Varför Saab som hat objekt?

silversnurran
8 mars 2013 · 773 Inlägg

Maffia skrev:
Efter dessa 70-80 hk extra så måste man byta saker i en 850 som inte behövs förrän vid 450-500 hk i en 9000...

Tackar för detta inlägg då enligt egen erfarenhet är han lika trög synt det var liksom detta jag ville komma fram till. Jag menar för att få 350 hk plus bör man eller men ska rättare sagt byta kolvar och stackar? Rätta mig gärna om jag har fel i en volvo 850

Senast redigerat av silversnurran (8 mars 2013)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
silversnurran
8 mars 2013 · 773 Inlägg

rcy skrev:

saab_sonett skrev:
Problemet med SAAB 9-3/9-5 var ju att lådorna gick sönder på 150hk LTT efter 12000 mil.

Det påståendet för stå för dig.
Jag vet flertalet bilar med just den växellådan som rullat betydligt längre och fortfarande har originallådan, så i den verklighet jag lever i är det helt enkelt fel.

min farbrors bil är ett VÄLDIGT bra exempel gått snart 45k mil som taxi fortfarande original, så körs dem rätt och inte med blyfoten så håller det

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Dirtymike
8 mars 2013 · 1 532 Inlägg

rcy skrev:

Dirtymike skrev:
Jag gillar inte Saab därför dom har typ inte gjort nån kosmetisk ändring på alla dessa år med 95

Kosmetik är givetvis en fråga om tycke och smak, men just 9-5 som kom -98 fick facelift både -03 och -06 så nog har det gjorts ändringar.

Om du däremot verkligen menar Saab 95 så är det en bil från femtiotalet, och även den fick flera facelifts innan den togs ur produktion 1978.

Menade inte den från 1800talet. Ja yippe typ knappt nåt som syns fram o baklampor.
Och nej jag är inte den mest tröga människan i universum då min far har haft 3st 9-5.
Men leva på 2 bilmodeller är ju inte så smart alltså 9-3 och 9-5.

Jag är uppvuxen i saab allt från V4a till 9-5

Jeep J20 (1978)
jojje81 George
8 mars 2013 · 1 956 Inlägg

Dirtymike skrev:

rcy skrev:

Dirtymike skrev:
Jag gillar inte Saab därför dom har typ inte gjort nån kosmetisk ändring på alla dessa år med 95

Kosmetik är givetvis en fråga om tycke och smak, men just 9-5 som kom -98 fick facelift både -03 och -06 så nog har det gjorts ändringar.

Om du däremot verkligen menar Saab 95 så är det en bil från femtiotalet, och även den fick flera facelifts innan den togs ur produktion 1978.

Menade inte den från 1800talet. Ja yippe typ knappt nåt som syns fram o baklampor.
Och nej jag är inte den mest tröga människan i universum då min far har haft 3st 9-5.
Men leva på 2 bilmodeller är ju inte så smart alltså 9-3 och 9-5.

Jag är uppvuxen i saab allt från V4a till 9-5

Jag håller med.. saab måste haft tidernas sämsta modellprogram.
Bara 2 bilar att erbjuda.
Det är inte så man fångar en bred kundkrets.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Andromeda Rumpmas
8 mars 2013 · 3 860 Inlägg

Dirtymike skrev:
Varför ens hålla på o bråka om detta bilmärke.
Min far har ägt en massa Saabar o alltid har det varit nåt fel.
Men lixom alla bilar har sjukdomar min Lexus är inte felfri heller.
Jag gillar inte Saab därför dom har typ inte gjort nån kosmetisk ändring på alla dessa år med 95

Min far har ägt en massa bilar o alltid har det varit nåt fel.

Bilar går sönder.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
saab_sonett Handledare
8 mars 2013 · 1 481 Inlägg

silversnurran skrev:

rcy skrev:

saab_sonett skrev:
Problemet med SAAB 9-3/9-5 var ju att lådorna gick sönder på 150hk LTT efter 12000 mil.

Det påståendet för stå för dig.
Jag vet flertalet bilar med just den växellådan som rullat betydligt längre och fortfarande har originallådan, så i den verklighet jag lever i är det helt enkelt fel.

min farbrors bil är ett VÄLDIGT bra exempel gått snart 45k mil som taxi fortfarande original, så körs dem rätt och inte med blyfoten så håller det

Min bil kördes mestadels till och från jobbet av min fru. Ingen gasglad 18-åring.
Felet är ju att lamellcentrum släpper igenom tryckstötar från motorn som slår sönder synkringarna.

Hämtat från en tråd i Saabturboclub:s forum om trilskande backväxel.

"- har du missat det mest klassiska felet på en vxl-låda: slut backsynk?   

Jag har bytt åskilliga och fråga på saabverkstaden vad dom byter titt som tätt i lådorna
..."



Kan tillägga att jag hade en SAAB 90 med 100 vilda hästar som gick enbart landsvägskörning 22 mil åt gången. Den fick jag byta pinjonlager på vid 16000 mil.

Senast redigerat av saab_sonett (8 mars 2013)

AeroMackan
8 mars 2013 · 607 Inlägg

silversnurran skrev:

rcy skrev:

silversnurran skrev:

Ja precis annars hade ju personer som Johan h inte funnits han är ju en 9000 vxl låda guru ju:D

Johan H har typ 800 hästar i sin 900 och kör på strippen med originallåda, då anser jag det fullt förståeligt att lådan rasar ibland utan att den för den sakens skull behöver vara en dålig låda. smile

precis det är ju sådant jag menar. Saab= trim vänligare än vilken bil på marknaden som helst från 200 hästar till 270-280 hk för 10000 kr dugligt enligt mig, klart som fan växellådan kommer att ge upp. Jag menar volvo 850 har ju den därade packningen mellan motor och låda som går sönder titt som tätt bara dem ökar lite i effekt men inte fan klagas det på dem tongue Don't se the logik there

När 850 turbo bilarna var nya så rasade kopplingen hela tiden wink

Andromeda Rumpmas
8 mars 2013 · 3 860 Inlägg

jojje81 skrev:

Dirtymike skrev:

rcy skrev:

Kosmetik är givetvis en fråga om tycke och smak, men just 9-5 som kom -98 fick facelift både -03 och -06 så nog har det gjorts ändringar.

Om du däremot verkligen menar Saab 95 så är det en bil från femtiotalet, och även den fick flera facelifts innan den togs ur produktion 1978.

Menade inte den från 1800talet. Ja yippe typ knappt nåt som syns fram o baklampor.
Och nej jag är inte den mest tröga människan i universum då min far har haft 3st 9-5.
Men leva på 2 bilmodeller är ju inte så smart alltså 9-3 och 9-5.

Jag är uppvuxen i saab allt från V4a till 9-5

Jag håller med.. saab måste haft tidernas sämsta modellprogram.
Bara 2 bilar att erbjuda.
Det är inte så man fångar en bred kundkrets.

Tyvärr är det väl så.
Mellan typ 70-talet och 1998 hade man ju inte ens en kombi, i Sverige!

Jag tycker mig kunna urskilja i alla fall tre olika strategier för profilering av bilmärken som en biltillverkare måste ta ställning till:

1. Asiater, t ex Toyota med fler tillverkar företrädesvis bilar i stora volymer och rätt breda modellprogram, riktade mot kunder som inte ser bilen mer än som transport. Bilen skall vara billig och funka. Vi bortser från Skyline, Supra, Lexus osv då det är små volymer det handlar om och inte hör hemma i den här klassen. Till asiaternas strategi vänder sig även fransoserna, om vi bortser från att de inte funkar i ett land med vintersäsong wink

2. Semipremium, premium osv. Riktar sig till kunder som vill ha lite mer, som bryr sig i bilen, vill ha komfort och vill betala för det. Finns ofta betydligt vassare motorer att välja på, och mer utrustning. Priserna börjar på det dubbla av vad en lågstatusbil kostar. Tyskarna minus Opel är ju klockrena exempel här. Tack vare hög medellön och en tjänstebilssektor som tillåter höga inköpspriser är dessa bilar ungefär lika vanliga som lågstatusbilarna i Sverige.

