2635
Sök

Mekonomens ansvar, trasig Audi A4 1,9Tdi, laddstyrning

6 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
Hej,
jag lämnade in min A4 1,9 tdi 2002 igår på Mekonomen för felsökning. Hade problem med effekt på låga varv och  kollade upp via felsökning via dator på Audi att det var fel på laddstyrning vilket verkar vara vanligt för dessa bilar.
Hoppades att det skulle vara en slang som behövde bytas eller dylikt.

På eftermiddagen ringer jag för att kolla om dom kommit fram till något eftersom jag tänkt hämta bilen innan de stänger och får till svar att de ska ju ändå inte byta ut något och har inga delar på lager så det är bara att komma.

En kvart innan dom stänger så är jag på plats, jag ser att min bil åker iväg i full fart och gissar att det ska provköras, inga konstigheter även om det brassades på ordentligt.
Efter 5 minuter ringer mekanikern och smågarvar lite, berättar att han bytt en trasig slang, startat bilen som tydligen spytt ur sig en massa svart rök som fyllde upp verkstaden men det hindrade alltså inte en provtur.

Han berättar att bilen gick jättebra men sen small det till och han får inte igång den igen.
Han ser att det är oljefyllt i slangar kring turbon och att nu vet han inte om den kommer rulla alls igen.
Hans kollegor släpar tillbaka bilen och parkerar den. Nu verkar han inte lika "i gasen" längre utan inser väl att det inte är helt ok att lämna in en bil för felsökning och sen köra sönder turbon som han nämner "är skitdyr" att laga.

Nu är min fråga alltså: vilket är Mekonomens ansvar här? Jag tänkte ringa deras jurister imorgon och se om de har något svar och kolla med mitt försäkringsbolag för eventuell juridisk hjälp.

Bilen är kvar på Mekonomen givetvis och jag fick låna en ersättningsbil och dom ska kolla på den imorrn och se vad som går att göras...
Min tanke är att mekanikern tänkte gjorde en snabb fix och hoppades att den skulle vara ok men jag ifrågasätter att han gav sig ut med den efter rökutvecklingen.

Hade tänkt att sälja bilen vid månadsskiftet och är inte pigg på att köpa en ny turbo om den inte går att fixa.

Om någon varit i liknande sits eller har tips om hur jag ska agera så får ni jättegärna skriva ett svar.

Besparar Mekonomen vilken ort det gäller tills jag ser deras agerande, har haft bilen där tidigare och varit mycket nöjd med deras service.

Tack så länge

/Simme

5 152 Inlägg
11 april 2013
Att en diesel som gått utan eller med lågt laddtryck kommer att svartryka en del vid första körningen. Blir mycket sot även om dom gått i nödprogram. Helt normalt.
Att han gasar ur den efter ett felsök på laddtrycket låter även det normalt. Man måste trots allt se så den inte överladdar och bryter eller tappar ladd osv.
Skulle vänta och se på vad som gått sönder innan du blir börjar anmäla osv. Kan har vart en laddtryckslang tex som spruckit, du kanske inte har åkt på fult ladd pga slangen dom bytte?
Skulle det vara turbon som rasat vilket jag inte tror så skulle den nog rasat i vilket fall, har dom därimot tappat in något eller så i turbon är det en helt annan sak..

Att bilar kan köras hårt efter tex en felsökning är inget ovanligt beroende på vad man felsökt. Som tex laddtrycket, man måste ju se att det funkar innan den skickas ut till kund. Sen köra en hård urgasning upp till tex 120 där fullgas används tillsammans med höga varv dödar ingen motor som inte redan är döende. Åk med vid bilprovningen får du se några som plågar en motor wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 772 Inlägg
11 april 2013
som sakt rita inte fan på vägen ännu.

var ute och provkörde en kundbil härom dagen med kunden brevid han upplevde laddtrycksproblem på 3:ans växel  =/ gick ganska fort när man ligger på 3:an och 4:ans växel och fösöker komma fram till varför den tappar ladd  var nog uppe i 170 med bilen så ibland behöver man plåga på lite.

så innan man vet vad som hänt ska man inte anta det värsta.

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
Ni har helt rätt, först och främst så ska jag ju se vad felet är och vad de tänkt att jag ska betala innan jag gör någon anmälan elller liknande.
Mb-Pucken: "Kan har vart en laddtryckslang tex som spruckit, du kanske inte har åkt på fult ladd pga slangen dom bytte?"
Jag har inte kört bilen alls, lämnade alltså in bilen för en felsökning, inte en reparation och eftersom dom inte vågade starta bilen så skulle dom kolla den igen idag.

