2227
Sök

M5 E39, motorlampa vid hög belastning + felkod. Men ingen logik.

731 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
Tjena, hjälper en kompis med hans m5 som strular lite.
När man belastar den extremt hårt, oftast vid 260km/h. Tänds en motorlampa och bilen känns EXTREMT slö.

Jag kör carsoft och får fram felkod att den får en "Missfire cylinder 1 cutout".
Så vi drog slutsatsen att det bör ligga i spolen, så vi skiftade ettans spole med tvåans spole.

Då hamnar felkoden på cylinder två istället, BRA tänkte vi. Vi åkte förbi skroten och köpte två spolar. Böt ut den som gav ut felkoden och drog ut på testkörning.

SAMMA FEL. Får ut samma felkod, så vi tänkte att den kanske också var "sliten" och åkte tillbaka för att byta den mot en annan spole.

Samma fel IGEN.

Det konstiga i det hela är ju att felet flyttar sig från cylinder 1 till cylinder 2 och vise versa när man ändrar plats på spolen.

Vi köpte nya stift och felet kvarstår.

På onsdag är tanken (om inte annat föreslås) att flytta spolen med felkod till BANK 2 och se om man får över felkoden till bank 2. Får man INTE felkod på BANK 2 skulle jag börja misstänka LMM på bank 1. Men det är som sagt en loong shot med tanke på att vi inte har en felkod på lmm.

ALLA tips uppskattas!

Tack på förhand.
Mvh Hardrox.

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 april 2013
Skiftade ni även tändrören (delen mellan spole/stift)? Skulle gissa det är där felet kan ligga... Nr två i länken

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

731 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
Jo vi flyttade dem kompletta faktiskt..
Lite småstörande sad

Sök