3. Lyxbilar. Kostar skjortan och tillverkas i betydligt mindre volymer. Porsche, Bentley och supersportbilar t ex.

Saab och Volvo ligger prismässigt långt över lågstatusbilarna men under tyskarna. Eller ja, Saab är ju nedlagt, och Volvo närmar sig väl tyskarna allt mer i pris.

Jämför man med t ex Volvo, Audi och BMW har ju dessa snabbt anpassat sina modellprogram efter vad kunderna vill ha, även om Volvo varit sent ute varje gång. När SUV-vågen rullade in kom snabbt X5 ut, och senare Volvo XC90 och Audi Q7.
När småbilsvågen kom lanserades Audi A3, A2, A1, BMW 1-serien och Volvo C30.
När crossovers blev populära kom BMW X3, Volvo XC70, Audi Audi Q5 etc.

Att expandera modellprogrammet blir livsviktigt, man måste kunna erbjuda kunderna det de vill ha.

Innan GM tog över hade man väl inte råd att expandera modellprogrammet även om man behövde och riktade istället in sig på att göra bra turbomotorer mot en liten nisch. Man var ju ett tag rätt ensamma med det, men konkurrenterna är ju inte dummare än att de tillverkar egna turbomotorer, och nu har ju till och med BMW det.
När GM kom in i bilden kunde de ju ha försökt komma ikapp med en småbil och en SUV, men en Trailblazer med Saab-märket på grillen och ratten kanske inte var rätt väg att gå roll

GM ville naturligtvis inte att Saab skulle konkurrera med de andra märkena i koncernen, och från GM's synvnkel; varför ens bry sig?
Om kunden inte hittar en småbil hos Saab tittar denne kanske på Corsan som står bredvid 9-3:an i hallen och köper den istället?

Så, jag tror att det slutligen handlar mer om att det fattades kapital att utöka modellprogrammet även under de goda åren mer än att man var så dumma att man inte förstod vad kunderna ville ha.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Nico-the-kid
8 mars 2013 · 509 Inlägg

Kommer du ihåg vilken sorts växellådsolja du använde i Saab 90:in?


saab_sonett skrev:

silversnurran skrev:

rcy skrev:

Det påståendet för stå för dig.
Jag vet flertalet bilar med just den växellådan som rullat betydligt längre och fortfarande har originallådan, så i den verklighet jag lever i är det helt enkelt fel.

min farbrors bil är ett VÄLDIGT bra exempel gått snart 45k mil som taxi fortfarande original, så körs dem rätt och inte med blyfoten så håller det

Min bil kördes mestadels till och från jobbet av min fru. Ingen gasglad 18-åring.
Felet är ju att lamellcentrum släpper igenom tryckstötar från motorn som slår sönder synkringarna.

Hämtat från en tråd i Saabturboclub:s forum om trilskande backväxel.

"- har du missat det mest klassiska felet på en vxl-låda: slut backsynk?   

Jag har bytt åskilliga och fråga på saabverkstaden vad dom byter titt som tätt i lådorna
..."



Kan tillägga att jag hade en SAAB 90 med 100 vilda hästar som gick enbart landsvägskörning 22 mil åt gången. Den fick jag byta pinjonlager på vid 16000 mil.

Dirtymike
8 mars 2013 · 1 532 Inlägg

Andromeda skrev:

jojje81 skrev:

Dirtymike skrev:

Menade inte den från 1800talet. Ja yippe typ knappt nåt som syns fram o baklampor.
Och nej jag är inte den mest tröga människan i universum då min far har haft 3st 9-5.
Men leva på 2 bilmodeller är ju inte så smart alltså 9-3 och 9-5.

Jag är uppvuxen i saab allt från V4a till 9-5

Jag håller med.. saab måste haft tidernas sämsta modellprogram.
Bara 2 bilar att erbjuda.
Det är inte så man fångar en bred kundkrets.

Tyvärr är det väl så.
Mellan typ 70-talet och 1998 hade man ju inte ens en kombi, i Sverige!

Jag tycker mig kunna urskilja i alla fall tre olika strategier för profilering av bilmärken som en biltillverkare måste ta ställning till:

1. Asiater, t ex Toyota med fler tillverkar företrädesvis bilar i stora volymer och rätt breda modellprogram, riktade mot kunder som inte ser bilen mer än som transport. Bilen skall vara billig och funka. Vi bortser från Skyline, Supra, Lexus osv då det är små volymer det handlar om och inte hör hemma i den här klassen. Till asiaternas strategi vänder sig även fransoserna, om vi bortser från att de inte funkar i ett land med vintersäsong wink

2. Semipremium, premium osv. Riktar sig till kunder som vill ha lite mer, som bryr sig i bilen, vill ha komfort och vill betala för det. Finns ofta betydligt vassare motorer att välja på, och mer utrustning. Priserna börjar på det dubbla av vad en lågstatusbil kostar. Tyskarna minus Opel är ju klockrena exempel här. Tack vare hög medellön och en tjänstebilssektor som tillåter höga inköpspriser är dessa bilar ungefär lika vanliga som lågstatusbilarna i Sverige.

3. Lyxbilar. Kostar skjortan och tillverkas i betydligt mindre volymer. Porsche, Bentley och supersportbilar t ex.

Saab och Volvo ligger prismässigt långt över lågstatusbilarna men under tyskarna. Eller ja, Saab är ju nedlagt, och Volvo närmar sig väl tyskarna allt mer i pris.

Jämför man med t ex Volvo, Audi och BMW har ju dessa snabbt anpassat sina modellprogram efter vad kunderna vill ha, även om Volvo varit sent ute varje gång. När SUV-vågen rullade in kom snabbt X5 ut, och senare Volvo XC90 och Audi Q7.
När småbilsvågen kom lanserades Audi A3, A2, A1, BMW 1-serien och Volvo C30.
När crossovers blev populära kom BMW X3, Volvo XC70, Audi Audi Q5 etc.

Att expandera modellprogrammet blir livsviktigt, man måste kunna erbjuda kunderna det de vill ha.

Innan GM tog över hade man väl inte råd att expandera modellprogrammet även om man behövde och riktade istället in sig på att göra bra turbomotorer mot en liten nisch. Man var ju ett tag rätt ensamma med det, men konkurrenterna är ju inte dummare än att de tillverkar egna turbomotorer, och nu har ju till och med BMW det.
När GM kom in i bilden kunde de ju ha försökt komma ikapp med en småbil och en SUV, men en Trailblazer med Saab-märket på grillen och ratten kanske inte var rätt väg att gå roll

GM ville naturligtvis inte att Saab skulle konkurrera med de andra märkena i koncernen, och från GM's synvnkel; varför ens bry sig?
Om kunden inte hittar en småbil hos Saab tittar denne kanske på Corsan som står bredvid 9-3:an i hallen och köper den istället?

Så, jag tror att det slutligen handlar mer om att det fattades kapital att utöka modellprogrammet även under de goda åren mer än att man var så dumma att man inte förstod vad kunderna ville ha.

Känns lite som ditt inlägg var det bästa hittils i hela tråden. Det där var mitt i prick hur det har varit för Saab.

Jeep J20 (1978)
jojje81 George
8 mars 2013 · 1 956 Inlägg

Ja väldigt väl skrivet Andromeda! smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
mrpalmer
8 mars 2013 · 796 Inlägg

CHEEVA skrev:

Constantine skrev:

Busgrabb skrev:
Volvo har M56/M66 låda i bilarna du nämner (Förutom sumotorerna av S/V40) viket är deras egna låda så jag håller inte med.