Återkommer med mer info om hur det hela utvecklar sig under dagen.
Tack för era svar!

/S

450 Inlägg
11 april 2013
mb_pucken skrev:
Att en diesel som gått utan eller med lågt laddtryck kommer att svartryka en del vid första körningen. Blir mycket sot även om dom gått i nödprogram. Helt normalt.
Att han gasar ur den efter ett felsök på laddtrycket låter även det normalt. Man måste trots allt se så den inte överladdar och bryter eller tappar ladd osv.
Skulle vänta och se på vad som gått sönder innan du blir börjar anmäla osv. Kan har vart en laddtryckslang tex som spruckit, du kanske inte har åkt på fult ladd pga slangen dom bytte?
Skulle det vara turbon som rasat vilket jag inte tror så skulle den nog rasat i vilket fall, har dom därimot tappat in något eller så i turbon är det en helt annan sak..

Att bilar kan köras hårt efter tex en felsökning är inget ovanligt beroende på vad man felsökt. Som tex laddtrycket, man måste ju se att det funkar innan den skickas ut till kund. Sen köra en hård urgasning upp till tex 120 där fullgas används tillsammans med höga varv dödar ingen motor som inte redan är döende. Åk med vid bilprovningen får du se några som plågar en motor wink

Håller med om att verkstäderna kan behöva urgasningar etc för att kolla att allt är rätt och så. men att bilprovningen har någon gång under sin process att dem ska plåga bilen då den kör sina ett par hundra meter är inte ett dugg nödvändigt, men eftersom jag vet att skiten förekommer har jag sagt till på ett vänligt sätt att de bara är att ta de lugnt.

min bil ska då ingen plåga vare sig de handlar om endast 100 meter på någon bilprovning.

/Henke

5 152 Inlägg
11 april 2013
Henrik-N skrev:
mb_pucken skrev:

Håller med om att verkstäderna kan behöva urgasningar etc för att kolla att allt är rätt och så. men att bilprovningen har någon gång under sin process att dem ska plåga bilen då den kör sina ett par hundra meter är inte ett dugg nödvändigt, men eftersom jag vet att skiten förekommer har jag sagt till på ett vänligt sätt att de bara är att ta de lugnt.

min bil ska då ingen plåga vare sig de handlar om endast 100 meter på någon bilprovning.

/Henke

Ännu trevligare när dom mäter k-värde wink varvstopp i x antal sekunder wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 125 Inlägg
11 april 2013
Man plågar inte en motor för att man ger den full gas några gånger, det ska den hålla för. Vad är det som Mekonomen har gjort fel mer exakt tycker du? Vad skulle de gjort annorlunda?

451 Inlägg
11 april 2013
Vilken mekonomen verkstad?

6 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
Hej igen,
fortsättning på detta lilla äventyr.
Lämnade alltså in bilen för felsökning, inte reparation. Bilen gick sönder när de hade bytt en slang. De lovade att ta in den som nr.1 påföljande dag för att kolla vad som var fel.
Försöker nå verkstaden kommande dag för att höra hur det går så jag vet om det är idé att stressa dit efter jobbet. Får inte tag på dem och beger mig följaktligen dit strax innan stängning. Då träffar jag mekanikern som är på väg hem och får höra att de inte har hunnit kolla på den idag. Jag påpekade att det var skandal då de lovat att ta in den som första bil men får höra att den här mekonomenverkstaden har bytt ägare och att taxibilar och tjänstebilar alltid är förstaprioritet. Jaha???
Dagen efter ringer dom och säger att Turbon har rasat och det är "katastrof" därnere med olja i rören osv. Tycker detta är lite märkligt. Alltså, såg dom inte det här när dom gjorde felsökningen och innan de bytte slangen som var sprucken? Eller var det alltså så att den blev katastrof efter deras s.k. felsökning?

Jag frågade hur de skulle lösa detta och fick då höra att jag först måste köpa en ny turbo och att det kan vara läge att byta motor också. Sen fick jag låna en ersättningsbil i ett halvt dygn men absolut inte över helgen.

För min del tycker jag att det är läge att dom fixar en ny turbo som dom haft sönder. Jag ska prata med chefen där i morgon och påtala problemet och be honom ta upp det med Mekonomens försäkringsbolag, så får vi se var det leder och sedan vidarekoppla med Mekonomens huvudkontor och sedan Konsumenttjänstombudsmannen o.s.v.

Ja, jag förstår att man som mekaniker tycker att: den hade rasat ändå sen och man måste ju få provköra.
Det jag motsätter mig är att de försökt sig på att laga en bil som skulle felsökas utan att fråga mig. Om nu turbon var totalkatastrof så borde man kanske sett det vid felsökning nr.1. Har man sönder den så får man ju återställa den. Som sagt, bilen gick trögt på låga växlar men den gick, nu går den inte alls.

Återkommer med utvecklingen i ärendet.

JUSTer: vill inte säga vilken mekonomen-verkstad det handlar om innan jag fått svar på vad de tänkt att göra för att lösa problemet. Löser dom detta så är det ju frid och fröjd och jag vill inte baktala en verkstad i onödan då jag varit nöjd med dem tidigare.

5 152 Inlägg
14 april 2013
Simmesimme skrev:
Hej igen,
fortsättning på detta lilla äventyr.
Lämnade alltså in bilen för felsökning, inte reparation. Bilen gick sönder när de hade bytt en slang. De lovade att ta in den som nr.1 påföljande dag för att kolla vad som var fel.
Försöker nå verkstaden kommande dag för att höra hur det går så jag vet om det är idé att stressa dit efter jobbet. Får inte tag på dem och beger mig följaktligen dit strax innan stängning. Då träffar jag mekanikern som är på väg hem och får höra att de inte har hunnit kolla på den idag. Jag påpekade att det var skandal då de lovat att ta in den som första bil men får höra att den här mekonomenverkstaden har bytt ägare och att taxibilar och tjänstebilar alltid är förstaprioritet. Jaha???
Dagen efter ringer dom och säger att Turbon har rasat och det är "katastrof" därnere med olja i rören osv. Tycker detta är lite märkligt. Alltså, såg dom inte det här när dom gjorde felsökningen och innan de bytte slangen som var sprucken? Eller var det alltså så att den blev katastrof efter deras s.k. felsökning?

Jag frågade hur de skulle lösa detta och fick då höra att jag först måste köpa en ny turbo och att det kan vara läge att byta motor också. Sen fick jag låna en ersättningsbil i ett halvt dygn men absolut inte över helgen.

För min del tycker jag att det är läge att dom fixar en ny turbo som dom haft sönder. Jag ska prata med chefen där i morgon och påtala problemet och be honom ta upp det med Mekonomens försäkringsbolag, så får vi se var det leder och sedan vidarekoppla med Mekonomens huvudkontor och sedan Konsumenttjänstombudsmannen o.s.v.

Ja, jag förstår att man som mekaniker tycker att: den hade rasat ändå sen och man måste ju få provköra.
Det jag motsätter mig är att de försökt sig på att laga en bil som skulle felsökas utan att fråga mig. Om nu turbon var totalkatastrof så borde man kanske sett det vid felsökning nr.1. Har man sönder den så får man ju återställa den. Som sagt, bilen gick trögt på låga växlar men den gick, nu går den inte alls.

Återkommer med utvecklingen i ärendet.

JUSTer: vill inte säga vilken mekonomen-verkstad det handlar om innan jag fått svar på vad de tänkt att göra för att lösa problemet. Löser dom detta så är det ju frid och fröjd och jag vill inte baktala en verkstad i onödan då jag varit nöjd med dem tidigare.

Dom bytte säkert den trasiga slangen för att se så dom hittat rätt fel, är det en slang för några kronor tex så misstänker jag att du hade vart nöjd om dom ringde och sa att vi hittade felet och lagade det på en gång för att dels se så vi hittat rätt fel och den kostade si och så och du kan hämta bilen och slipper bry dig nå mera.
Kan ju vara så att turbon redan var slut och det som gjorde att bilen gick dåligt. Dom hittade ytterligare ett fel som var en trolig orsak till att bilen gick dåligt och börja med det. Är själv bilmek och hade lagat det enkla först för att kunna utesluta det och om de inte hade hjälpt så får man leta vidare. Svårt att felsöka en sak när ett annat fel kan vara i vägen. Sen hur dom sköter det mot dig som kund kan diskuteras

6 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
MB-pucken:
exakt, det återstår att se hur de väljer att bemöta mig framöver, om de vill hjälpa till lite här eller tycker jag ska stå för allt vad gäller reparation.

Förresten, såg att du är från Hedemora, du råkar inte jobba på bildemonteringen där eller? Jag kanske måste köpa en turbo. wink

451 Inlägg
14 april 2013
Ja dom kanske gjorde fel i bemötande och löften om kontakt med dig och ta in din bil när den skulle kollas på

Men faktum är att de är du som kört bilen X antal tusen mil, och kört sönder din bil, bilen går inte sönder bara för man lämnar den till en verkstad.... liksom mekaniker är tillför att laga bilen inte ha sönder den...

Bit i de sura äpplet och svälj som en man, betala och laga bilen PUNKT slut..

