2783
Sök

Volkswagen Passat -03 Oljetryck

8 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
va på väg hem från fjällen i förrgår, efter ha kört i normal takt/hastighet i 5 - 8 mil så började fick ja ett meddelande om oljetrycket och att jag skulle stanna, gjorde detta och kollade samtidigt oljan, fanns gott om olja. Körde vidare efter ett par minuter i ca 5 - 6 mil till och i samma lugna takt, och då kom meddelandet igen.. stannade återigen och lät bilen få vila några minuter för att köra hem (1 mil).

även dax att byta olja snart också, så kanske ska börja i den änden.. står ju vilken olja vag rekomenderar, är det någonting man bör följa eller har ni någon annan olja att rek. nu när sommartid snart är här?

29 Inlägg
25 mars 2013
Vad är det för motor? Hur långt har du kört på oljan som är i motorn nu?

8 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
YohanE skrev:
Vad är det för motor? Hur långt har du kört på oljan som är i motorn nu?

1,8 turbo, har kört på oljan ca 1000 mil

121 Inlägg
25 mars 2013
har inte 1.8 t haft problem med oljepumpen ?

121 Inlägg
25 mars 2013
kan även evt vara igentäppt oljesil

8 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
och oljesilen sitter i tråget eller ?

121 Inlägg
25 mars 2013
anex skrev:

yes, du måste plocka bort tråget. Det som går göra är ju att koppla in en oljetrycks mätare och se ifall du har dåligt oljetryck eller om det bara är något glapp

2 251 Inlägg
25 mars 2013
Jag skulle just till att köpa en separat oljetrycksgivare med t-rör från Biltema för att koppla in och kolla anledningen till den blinkande oljetryckslampan. Blinkande kom o gick, mest vid låga varv eller då motor jobbade tungt.
Bytte oljetrycksgivare först - ingen skillnad.

Eftersom motor gick riktigt bra i övrigt och inget oväsen hördes, lampan var dessutom helt släckt långa stunder, så lossade jag kabelanslutningen vid oljetryckskontakten. Nu skulle ju inte lampan tändas alls (kontakten jordar vid lågt oljetryck), men det gjorde den efter ett tag, blinkade som tidigare, för att åter vara släckt o s v.
Alltså inget fel på oljetrycket, utan ett elfel! Sambon fick sätta sig i bilen. Tändningen på - lampan släckt. Så följde jag kablaget och vickade. Plötsligt tändes lampan! Skavsår på kabelhärvan mot en metalldel!

Men en oljetrycksmätare hade givietvis underlättat.... ska köpa en sådan för framtida behov...

2 251 Inlägg
25 mars 2013
Kolla www.vwpc.se   där finns bra information att ta del av

8 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Kolla www.vwpc.se   där finns bra information att ta del av

vart finns den "bra informationen"? har varit in på den sidan och kikat, men jag är rätt ny där så du får gärna guida mej rätt

8 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
Merzacl500 skrev:
anex skrev:

yes, du måste plocka bort tråget. Det som går göra är ju att koppla in en oljetrycks mätare och se ifall du har dåligt oljetryck eller om det bara är något glapp

där sa du ju nå.. de ska ja ta och testa, oljetrycksmätare.. bra förslag där

men sluta inte kom med förslag ändå.. keep it coming smile

8 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Jag skulle just till att köpa en separat oljetrycksgivare med t-rör från Biltema för att koppla in och kolla anledningen till den blinkande oljetryckslampan. Blinkande kom o gick, mest vid låga varv eller då motor jobbade tungt.
Bytte oljetrycksgivare först - ingen skillnad.

Eftersom motor gick riktigt bra i övrigt och inget oväsen hördes, lampan var dessutom helt släckt långa stunder, så lossade jag kabelanslutningen vid oljetryckskontakten. Nu skulle ju inte lampan tändas alls (kontakten jordar vid lågt oljetryck), men det gjorde den efter ett tag, blinkade som tidigare, för att åter vara släckt o s v.
Alltså inget fel på oljetrycket, utan ett elfel! Sambon fick sätta sig i bilen. Tändningen på - lampan släckt. Så följde jag kablaget och vickade. Plötsligt tändes lampan! Skavsår på kabelhärvan mot en metalldel!

Men en oljetrycksmätare hade givietvis underlättat.... ska köpa en sådan för framtida behov...

men skönt att de bara va ett elfel som du också hittade igen då.. ibland ska man ha lite tur å smile

2 251 Inlägg
25 mars 2013
vwpc.se      å så får du väl leta dig fram på samma sätt som här på garaget.org ---- forum

Drista o registrera dig.... så kan du även ställa egna frågor om VAG-modeller, främst Passat.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
25 mars 2013
Låter som att silen har blivit igensatt. Vill du veta hur amn går tillväga, så finns all info på vwpc som det har nämnts tidigare.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

2 251 Inlägg
25 mars 2013
Kommer jag ihåg rätt, så är det lätt att missa oljetrågets skruvar som sitter bakom / intill svänghjulet på de flesta motorer.
Skaffa en oljetrågspackning innan du eventuellt river med så ser du vart det finns skruvar... om det är en sådan packning som det var förr i tiden och inte bara en stor typ o-.ring.
Senast redigerat av Meaganeowner (25 mars 2013)

8 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Tobbetdi skrev:
Låter som att silen har blivit igensatt. Vill du veta hur amn går tillväga, så finns all info på vwpc som det har nämnts tidigare.

har försökt hitta hur man gör på vwpc, men jag hittar inte.. kan du länka kanske?

2 251 Inlägg
26 mars 2013
Registrera dig om du inte hittar. Ställ sen en fråga....

8 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Registrera dig om du inte hittar. Ställ sen en fråga....

jag har gjort det, men får inget svar.. kan någon länka bara?

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
26 mars 2013
Varsågod, 61st trådar där smile

Edit: Va fasen.. Dottern skickade visst iväg ett ofärdigt inlägg.
Jag sökte iaf där både på oljesil samt oljetråg och fick fram nästan totalt 100 trådar om det.
Senast redigerat av Tobbetdi (26 mars 2013)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

2 251 Inlägg
26 mars 2013
Se där....  Du fick visst den hjälp Du sökte....   Vänta skaru se, det kommer säkert mera.

Sök