Genna
8 april 2013
· 260 Inlägg
Richtenb skrev:
Ja sådär ska ju int eluftfiltret se ut
Den undra är topplockspackningen. Generellt sett så är det ventilkåpspackningen, dvs den du redan bytt som orsakar läckage till stiften. Men jag kan inte säga att det är så på din bil. Det är ivarjefall viktigt att det blir helt tätt vid ventilkåpsbyte, dvs att man rengör ventilkåpan rejält och får bort alla gamla gummirester.
Men ventilkåpan orsakar inte de problem du fått på bilderna.
Har du kylarvätska i oljan eller olja i kylarvätskan?
Ja, visst ser luftfiltret illa ut? Det är bytt 2 ggr på 3 år, och förra gången såg det likadant ut. Två svarta ränder, liksom. Hur kommer oljan till luftfiltret?
Ventilkåpspackningen är ju bytt på verkstad och jag litar väl på att de gjorde rätt.. Men det är klart, bilen är ju ganska mycket kallstartad, kanske isproppar i systemet tryckt ut packningarna nån gång?
Jag erkänner att jag vet ganska lite om bilar, men kylaren vet jag var den sitter (lärde mig förra sommaren var jag fyller på kylarvätska - som tycks smita iväg lite nånstans, för jag fick fylla på en liter... Och nu är det snart dags att fylla igen.) Och oljan vet jag också. Så jag är tämligen säker på att jag inte blandat dessa, hehe..
Tillägg: Däremot ser det ju ut att vara lite över maxnivån olja på stickan. Kan det vara det som pressar ut olja i motorn?
Senast redigerat av Genna (8 april 2013)