Problem med växel lådan på BMW E28 M535

M-Lundqvist
5 april 2013 · 46 Inlägg

Hejsan har ett litet problem med växellådan tänkte höra om någon varit ute för samma på problem på sin BMW e28 M535 med getdrag 265 låda med ettan uppåt.

det går nämligen inte få i ettan om bilen rullar minsta lilla frammåt eller bakåt för den delen.
man måste stå helt still för att få i ettan.

kvittar hur mycket man tar i så går inte ettans växel i men det konstiga är att det skrapar inte något heller.

om någon varit ute för detta vad gjorde du för att få iordning på det behövdes en renovering av lådan eller var det något annat som behövdesgöra?

att tillägga är ju också att växelspaken är som en grötslev tongue

tacksam för svar

mvh Micke

Idrott luktar svett , Sport luktar bensin
BMW M535i (1987)
fredde85
5 april 2013 · 1 798 Inlägg

Att växelspaken är som en grötslev tyder på att bussningarna till länkaget är slitet så börja med att byta det. Är de riktigt slitet kan de nog påverka.

Om du inte bytt olja så gör det också de kan göra underverk på tröga lådor hjälpte iallafall på en 325 ja hade där 1an var jättetrög att få i

Senast redigerat av fredde85 (5 april 2013)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
M-Lundqvist
5 april 2013 · 46 Inlägg

fredde85 skrev:
Att växelspaken är som en grötslev tyder på att bussningarna till länkaget är slitet så börja med att byta det. Är de riktigt slitet kan de nog påverka.

Om du inte bytt olja så gör det också de kan göra underverk på tröga lådor hjälpte iallafall på en 325 ja hade där 1an var jättetrög att få i

Jo att bussningarna är dåliga det håller ja med om men tycker att då borde ju devasegt att få i ettan även när man står still men ja ska pröva byta bussningarna o se om det blir någon skillnad . smile

Jo olja har jag bytt men det gjorde inge större skillnad tyvär.

Mvh Micke

Idrott luktar svett , Sport luktar bensin
BMW M535i (1987)
ricka77
6 april 2013 · 5 Inlägg

Plocka bort den å renovera den smile garanterat synkringen som är slut efter som det går att få i 1 an efter man lagt i 2an sen 1an smile jag kanske kan plocka i sär å glo lite påt smile

Nitro
6 april 2013 · 330 Inlägg

testa först o byta alla bussningar till växellänkaget samt byt olja innan du river ner hela lådan

M-Lundqvist
6 april 2013 · 46 Inlägg

ricka77 skrev:
Plocka bort den å renovera den smile garanterat synkringen som är slut efter som det går att få i 1 an efter man lagt i 2an sen 1an smile jag kanske kan plocka i sär å glo lite påt smile

borde det inte skrapa o leva fan i växellådan då wink vet ju hur mycket det skrapar i en gammal M47 låda med dåliga synkringar på 3tongue

men ska ta o ta ur motor o låda någon helg snart så kan du ju få kolla på det du har väll skruvat med liknande låda som du har till din amazon? smile

Senast redigerat av M-Lundqvist (6 april 2013)

Idrott luktar svett , Sport luktar bensin
BMW M535i (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang