2439
Sök

Volvo 740 GL -91 dör vid snabb acceleration (LÖST!)

32 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
Hej, jag har en 740 GL -91 (B230f) med regina rex bränsle- och tändssystem. Mitt problem är att bilen dör då jag accelererar för fort, alltså trycker på gasen för hårt. Den går bra så länge man petar på gasen och accelererar långsamt. Det som jag har testat att göra på bilen är att tömma den på bensin, tanka nytt och bytt bränslefilter, bytt tändstift och tändkablar. Batteriet och generatorn fungerar utmärkt (har mätt med multimeter).

Tändstiften är sotiga vilket borde betyda att den får för mycket bränsle och det brukar bero på mängden luft som tas in. Eftersom denna har ett regina rex-system så finns ingen luftmassemätare, istället finns en lufttemperaturgivare (1.) och en tryckgivare (2.) bland annat (se bild). Så jag behöver hjälp med vad det kan vara för något som är fel då jag själv har slut på idéer.

Regina rex uppbyggnad:
- lufttemperaturgivare
- tryckgivare
- lambda-sond
- tändspole med slutsteg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150378/150378-4f544a76679470c204baaeca3263066e.jpg

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Fredde321 (28 augusti 2013)

32 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
Idag när vi teststartade den så tändes även lambdasondlampan, funderar på att mäta värdena på lambdasonden och se så att det inte är den som spökar. Vore fortfarande bra om någon hade några idéer smile

32 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
Problemet löst!

Problemet var att vi hade satt dit en Bosch-bränslepump som har lägre tryck en Regina. Då Bosch har två pumpar (en i bagageluckan och en under bilen). Denna har ett Reginasystem och dem har endast en bränslepump (i bagageluckan) med högre tryck. Så vid snabb acceleration dog bilen eftersom den inte fick tillräckligt med bränsle.

Hoppas detta hjälper någon fler!

Fri fart för ett fritt folk!
14 646 Inlägg
28 augusti 2013
nu reglerar iof inte pumparna trycket. men som sagt regina och nyare 940 har enkelpump

så pajar pumpen och man kör med regina så är ett tips att skaffa pumpen som kom 95eller 96?! med plasthuset och montera rakt ner i tanken så slipper att det rostar sönder i bränslerören.

bra att du skriver felet förövrigt smile

Kör fort så hinner inget hända...

32 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
Jaha okej, tack för tipset! smile

Sök