Sorry om jag är lite hård

ett liv med bil är inte gratis eller enkelt.. bilverkstad är INTE en skönhetssalong

6 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
Juster:
nja, det är inte heller så enkelt som du säger. Oavsett bransch så har man ett ansvar mot kunden enligt konsumenttjänstlagen, huruvida reklamation gäller eller att mekonomen har försäkring som täcker detta eller att jag får bita i det sura äpplet och betala i ovanstående fall visar sig väl.
Att jag som kund ska ställa mig och bocka och buga och betala 10-15000kr innan jag ens kollat mina rättigheter när bilen blivit skrot i deras händer låter inte särskilt vettigt, tror inte på den terminologin även om du gör det.
Du kan få "svälja som en man" själv förresten.

5 152 Inlägg
15 april 2013
Simmesimme skrev:
MB-pucken:
exakt, det återstår att se hur de väljer att bemöta mig framöver, om de vill hjälpa till lite här eller tycker jag ska stå för allt vad gäller reparation.

Förresten, såg att du är från Hedemora, du råkar inte jobba på bildemonteringen där eller? Jag kanske måste köpa en turbo. wink

Ne inte längre smile har jobbat där för några år sedan :p jobbar nu mera en bit där i från smile samma gata är det iaf :p

528 Inlägg
15 april 2013
som tidigare sagts, turbon går inte bara sådär.  Om det nu enbart är turboras, så är det något som byggt upp under lång tid och därmed inget som händer pga av att bilen provkörs på verkstaden.  Jag kan inte tänka mig annat än att det är kutym att provköra en bil som lämnats in för felsökning. Och ja,  om man vid felsökning hittar en sprucken slang eller dylikt; då tror även jag att det är praxis att byta denna för att utesluta eventuella andra problem.  Det går inte driva en verkstad om man inte får provköra bilar, eller försökta utesluta andra problem vid felsökning. Det är helt enkelt så de förmodligen jobbar.  Det är långt ifrån sällan som ett fel är enkelt att hitta; tvärt om tror jag felsökning med liknande problem så som laddtryck, bränsleförbrukning, "missljud" och dylikt - sådana fel tror jag allt som oftast hittas just genom uteslutning och provkörning. 

Även om det skrivits en del hårda ord så gäller nog faktiskt det som skrivits. Din turbo har rasat och det skall nog mycket till för att du ska få det på verkstadens räkning.  Man rasar inte en turbo hux flux. Skulle en verkstad åta sig ägaransvaret för slitage så fort en bil lämnas till dem; då skulle ingen ha råd att driva verkstad.  haha.. smile

5 152 Inlägg
15 april 2013
Tror de är ett hopplöst fall och få dom att betala turbon. Problemet blir att bevisa att turbon funkade när bilen lämnades in för felsök på laddtrycket.

2 174 Inlägg
15 april 2013
Din bil borde hållt, en turbo går inte bara sönder sådär, så jävla pinsam och säga att dom ska betala!

456 Inlägg
15 april 2013
Kund viste om felet , lämmnar in bilen för felsökning och hoppas på att den går sönder när en mekaniker ska provköra så han  slipper betala felet sj kan va ett alternativ men behöver ej betyda det ..

360 Inlägg
15 april 2013
Haha fattar inte ditt resonemang, klart han måste provköra den på full last eftersom problemet var väl att den inte laddade som den skulle??
Klart det inte är hans fel att du har en sketen turbo.

450 Inlägg
16 april 2013
Selleen skrev:
Haha fattar inte ditt resonemang, klart han måste provköra den på full last eftersom problemet var väl att den inte laddade som den skulle??
Klart det inte är hans fel att du har en sketen turbo.

Jag tycker folk här har lite fel när dem säger att han ska provköra fullt ut. alla kan vara förståsigpåare och säga att den ska hålla hit och dit MEN ts har inte beställt någon åtgärd utan en felsökning. mekanikern kan faktiskt ha schabblat till det och på grund av det händer detta missöde. själv hade jag reagerat likadant om jag kommer till verkstaden och så är nån ute och piskar bilen sekunderna innan stängning.

hade mekanikern betett sig likadant mot mig med samma sketna still hade jag reagerat exakt likadant. jag tycker han ska stå på sig för i telefon har dom ju sagt "VI SKA JU ÄNDÅ INTE BYTA UT NÅGOT" verkar ju precis vara vad dem gjort?!

hade felsökningen varit lite NOGGRANNARE INNAN provkörning, kanske turbon inte rasat ?

/Henrik
Senast redigerat av Henrik-N (16 april 2013)

Sök