Ja men jag var lite otydlig i mitt inlägg, syftade på automatiska lådor. Då är det alltså samma "dåliga" lådor i både Saab och Volvo vad det gäller automatare.

är ju inte automat lådorna det brukar klagas över ... manuella lådorna som trillar i bitar om man blåser lite lätt på de.

Just detta är jag så trött på att folk tar upp. Jag har en steg 3 (265hk/400nm) 900a med fem växlade manuella lådan. Sedan jag tog körkort i november har jag piskat bilen hårt, hjulspinn över ojämnheter osv hela tiden. Över brunnslock osv osv. Har inte ett enda problem med växellådan trots denna effekt och våldsamma körning. Likadant med pappas 9-3 cab går inte så snällt heller och inget problem alls, växlarna flyter i som det ska och allt funkar kanon. Sen jag tog körkort har jag kört 1000 mil och 800 av dessa har varit "nöjes turer" som då involverat mycket hjulspinn. Har dessutom en del kompisar som kör 9-5or/9-3or som kör vilt och med ca 250 hk som det också håller hur bra som helst för att inte tala om min mors 9-5 med 31 k mil på mätaren och ca 220 hk som också går hur fint som helst trots att denna bil har brukats väl och hårt... hmm slump?

Senast redigerat av mrpalmer (8 mars 2013)

Hemma bra, garaget BÄST!
TS_quattro fyrkrafsare
8 mars 2013 · 1 443 Inlägg

Personligen har jag Volvo som hatobjekt, vill inte ha en ens om jag får skiten gratis... Har iofs inte mycket till övers för Saab heller även om jag aldrig sett märket mer än som en lite udda parentes typ som citroën...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 mars 2013 · 5 753 Inlägg

mrpalmer skrev:

CHEEVA skrev:

Constantine skrev:

Ja men jag var lite otydlig i mitt inlägg, syftade på automatiska lådor. Då är det alltså samma "dåliga" lådor i både Saab och Volvo vad det gäller automatare.

är ju inte automat lådorna det brukar klagas över ... manuella lådorna som trillar i bitar om man blåser lite lätt på de.

Just detta är jag så trött på att folk tar upp. Jag har en steg 3 (265hk/400nm) 900a med fem växlade manuella lådan. Sedan jag tog körkort i november har jag piskat bilen hårt, hjulspinn över ojämnheter osv hela tiden. Över brunnslock osv osv. Har inte ett enda problem med växellådan trots denna effekt och våldsamma körning. Likadant med pappas 9-3 cab går inte så snällt heller och inget problem alls, växlarna flyter i som det ska och allt funkar kanon. Sen jag tog körkort har jag kört 1000 mil och 800 av dessa har varit "nöjes turer" som då involverat mycket hjulspinn. Har dessutom en del kompisar som kör 9-5or/9-3or som kör vilt och med ca 250 hk som det också håller hur bra som helst för att inte tala om min mors 9-5 med 31 k mil på mätaren och ca 220 hk som också går hur fint som helst trots att denna bil har brukats väl och hårt... hmm slump?

Nu har ju inte jag 250hk+ men min 9-5 är en steg 2 chippad 2.3t, dvs ca 240hk/390nm enligt speedparts, har haft bilen i ca 4500 mil och ännu fungerar min låda bra och då används bilen flitigt kan man väll säga smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
ascona-tic
8 mars 2013 · 1 496 Inlägg

Gillar saab men min gamla 9-5a fick jag renovera växellådan vid 22k mil pga dåliga synkringar i backen kostnad 1800:- i material. Inget jag grät över precis.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
olof102
8 mars 2013 · 342 Inlägg

mrpalmer skrev:

CHEEVA skrev:

Constantine skrev:
Ja men jag var lite otydlig i mitt inlägg, syftade på automatiska lådor. Då är det alltså samma "dåliga" lådor i både Saab och Volvo vad det gäller automatare.

är ju inte automat lådorna det brukar klagas över ... manuella lådorna som trillar i bitar om man blåser lite lätt på de.

Just detta är jag så trött på att folk tar upp. Jag har en steg 3 (265hk/400nm) 900a med fem växlade manuella lådan. Sedan jag tog körkort i november har jag piskat bilen hårt, hjulspinn över ojämnheter osv hela tiden. Över brunnslock osv osv. Har inte ett enda problem med växellådan trots denna effekt och våldsamma körning. Likadant med pappas 9-3 cab går inte så snällt heller och inget problem alls, växlarna flyter i som det ska och allt funkar kanon. Sen jag tog körkort har jag kört 1000 mil och 800 av dessa har varit "nöjes turer" som då involverat mycket hjulspinn. Har dessutom en del kompisar som kör 9-5or/9-3or som kör vilt och med ca 250 hk som det också håller hur bra som helst för att inte tala om min mors 9-5 med 31 k mil på mätaren och ca 220 hk som också går hur fint som helst trots att denna bil har brukats väl och hårt... hmm slump?

Tyvärr så kommer denna körningen sakta med säkert ta död på din låda, alla bilar klarar en och annan hjulspinn men att köra med skrikande däck varje dag leder till utmattning av materialet i lådan och kommer sluta med haveri.
Ingenting specifikt för Saab dock.

Sen 1000 mil är ingenting i detta sammanhang, jag har kört min 9-3 steg 4 i 4500 mil utan problem. Den körs också rätt hårt MEN med schyssta momentbegränsningar på dom lägre växlarna, vilket gör att den bibehåller fästet hela tiden.
4500 mil är heller inte mycket. Skulle vara intressant att höra från någon som kanske kört 20,000 mil trimmat och inspirerat, det säger ju lite mer om hållbarheten.

Senast redigerat av olof102 (8 mars 2013)

Glader9991
8 mars 2013 · 956 Inlägg

jojje81 skrev:

Dirtymike skrev:

rcy skrev:

Kosmetik är givetvis en fråga om tycke och smak, men just 9-5 som kom -98 fick facelift både -03 och -06 så nog har det gjorts ändringar.

Om du däremot verkligen menar Saab 95 så är det en bil från femtiotalet, och även den fick flera facelifts innan den togs ur produktion 1978.

Menade inte den från 1800talet. Ja yippe typ knappt nåt som syns fram o baklampor.
Och nej jag är inte den mest tröga människan i universum då min far har haft 3st 9-5.
Men leva på 2 bilmodeller är ju inte så smart alltså 9-3 och 9-5.

Jag är uppvuxen i saab allt från V4a till 9-5

Jag håller med.. saab måste haft tidernas sämsta modellprogram.
Bara 2 bilar att erbjuda.
Det är inte så man fångar en bred kundkrets.

Det är väl lite missvisaande egentligen.

Saab 9-5 finns i Sedan och Kombi= En bil.
Volvo finns i S60 och V70= Två bilar.

TS_quattro fyrkrafsare
8 mars 2013 · 1 443 Inlägg

Glader9991 skrev:

jojje81 skrev:

Dirtymike skrev:

Menade inte den från 1800talet. Ja yippe typ knappt nåt som syns fram o baklampor.
Och nej jag är inte den mest tröga människan i universum då min far har haft 3st 9-5.
Men leva på 2 bilmodeller är ju inte så smart alltså 9-3 och 9-5.

Jag är uppvuxen i saab allt från V4a till 9-5

Jag håller med.. saab måste haft tidernas sämsta modellprogram.
Bara 2 bilar att erbjuda.
Det är inte så man fångar en bred kundkrets.

Det är väl lite missvisaande egentligen.

Saab 9-5 finns i Sedan och Kombi= En bil.
Volvo finns i S60 och V70= Två bilar.

på senare år ja, tidigare hette de ju S70/V70 S40/V40, att man ändrar nummer på modellen tillför inget, det är fortfarande samma bil. numera är udda nummer = kombi 3,5,7 osv, jämna nummer sedan, 4,6,8 unikt och nyskapande? njäe?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
mrpalmer
8 mars 2013 · 796 Inlägg

olof102 skrev:

mrpalmer skrev:

CHEEVA skrev:

är ju inte automat lådorna det brukar klagas över ... manuella lådorna som trillar i bitar om man blåser lite lätt på de.

Just detta är jag så trött på att folk tar upp. Jag har en steg 3 (265hk/400nm) 900a med fem växlade manuella lådan. Sedan jag tog körkort i november har jag piskat bilen hårt, hjulspinn över ojämnheter osv hela tiden. Över brunnslock osv osv. Har inte ett enda problem med växellådan trots denna effekt och våldsamma körning. Likadant med pappas 9-3 cab går inte så snällt heller och inget problem alls, växlarna flyter i som det ska och allt funkar kanon. Sen jag tog körkort har jag kört 1000 mil och 800 av dessa har varit "nöjes turer" som då involverat mycket hjulspinn. Har dessutom en del kompisar som kör 9-5or/9-3or som kör vilt och med ca 250 hk som det också håller hur bra som helst för att inte tala om min mors 9-5 med 31 k mil på mätaren och ca 220 hk som också går hur fint som helst trots att denna bil har brukats väl och hårt... hmm slump?

Tyvärr så kommer denna körningen sakta med säkert ta död på din låda, alla bilar klarar en och annan hjulspinn men att köra med skrikande däck varje dag leder till utmattning av materialet i lådan och kommer sluta med haveri.
Ingenting specifikt för Saab dock.

Sen 1000 mil är ingenting i detta sammanhang, jag har kört min 9-3 steg 4 i 4500 mil utan problem. Den körs också rätt hårt MEN med schyssta momentbegränsningar på dom lägre växlarna, vilket gör att den bibehåller fästet hela tiden.
4500 mil är heller inte mycket. Skulle vara intressant att höra från någon som kanske kört 20,000 mil trimmat och inspirerat, det säger ju lite mer om hållbarheten.

Jo, så intelligent är jag med. Men ville bara påvisa detta eftersom han klart uttryckte hur de gick sönder så lätt att till och med när man blåser på de. Efter två år med grön lapp på bagageluckan är de klart att man gasar av sig lite. Mammas 9-5 har hållt i 31 tusen mil om man bortser från service samt normalt slitage. Då gick den under 10.000 mil med steg 3 sen rasade turbon vid 22 tusen mil så sattes de i ett steg 1 och bytte avgassystemet och det då mor min inte gillade när den lät så mycket. De säger ju en del...

Hemma bra, garaget BÄST!
Andromeda Rumpmas
8 mars 2013 · 3 860 Inlägg

Glader9991 skrev:

jojje81 skrev:

Dirtymike skrev:

Menade inte den från 1800talet. Ja yippe typ knappt nåt som syns fram o baklampor.
Och nej jag är inte den mest tröga människan i universum då min far har haft 3st 9-5.
Men leva på 2 bilmodeller är ju inte så smart alltså 9-3 och 9-5.

Jag är uppvuxen i saab allt från V4a till 9-5

Jag håller med.. saab måste haft tidernas sämsta modellprogram.
Bara 2 bilar att erbjuda.
Det är inte så man fångar en bred kundkrets.

Det är väl lite missvisaande egentligen.

Saab 9-5 finns i Sedan och Kombi= En bil.
Volvo finns i S60 och V70= Två bilar.

Ok, då lät det ju mycket bättre roll

Saab 98-02: 9-5 Sedan, 9-5 kombi, 9-3 halvkombi, 9-3 cab. Totalt 4 karossmodeller.

Volvo 98-02: V70; S80; S60; S40; V40; C70; C70 cab; XC90. Någon som kommer på någon mer? Dessutom kom ju senare C30 i Golfklassen och ytterligare en liten kombi i V50.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang