22 april 2013
Trådstartare
Golf GTI -00 1,8T
19500 Mil
Bilen är helt orginal
Problemet som jag har haft är att bilen helt plötsligt bara dog en dag för ca. 1 år sen.
Då påbörjade jag en felsökning och olje/filterbyte i samma veva.
Sen gav jag upp då jag har en annan bil också men har nu bestämt mig för att fixa bilen själv så billigt det bara går.
Beskrivning av mitt fel:
När jag startar bilen går den ganska bra i ca. 3-4 minuter men sen bara dör den.
Man kan väl typ höra en liten förändring på motorljudet strax innan motorn stannar men annars verkar den gå bra på tomgången och funkar fint att köra fram tills den dör.
Servicelampan har varit tänd varje gång jag startat bilen, typ sen jag köpte bilen men den blinkar kontinuerligt då jag vrider om nyckeln för att starta(vet inte om den alltid gör det då man inte "släckt den" och ibland när jag vrider om nyckeln för att starta kommer det upp på displayen: "STOP" "Oil pressure, Service någonting" men det kommer som sakt bara ibland när jag försöker starta den igen..
När jag "felsökte" förra året räckte det med att låta bilen stå i 1 timme och sen startade den igen i 2-4 min för att sedan dö igen. Nu denna morgon när jag skriver detta har jag väntat 3.5 timmar och den vill fortfarande inte gå igång. Har väntat över natten nu dom senaste 2 gångerna jag startat den.
Det som jag gjort hittills är:
- Bytat tempgivaren till kylningen då jag läste att det var ett vanligt fel. (fick en känsla av att bilen funka bättre efter detta bytet och den var säkert igång i 8-10 min)
Men sen efter jag tvättat och städat bilen starta den inte alls förren dagen efter konstigt nog.
Efter det bytet inbillar jag mig att jag får vänta ännu längre innan den startar igen ( kan vara en ren slump också förstås)
-Bytade som sagt olja o filter( oljan var ganska tjock)
Har även därefter plockat av sumpen och gjort rent "sugfiltret" till pumpen.
Haft i "flushing oil" då det kändes som att det fanns en "beläggning" i motorn då jag hade av sumpen.
Jag körde kvickt bort den till en "hobbyverkstad" där han läste av bilens felkoder men jag litar fan inte riktigt på den killen då han efter sa att där inte fanns några men han kunde tänka sig köpa bilen för 15000:-
Jag är knappast någon bilexpert men jag har möjlighet att göra det mesta själv och vänder mig nu hit och hoppas någon haft ett likande fel eller hört om detta tidigare.
Är jättetacksam för all hjälp och synpunkter!
Mvh
Senast redigerat av dva_ (22 april 2013)