2612
Sök

Pontiac 400 motor har börjat gå dåligt ..

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#1
Tjenare Gorgare big_smile

sitter här å funderar lite då jag är väldigt ny inom det här med jänkare ...

äger en GTO med 400 snurra som gick kanon i vintras när jag hämtade den, blev en liten dagstur till Speed Weekend i Orsa i vintras för att se hur bilen gick efter vägen osv. 1 mils resa enkel ungefär ..

och såklart gick bilen kanonbra motorn tuffade på och den drog inte åt något håll eller lät inte illa någonstans.

nu till problemet. när jag skulle ta å bege mig hem från detta evanegemang så började bilen gå dåligt å tändsmälla men jag villa inte bli ståendes mitt mellan punkt A och punkt B så jag tuffade vidare hemöver trots att den gick dåligt och tändsmällde lite då och då ..(detta problem är nu löst, det riktiga problemet kommer snart . lär ju berätta historien först)... tog mig en bit men gav upp då jag kände att detta inte skulle gå vägen så en kompis fick bogsera mig hem sista biten. visade sig att det var ett litet lätt fördelarfel som återgärdades kvickt.
men efter denna incident har bilen börjat bete sig konstigt .. startar och går hyffsat på tomgång vid kallstart. missar någon cylinder och tändsmäller vid lätt gaspådrag. blir bättre bara bilen blir varm, men den går inte riktigt rent vid fullt gaspådrag. trycker jag fullgas så dör den. och om man är ute och åker så kan den tändsmälla till ibland innan man får upp lite varv på motorn och den hackar å beter sig allmänt konstigt och den är helt orkeslös vid lite högre varv  ..

förgasaren som har tagit stryk av min vrånghet att "plågas" en bit . eller kan det vara nå annat fel ?

kan ju tilläggas att bilen bara är körd ca 3-4 mil efter att den har tagits hem från USA . kan det vara så enkelt att den har dragit i sig skit i förknasaren under frakten ? ( splitterny holly monterad från staterna. storlek vet ej)

Någon som kanske har nå vettigt svar vilken ända man ska börja titta ? ..

// Mizzy cool


188 Inlägg
11 april 2013
#2
börja med att kolla upp så att allt är okej i tändningen och gör en inställning av tändningen. Efter det så tror jag det inte sitter fel med en förgasarinställning, med tanke på att det satt en ny förgasare på. kan ju vara att den inte är optimerad för din motor.

929 Inlägg
11 april 2013
#3
Jag skulle tro att det är någon typ av ispropp du har fått. Det var typiskt sådant väder den dagen.
VIll man åka på vintern eller när det är under +5 grader C så ska man ha luftförvärmning före förgasaren.

Men man ska inte föringa en förgasarengöring. Det kan mycket väl ha blivit kondensvatten när den stått någon månad.

Mats

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#4
Andreas34: ska införskaffa mig en tändinställningslampa å ställa in tändningen bättre än bara gehör från örat .

jaa det blir nog att plocka av förgasaren och göra en allmän service å se vad det sitter för munstycken i den, kan ju vara som så att det sitter nå helvetes förstora sådanna med..

sen slog tanken mig idag när man hade fått sova ut att ett soppa filter byte kanske hade vart en MYCKET bra investering att göra  ...

var inte allt för pigg i skallen igår när inlägget gjordes...

mats757: tvivlar på ispropp, hällde i 2 flaskor T-sprit till 40 liter V-power vid tillfället då tanken var tom redan, men man vet ju aldrig vad det kan vara för skit i tanken efter att ha åkt färja över vattnet o dyligt .

men en förgasar service kan nog göra susen till maskineriet så det går att göra lite däckrök åtminsone..


Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#5
då är ju frågan, duger biltemas Stroblampa till detta ingrepp ?


929 Inlägg
11 april 2013
#6
Det är inte bränslet som fryser. Det är insugsluften som får en temperatursänkning när gashastigheten ökar i ingången på förgasaren. Ibland kan man se stora istappar sitta i insuget. DÅ är det luftmunstyckena som är i riskzonen att sättas igen. DÅ får motorn för mycket bränsle.
SÅ jag upprepar mig själv. Det kan vara bristen på förvärmning till förgasaren.
MEN det kans förstås vara andra orsaker. Men det är trots allt temperaturen som är den stora skillnaden mot när den gick bra.

Mats

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#7
mats757 skrev:
Det är inte bränslet som fryser. Det är insugsluften som får en temperatursänkning när gashastigheten ökar i ingången på förgasaren. Ibland kan man se stora istappar sitta i insuget. DÅ är det luftmunstyckena som är i riskzonen att sättas igen. DÅ får motorn för mycket bränsle.
SÅ jag upprepar mig själv. Det kan vara bristen på förvärmning till förgasaren.
MEN det kans förstås vara andra orsaker. Men det är trots allt temperaturen som är den stora skillnaden mot när den gick bra.

Mats

ja du menar så. ja men det var ju betydligt kallare på speed weekend orsa och idag om man säger så.

men en service får göras hur som haver . är ett måste på denne jänkebil.



Sök