarligt så brukar det gå att hålla den hastigheten. Ibland går det även att sladda med bilen (alltså hålla ganska högt varvtal) men vissa gånger blir den orkeslös då och låter som det drar tjuvluft och antagligen går på 3 cylindrar.
Nån som har någon aning om vad det kan vara för fel?
Min teori är ju att det är något med tändningen med tanke på att problemet började efter att 1 tändkabel gick av.

Henkix
24 januari 2013 · 6 737 Inlägg

ta en titt o se hur det ser ut i fördelaren. ungefär så gick min 740 när de var fukt i den wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
J3NS
24 januari 2013 · 35 Inlägg

Henkix skrev:
ta en titt o se hur det ser ut i fördelaren. ungefär så gick min 740 när de var fukt i den wink

Menar du att jag ska kolla fördelarlocket bara eller hela fördelarn? Är inte fördelarn rätt krånglig o ta bort eller har jag fel? Har ingenstans att vara när jag mekar så jag står ute i snön i 10-15 minusgrader och så blir det mörkt ute så jävla tidigt den här årstiden.. neutral

Mack Forum- och sitemoderator
25 januari 2013 · 26 172 Inlägg

J3NS skrev:

Henkix skrev:
ta en titt o se hur det ser ut i fördelaren. ungefär så gick min 740 när de var fukt i den wink

Menar du att jag ska kolla fördelarlocket bara eller hela fördelarn? Är inte fördelarn rätt krånglig o ta bort eller har jag fel? Har ingenstans att vara när jag mekar så jag står ute i snön i 10-15 minusgrader och så blir det mörkt ute så jävla tidigt den här årstiden.. neutral

Kolla fördelarlocket, hur det ser ut på insidan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
J3NS
25 januari 2013 · 35 Inlägg

Mack skrev:

J3NS skrev:

Henkix skrev:
ta en titt o se hur det ser ut i fördelaren. ungefär så gick min 740 när de var fukt i den wink

Menar du att jag ska kolla fördelarlocket bara eller hela fördelarn? Är inte fördelarn rätt krånglig o ta bort eller har jag fel? Har ingenstans att vara när jag mekar så jag står ute i snön i 10-15 minusgrader och så blir det mörkt ute så jävla tidigt den här årstiden.. neutral

Kolla fördelarlocket, hur det ser ut på insidan.

Jag tog bort fördelarlocket igår och bara kollade så det var helt o så. Sen torkade jag bara ur det och monterade igen. Man kanske ska köra lite med en stålborste på dom där metallstiften i locket?

Mack Forum- och sitemoderator
25 januari 2013 · 26 172 Inlägg

J3NS skrev:

Mack skrev:

J3NS skrev:

Menar du att jag ska kolla fördelarlocket bara eller hela fördelarn? Är inte fördelarn rätt krånglig o ta bort eller har jag fel? Har ingenstans att vara när jag mekar så jag står ute i snön i 10-15 minusgrader och så blir det mörkt ute så jävla tidigt den här årstiden.. neutral

Kolla fördelarlocket, hur det ser ut på insidan.

Jag tog bort fördelarlocket igår och bara kollade så det var helt o så. Sen torkade jag bara ur det och monterade igen. [b]Man kanske ska köra lite med en stålborste på dom där metallstiften i locket?[/b]

Precis.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
zemet
25 januari 2013 · 4 047 Inlägg

Kan vara bränsleproblem som gör den orkeslös. Ta bort slangen från fuelrailen och se till att det kommer bensin som det ska.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
J3NS
27 januari 2013 · 35 Inlägg

Bilfan går fortfarande lika illa, men jag kom o tänka på en sak. Tändkabeln som gick av kan nog ha gått av när min kompis ryckte bort alla tändkablar från tändstiften (precis efter att bilen började gå illa första gången) Så då kanske man kan utesluta att det har med kablarna att göra...
Sen vill jag även tillägga att när bilen går dåligt så är det ett surrande jävla ljud som låter skithögt och lyckas inte hitta vart fan ifrån det kommer. På tomgång går den alltid bra, man brukar va tvungen att köra en liten bit med bilen för att få fram det där felet och då kan man stå still och varva o höra det där surret. Då brukar han inte vilja varva mer än 3000 varv ungefär, men ibland kan den gå halvbra och då går det nästan att köra normalt men det surrar lite i bakgrunden...

Henkix
27 januari 2013 · 6 737 Inlägg

de e inte bensinpumpen som surrar o har sej? elr kanske e påväg att gå sönder

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
J3NS
28 januari 2013 · 35 Inlägg

Henkix skrev:
de e inte bensinpumpen som surrar o har sej? elr kanske e påväg att gå sönder

Jo, kanske. Den sitter typ under förarsätet under bilen va? Har inte tillgång till något garage och det är inte speciellt kul och hålla på med sån här skit den här årstiden så det tar lite tid för mig o felsöka. Plus att jag är ganska så ny när det gäller att hålla på med bilar .

Henkix
28 januari 2013 · 6 737 Inlägg

jajjamän o så sitter det en i tanken också

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang