2754
Sök

Motorhaveri (Knackar i motorn) chrysler 300M. 2.7 liters v6, (år 2004)

3 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
Hej på alla er som tittar in här och har orken eller möjligheten att läsa och kanske kunna dela lite av sin kunighet eller kunskap inom detta område. jag skulle vara absolut tacksam för hjälpen och räddar mig från att slösa en massa pengar då jag själv är lite kunig då.

Chrysler 300M. 2.7 liters v6, (år 2004) som rullat 35.xxx mil  som jag köpte föra veckan för bara några 100 lappar.
jag själv kan lite som mekanik men inte tillräklig för att veta vad felet är på den bil.

personen jag köpte bilen av förklarade kort till mig då han kunde själv absolut inget om motorer eller bilar liksom bara tanka och köra smile.

Nu nämner jag inte stad och sånt men han förklarade för mig om att han var på väg hem från en stad som var en 250 km lång och bilen fungerade hur normal som helst och ingen missljud eller konstigheter med den och börja köra iväg. efter att han har kört och kommit en 200 km så började bilen bli svag och stängde av sig kort efter det, han försökte starta bilen men vägrade att starta igen då menade han att motorn varvade men försökte inte alls komma
igång, han ringer efter en bilbärgare och när bilbärgaren kommer så försökte han med att starta bilen men så var det samma resultat att inte ville komma igång så killen tittar i olja stikan och ser att det inte finns nån olja kvar alls i
bilen vilket motorn har rullat utan olja men vet ej hur långt då utan ser bara att motorn har ingen olja kvar alls, killen från bärgaren häller i nästan 2 liter olja som dom köpt och då bilen kommer igång efter att dom har hält i en 2 liter olja, så föraren till chryslern börjar köra iväg igen och presic han kommer fram hem då den rullat 50 km ungefär så dör motorn då igen.  han har lämnat in den på en auktuserad verkstad som heter v8 shop som ni kanske känner till och dom gav han resultat på att motorn skarvar.

Så nu har jag den och fick igång den genom att byta bilbatteriet på den för den var helt död, så helt ärlig vet jag inte hur mycket av texten ovan kan stämma då jag fick igång den genom att byta batteri för att det fanns inte alls nån energi i sig inget alls.
Men när jag fått igång den så knackar det i motorn som fan då den är på tomgång och svårt att veta vart i motorn kommer knackningen då den känns som att ljudet ekkar och kan ej veta då var i motorn, jag har haft bilen startat två gånger, första gången var den på i max 20 sekunder då blev rädd att nåt skaddar sig mer, andra gången då hade jag en vän med mig och hade igång den i närmare 1 och halv minut ungefär då för att lyssna vart ljudet/knackningen kommer i från vilket kom alldrig fram till resultat,

Tack igen för att kunna ge lite tips.

6 691 Inlägg
8 april 2013
asså..Har man kört utan olja har ju så gott som alla lager skurit i motorn, bättre byta då.

De/Dem

3 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
ja jag förstår och själv misstänker på att antingen det som heter Vevstaklager eller ramlager vilket det är vet jag ej och om det kan vara det.?

om det är bara att bytta just nån av detta eller bege och slippa att byta motor så är jag nöjd men då är frågan kan det vara så?

6 691 Inlägg
8 april 2013
Kamaxellagerna har nog också skurit, ihop med att du har hydrauliska lyftare på dessa bilar vilket jag antar också har fått stryk.

Om lagrerna går att köpa löst vet jag inte, Ford brukar inte ha lösa lager på sina motorer.

De/Dem

Hhehehehhest
375 Inlägg
8 april 2013
Jag skulle börja med och lyfta ur motorn. Går igenom hela botten delen och titta vad som är slut.
Sen gå igenom toppen/topparna och kika hur mycket skada det är skett där
Sen göra en prislista på allt som måste bytas och se om det är värt och renovera eller köpa en ny motor som man kan byta lager och oljepump på så man är säker på att man har en fräsch bottendel
Senast redigerat av Nyman1337 (8 april 2013)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

3 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
Tack för er som inlägat/inläger svar.

Det låter som en bra start att börja med, vilket jag själv hade tänkt att göra det ideen i vilket fall, men antagligen dålig med tid om dagarna just nu. sad

Finns det nån bra sida eller nåt som jag skulle kunna köpa eller beställa i från då när det gäller också inom (motor delar som vevlagrar och sånt) för te.x min chrysler 300M. 2.7 liters v6, (år 2004)  ? smile

Sök