V6 kokar hela tiden

Tonii-Xpro
22 april 2013 · 62 Inlägg

Hej! Mitt första inlägg här ..

Jag har en Mitsubishi Sigma 3.0 V6:a.

Och den beteer sig konstigt, Den kokar ganska ofta. så jag tänkte att det kanske kunde vara termostaten. Så jag tog bort den och körde hem efter varit hos en kompis, då kokade den inte när jag kom hem.

Idag körde jag till Tobo fram och tillbaka (5 mil ca), när jag kom till tobo så kokade den INTE, men när jag kom hem igen DÅ kokade den.. innan termostaten va borttagen så kokade bilen efter bara nån kilometer.

Det konstiga är också att temp mätaren står på normal värme hela tiden, den går upp till mitten ganska exakt ock står där, går varken upp eller ner alls. går inte ens upp när den kokar.

Det kommer både varm och kall luft i bilen.

När jag öppnar locket på kylaren, så går vattnet upp och ner, och bubblar lite ibland (på tomgång).

jag undrar om det kan vara topplockspackningen eller om det bara kan vara så att det är luft i systemet? Hur luftar man isåfall? Den undre slangen från kylaren är också varmare än den övre slangen.

Eller kan det vara nånting som sitter i systemet som "blockar" vattnet på nå sätt ?

Och som sagt termostaten är borta nu, och varit det när jag testat detta.

Jag kan inte så jätte mycket om bilar, så skulle vara jätte tacksam för svar!

Mvh Toni.

Louksor
22 april 2013 · 1 915 Inlägg

Defekt vattenpump eller topplockspackning gissar jag på.
Men då du skriver att det bubblar i vattnet, så brukar det tyda på trasig packning.
Fast är slangarna olika varma, kan det bero på dålig cirkulation på vattnet.

Är det hårt tryck i kylsystemet?
Hur ser oljan ut?
Har du möjlighet så gör ett komptest och se om det är någon cylinder som har lägre komp.

Om det skulle bero på luft i systemet så bör problemet varit sedan du senast bytte kylarvatten.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Tonii-Xpro
22 april 2013 · 62 Inlägg

Hur märker jag om pumpen är trasig då ? Jag gasade lite grann när locket som ska sitta på kylaren inte var på, så spruta det vatten rakt upp, då lär väl inte pumpen vara trasig ?

och oljan är inte vit nånstans eller skummig eller något, så där är de ju ingen vatten iaf.

ja kan ej göra komptest.. om jag inte åker till en verksta.

Det är liksom så konstigt, för det är ju i behållaren det kokar, och det är ganska kraftigt också, och vattnet i behållaren är fullt, men när jag stänger av bilen och låter den vara ett tag, så nästa gång jag går ut och röker te.x så har vatten nivån i behållaren skunkit, men i kylaren är det vatten, fullt alltså.

och slangarna är mjuka både när bilen är avstäng och när den är på

geting11
22 april 2013 · 20 Inlägg

Har haft liknande problem,
Precis som louksor säger så låter det som att toppen är gången tyvärr,
Men går elfläkten ?
För på min kokade bilen endast om den stog en kort stund på tomgång efter körning då inte kylsystemet fick ner kylsystemets temperatur men ej medans jag körde, och även när jag körde sträckor i låg fart då den inte kyldes av vinden på samma sätt

Kolla i locket där du fyller på oljan efter lite bubblor och brons/ brun aktig olja, lika så på oljestickan,
Var det länge sedan du bytte kylar vatten ?
För ibland kan man se på kylarvattnet en nyansskiftning om toppen är gången,
Kylarvattnet blir då mörkare, i samband med de andra symptomen så klart,

geting11
22 april 2013 · 20 Inlägg

Vilken färg har avgaserna ?
Är där vit rök / blå vit ?

Tonii-Xpro
22 april 2013 · 62 Inlägg

Elfläkten går, men den hinner börja koka innan dom slår på, det samma sak för mig, den kokar när jag kommer ner på låg hastighet och på tomgång, för när fläkten väl går igång så sluter de koka/bubbla i behållaren.

Jag köpte bilen för nån dag sen bara, så vattnet har jag bara fyllt på, eftersom när den kokar så sprutar den ut vatten från ett rör som går från behållaren.

Oljan är så gott som helt ny så den är den färg den ska vara, kylarvattnet är inte mörkt, bara att förra ägaren har använt en FÖRMÖGENHET av glykol så vattnet är lime grönt typ ? som jag ser när jag ligger under bilen och gasar med handen på pedalen, så när jag gasar ordentligt så blir det lite blå rök, och när jag släpper på gaser så kommer det vit rök när den är kall, har inte gjort det när bilen är varm då jag vill veta vad det är för fel innan jag kör mera med bilen så de inte blir ännu mer fel.

Annars om ni tror att det inte är någon fara så kan ja ta en liten sväng runt byn så bilen blir varm så kan ja gasa lite då och se hur avgaserna ser ut ?

Volvofarfar
22 april 2013 · 1 312 Inlägg

testa byta kylarlocket..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Tonii-Xpro
22 april 2013 · 62 Inlägg

Okej, men gummi packningen i locket ser bra ut.. men kan det vara trasigt ändå ?

Kom och tänka på en sak när jag satt vid bordet, elfläkten går ju igång ganska sent efter det börjat koka, så om jag kopplar om fläkten till en strömbrytare och har fläkten på hela tiden när jag kör osv, kan det kanske hjälpa ? eftersom det fortfarande finns vatten kvar i kylaren ?

Men om locket på kylaren är trasigt, hur kan det då komma sig att det kokar i behållaren ? Menar, då borde ju inte vattnet i behållaren bli varmt, eller ?

Det går ju en slang från behållaren som går fritt, där åker vattnet ut när det kokar, så det är bara behållaren och inbland kylaren jag får fylla på.

Men tack för alla svar! Ska försöka kolla om jag hittar ett annat lock till kylaren och se om det hjälper först!

Jiimpa
22 april 2013 · 767 Inlägg

Kolla så inte retur slangen från kylaren till expansionen är tät. Jag har haft samma problem som dig en gång och blev inte klok på det. Tempen gick inte upp men vattnet kokade. Det visade sig att returen mellan kylaren och expansionen blivit tät så ångorna kunde inte gå tillbaka och det resulterade istället i att vattnet trycktes tillbaka i expansionen genom den nedre slangen.

http://autobestpics.com/img/Mitsubishi-Sigma-30-V6-AT4.jpg
Dålig bild men den slangen jag syftar på är den som går mellan locket på expansionen och locket på kylaren smile

Senast redigerat av Jiimpa (22 april 2013)

Tonii-Xpro
22 april 2013 · 62 Inlägg

Den va inte igentäppt .. ;(

Jag tog en sväng till min flickvän alldeles nyss, och jag fyllde på så mycket det gick innan jag åkte, blev inte så mycket.

men när jag kom dit (ca 3-4km) så tänkte jag att ja kollar och fyller på om det behövs, och jag fick in minst 3-4 dl ..

men behållaren är fortfarande lika full (?)..

jag fyllde alltså på direkt i kylaren.

men den kokade inte när jag kom hem igen iaf, men jag fyllde på lite när jag va hemma också, men vattnet försvann sjukt fort när jag hällde i det, sen så hällde jag i lite till, då gick vattnet upp och ner precis vid locket på kylaren.

sen när jag satte på locket började det ånga från locket, kan de varit för jag spillt vatten bredvid när ja hällde i ?

tänkte på att det kanske kan va stopp i nippeln som man sätter på slangen på själva kylaren, ska kolla det imorgon när det finns lite ljus ute.

Senast redigerat av Tonii-Xpro (22 april 2013)

geting11
22 april 2013 · 20 Inlägg

Måste säga att om den tar in vatten så skulle jag tro utan att kunna kolla sj att toppen är kass tyvärr.....
Men det är svårt när man ej kan se,,,,
Ganska konstigt dock att oljan ej e geggig, men men,
Kör in å fråga på en verkstad, en diagnos brukar ej va dyt om de inte följer upp med reperation

Tonii-Xpro
22 april 2013 · 62 Inlägg

Okej, vet någon om det finns några ritningar/guider till att byta topp/packning på en v6 ?

Glömde skriva det också att när den kokar, så är det bara i behållaren, inte i kylaren så det märks inte in i bilen, kan det bli för att det är tryck systemet så den trycker u luft bara ? så att den inte kokar att det alltså bara ser ut som om det kokar fast det bara är luft som kommer från slangen ?

Alltså jag börjar bli helt vimsig av vad det kan vara, för jag vill absolut inte att det är packningen, det kommer ju ta ett tag att byta, och dessutom om jag behöver lämna in toppen på planing, dvs längre tid.. och jag behöver bilen varje dag ...

Lunchman
23 april 2013 · 41 Inlägg

Bubblar det bara när du öppnar locket?

Ford Sierra "Turbo" (1988)
Tonii-Xpro
23 april 2013 · 62 Inlägg

Felet va antaglingen locket på kylaren.. Va till skroten idag och tog med det locket som satt på bilen och jämförde med andra lock, och det fattades tydligen en gummi packning på locket .. så nu med detta lock ja köpte har jag tryck i systemet, slangarna är alltså hårda, jag ska ta en sväng senare och kolla om den kokar igen, gör den det så åter kommer jag och förklarar om nånting har ändrats.

Tack så jätte mycket för alla svar, och frågor osv. väldigt tacksam för hjälpen och tipsen jag fått! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang